جامعه شناسی ارزشها: فریب شعارها را نخورید

ارزشها در جوامع سه گونه اند:

ارزشهای حقیقی که تشخیص ان با فلاسفه و متفکران وروشنفکران است که مختصات جامعه ارمانی و انسانی  را می سازند .

ارزشهای شعاری که در تریبون های رسمی به تعارف  ترویج می شود  برای اینکه به دروغ گفته شود جامعه و حکومت ارزشی است .

و ارزشهای واقعی  و حاکم که خود را در  اقتصاد و قیمتها نشان می دهند  این ارزشها در جوامع پیشرفته و انسانی با ارزشهای حقیقی یکسان یا به هم نزدیک است .

مثلا در جامعه ای مثل ژاپن که معلمین حقوق و مزایای بشتری  از وکلا دارند یعنی جامعه ژاپنی برای اموزش اهمیت ببیشتری قایل است تا واسطه گری حقوقی .  یا در جامعه ای مثل ایران که اهل قلم  و اندیشه و هنر و فصیلت از رفاه و امکانات لازم حداقلی برخوردار نیستند یعنی این جامعه این مفاهیم را در واقع ارزش نمی داند.

در جامعه ای که  صاحبان ملک  و ویلا و خودرو و سکه و دلار غرق در رفاه و امنیت هستند یعنی ان جامعه اینها را ارزش می داند  فارغ از اینکه چه ادعایی دارد.

 

در ساختار اجتماعی ایران ارزشهایی مانند دانش ؛ تقوا ؛ صداقت ؛ هنر ؛ تربیت و برنامه ریزی  در واقع امر بی ارزش هستند زیرا هر چه به این صفات اراسته تر باشی یه همان میزان  ضعیف تر و در حاشیه تر و محروم تر هستی . شاهد  این ادعا هم بی اعتنایی مطلق اقتصاد و ساختارها به این مفاهیم است.

جامعه ای انسانی و ارزشی است که بین جایگاه و رفاه و احترام شهروندان پایبند و ملتزم به ارزشها و اخلاق با ارزشهای ترویجی در ان جامعه رابطه مستقیم باشد نه بالعکس .برای مثال

ارزش بنیادین و واقعی در ایران  زمین و ملک و پول و مادیات است که دارندگان ان همیشه بر سریر قدرت و ثروت تکیه می زنند  و به مرور هم ارزشهای جدید متناسب با منافع خود خلق می کنند و برای فریب توده ها هم گاهی از ارزشهای حقیقی سخن می گویند بدون انکه ذره ای به آن باور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالب

آخرین مطالب

پربیننده‌ترین مطالب

بایگانی شمسی

لیست پخش