کاروِیژه های  رسانه در فصل انتخابات

رسانه ها غیر از کارکردهای عمومی خود یعنی اطلاع رسانی ، نظارت عمومی ، اموزش و سرگرمی برای مخاطبان در فصل انتخابات کارکردهای نوینی پیدا می کنند که توجه به انها می تواند منجر به جلب اعتماد عمومی ، رونق فضای انتخاباتی ؛ افزایش مشارکت سیاسی شهروندان و در نهایت بهبود زندگی مردم شود . این کارکردها در همه گونه رسانه ای قابل اجراست و طبیعتا در رسانه های موثر تر مانند رادیو و تلویزیون می تواند موثر تر باشد. در این نوشتار صرفا به 8 مورد از انها اجمالا اشاره می کنم .

  • ایجاد و افزایش مشارکت سیاسی :

رسانه ها با رونق به گفتمان انتخاباتی ؛ فضای کشور و حیات روزمره را به سوی یک رویداد مهم سیاسی سوق می  دهند و توجه شهروندان را به یک فرایند سرنوشت ساز جلب می کنند که نقطه کانونی آن روز رای گیری است . از انجا که نظام جمهوری اسلامی یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی است و همه ارکان آن –مستقیم و غیر مستقیم – متکی برای ارای مردم هستند پدیده انتخابات در واقع یک رفراندوم عمومی و بیعت مجدد احاد ملت با نظام سیاسی است و هرچه میزان مشارکت مردم در اصل انتخابات بالاتر باشد پشتوانه مردمی نظام برای خدمت گزاری بیشتر و مستحکم تر خواهد شد .در نتیجه اقدامات گوناگون رسانه ای که بر شور انتخاباتی بیفراید فی نفسه ارزشمندو در عین حال کارکردی راهبردی است  و باید شیوه های نو برای تحقق این مهم را آزمود.

  • فضا سازی برای نقد سالم و سازنده :

فصل انتخابات فرصت ارزشمندی و کم نظیری برای نقد و ارزیابی عالمانه و سازنده و سالم مسئولان و دست اندرکاران و نهادها و سیاست ها و تصمیم هاست . نقد منصفانه در رسانه ها موجب جلب اعتماد بیشتر مردم شده و زمینه انتخاب بهتر و عقلانی تر را فراهم می سازد.

  • ارایه کارنامه عملکرد:

رسانه ها در فصل انتخابات به مثابه ناظر فضای عمومی کشور به نمایندگی از افکار عمومی باید از همه نهادها و مسئولان مطالبه عملکرد کنند و با رویکرد کارشناسی کارنامه آنها را پیش روی مردم قرار دهند . مثلا در انتخابات ریاست جمهوری قوه مجریه در معرض کارنامه خواهی قرار می گیرد و در انتخابات پارلمانی این مجلس و نمایندگان هستند  که باید توسط رسانه ها مورد سوال قرار گیرد که در 4 سال چه خدمتی را به موکلان خود یعنی شهروندان ارایه داده اند . این مطالبه گری نیز باید در چارچوب قانون باشد برای نمونه مجلس شورای اسلامی دوره نهم باید در سه حوزه قانون گزاری ، نظارت و ایفای نقش حاکمیتی خود به مردم گزارش کار ارایه دهد.

  • طرح مطالبات منطقی مردم :

فصل انتخابات زمان مناسبی برای طرح مطالبات و خواسته های شهروندان است تا هم مردم شوق بیشتری برای مشارکت سیاسی پیدا کنند و هم متولیان امر با درک صحیح تر و دقیقتر از خواسته های ملت خود را با این مطالبات تنظیم نموده و بر آن مدار حرکت کنند .

  • اسیب شناسی عقلانی و تخصصی نهادها:

رسانه هادر فصل انتخابات می توانند با کنار نهادن محافظه کاریهای مرسوم  فضای اسیب شناسی نهادها و دستگاههای کشور را با اهدافی سازنده و روشی علمی و تخصصی فراهم سازند و با مشارکت صاحب نظران و نخبگان و خبرگان امکان اصلاح نهادینه امور را فراهم سازند. سوژه های نقد هم با سعه صدر و تسامح پذیرای نقدهای رسانه ای بوده و این فضای گرم و جذاب را مسدود نسازند.

  • نخبه شناسی

رسانه ها در فصل انتخابات می توانند با شناسایی نخبگان در حوزه های مختلف و شناساندن انها به افکار عمومی در بهره گیری کشور از سرمایه های ارزشمند ملی نقش بسیار مهمی ایفا کنند . نخبگان و خبرگان در حوزه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و… نباید در حاشیه ها بمانند وجامعه از ظرفیت بالای انها بی نصیب بماند و این مهم عمدتا بر عهده رسانه هاست . در شناسایی و شناساندن نخبگان نیز باید تنگ نظری های حزبی و جناحی و گاه حسادت و بد بینی و سوئ ظن را کنار گذاشت و در چارچوب اهداف عالیه کشور و نظام و انقلاب عمل کرد.

  • ارایه راهکاربرای تنگناها و مشکلات :

فصل انتخابات این فرصت مناسب را برای رسانه ها ایجاد می کند که راهکارهای مناسب و موثر را از زبان کارشناسان و خبرگان در حوزه های مختلف برای مشکلات ریز و درشت جامعه طرح و گفتمان مشکل گشایی و حل مساله را در جامعه رونق بخشد.

  • امید افرینی و اعتماد سازی:

کارکردها و کارویژه های مذکور همگی مقید به کارکرد امید افرینی هستند. رسانه ها در فصل انتخابات هر اقدامی را طراحی و اجرا می کنند اعم از انتقاد و مطالبه گری و.. باید توجه داشته باشند مرز و چارچوب این راهکار اعتماد افرینی در مردم نسبت به نظام و انقلاب و ایجاد امید در جامعه و مردم بویژه نسل جوان نسبت به اینده کشور است . فراموش نکنیم امروز هجمه اصلی دشمنان دانا و پیامد عمل برخی دوستان نادان در کشور کاهش امید شهروندان به اینده است . انتخابات فرصت مناسبی است که خون  امید در رگهای  جامعه  جاری شود و شهروندان با عقلانیت سیاسی و واقع بینی ضمن مشارکت سیاسی بالا در انتخابات زمینه مشارکت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خود را در فصل پسا انتخابات فراهم کنند و با عزم و همت بالا گام به گام هزار راه نرفته سازندگی و پیشرفت ایران عزیز را طی کنند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2215992926476937062

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالب

آخرین مطالب

پربیننده‌ترین مطالب

بایگانی شمسی

لیست پخش