یادداشت‌ها و مقالات شخصی

انتصاب معاون خبر و رییس مرکز نظارت و ارزیابی صداوسیما

دکتر محمد سرافراز در اخرین انتصاب های خود دو سمت مهم و راهبردی سازمان صدا وسیما را به دو نفر از بهترین جوانان متخصص و متعهد سپرد. ریس سازمان صدا وسیما دکتر پیمان جبلی را به سمت معاونت خبر و دکتر خاشعی را بعنوان رئیس مرکز نظارت و ارزیابی منصوب کرد . اینجانب این دو عزیز را بالغ بر ۱۵ سال است می شناسم و توفیق همکاری با انها را داشته ام و به نظرم بهترین انتخاب برای این مسئولیت بوده اند.

متن حکم رئیس رسانه ملی خطاب به آقای جبلی به این شرح است :

 

جناب آقای دکتر پیمان جبلی

نظر به مراتب تعهد ، توانمندی‌ها و سوابق مفید و موثر جناب‌عالی و با توجه به تغییرات جدید ساختار سازمان و تبدیل “معاونت سیاسی” به “معاونت خبر ” به موجب این حکم به عنوان معاون خبر سازمان منصوب می شوید . با توجه به جایگاه ونقش اطلاعات و مجاری متعدد ملی و فراملی اطلاع رسانی و تاثیرگذاری کم‌نظیر آن‌ها در افکار عمومی جامعه ، انتظار می رود بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اهداف و سیاست‌های کلان نظام ، با اتخاذ تدابیر مناسب و شیوه های موثر ، اهداف و ماموریت‌های مشروحه ذیل را به نحو مطلوبی محقق کنید .

۱- توجه و اهتمام به تولید و توزیع اطلاعات و اخبار درست‌، روزآمد و جامع متناسب با نیاز و مصلحت آحاد جامعه .

۲- روزآمدی ، حرفه‌ای‌گرایی و نوآوری در ساختار و محتوای خبر با افزایش سرعت ، دقت و صحت در تولید و انعکاس اخبار.

۳- افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ رسانه ملی به عنوان رسانه مرجع در میان آحاد ملت و نخبگان جامعه .

۴- جریان سازی فکری و سیاسی  در راستای بصیرت افزایی و آگاهی بخشی عمومی .

۵- صیانت از اعتبار رسانه ملی با رعایت اصول و ارزش‌های دینی و انقلابی توام با بی‌طرفی و پرهیز از جانبداری از جریانی خاص .

۶- توجه ویژه به سرمایه انسانی حوزه ؛ چابک سازی ، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و چند وجهی .

۷- تحکیم و ارتقای نقش رسانه ملی در بسیج عمومی و هدایت آحاد ملت به منظور پیشبرد سیاست های کلان نظام.

۸- انعکاس خبری و مناسب خدمات نظام و عملکرد قوای سه گانه ، نهادهای انقلابی و الگوی موفق در عرصه های مختلف .

۹- افزایش و ارتقای سطح هم افزایی میان بخش‌های مختلف حوزه ( باشگاه خبرنگاران جوان ، واحد مرکزی خبر ، اطلاعات و اخبار استان ها و …. ) به منظور ممانعت از همپوشانی و موازی کاری و کسب جایگاه ” خبرگزاری تراز اول کشور ” .

۱۰ – اهتمام ویژه به خبرنگاران آزاد و شهروند / خبرنگار در داخل و خارج کشور در راستای توسعه عرصه تولید و گسترش کسب خبر .

۱۱- تولید و پخش گزارش های تحلیلی ، تفسیری و مستند – گزارشی با هدف افزایش ضریب آگاهی آحاد جامعه .

۱۲- استفاده بهینه از ظرفیت های فضای مجازی و رسانه های نوین برای انتشار اخبار و اطلاع رسانی .

ضمن آرزوی توفیق روز افزون جناب‌عالی در پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی و تحقق منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) لازم می دانم از خدمات ارزشمند جناب آقای آخوندی در مدت تصدی معاونت سیاسی قدردانی کنم .

محمد سرافراز – رئیس سازمان

متن حکم رییس صداو سیما برای اقای دکتر خاشعی نیز به شرح زیر است .

جناب آقای رضا خاشعی

 نظر به مراتب، تعهد، توانمندی‌ها و سوابق مفید و موثر جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «رئیس مرکز نظارت و ارزیابی» منصوب می‌شوید.

با توجه به جایگاه و نقش خطیر رسانه ملی و تاثیرات عمیق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن در جامعه، انتظار می‌رود با طراحی و اجرای «ساز و کار عالمانه نظارت و ارزیابی برنامه‌ها» براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اسناد فرهنگی نظام و «ضوابط و شاخص‌های مدون رسانه ملی»، با اتخاذ تدابیر مناسب و شیوه‌های موثر، اهداف و ماموریت‌های مشروحه ذیل را به نحو مطلوبی محقق نمایید:
۱. رصد دائمی و نظارت ارزیابی مستمر تمام برنامه‌های صداوسیما پس از پخش و ارائه گزارش‌های به موقع و متناسب با سطح اهمیت و اولویت موضوع .
۲. اهتمام ویژه به تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص، مومن، مسلط و مسلح به آخرین روشها و فناوری‌های «نظارت و ارزیابی محتوا و پیام برنامه» .
۳. رصد و پایش محیط و اطلاع از پیام‌های القایی دشمن، ارزیابی دقیقِ اهداف، برنامه‌ها و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، قومی، و مذهبی این برنامه‌ها و میزان تاثیر پذیری مخاطبان بالفعل و بالقوه رسانه از این برنامه ها .

۴. تعیین میزان تحقق و انطباق محتوای برنامه‌ها با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تولید آنها .
۵. تعیین میزان تناسب پیام هر برنامه با برنامه‌های قبل و بعد از آن تناسب با مخاطبان هر شبکه .
۶. تعیین میزان تناسب زمان و مناسبت‌های پخش هر برنامه .
۷. توجه میزان هم ‌افزایی بسته‌های پیام برنامه‌ها و عدم خنثی‌سازی آثار برنامه‌ها توسط یکدیگر .
۸. روندسنجی محتواهای تولید و پخش شده رسانه ملی به منظور بررسی و تعیین آثار عمیق‌تر و بلند مدت آن‌ها .
۹. تهیه گزارش‌های نویه‌ای از ساختار و محتوای برنامه‌های روتین و ارائه پیشنهاد به منظور تداوم، اصلاح یا قطع پخش آن ها .
ضمن آرزوی توفیق روزافزون جنابعالی در پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی و تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لازم می دانم از خدمات ارزشمند جناب آقای خیامی در مدت تصدی ریاست مرکز نظارت و ارزیابی قدردانی کنم.

محمد سرافراز  – رئیس سازمان

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا