یادداشت‌ها و مقالات شخصی

شبکه ای با استراتژی ایجاد حس حسرت دوران پهلوی

شبکه ای با استراتژی ایجاد حس حسرت دوران پهلوی

شبکه من و تو روی دیگر سکه شبکه  بی بی سی فارسی است . می توان من وتو را کانال اجتماعی بی بی سی فارسی خواند که البته اگر جهت گیری ها و سیاست های اشکار و پنهان اعمالی در این شبکه را نادیده بگیریم در کار حرفه ای نسبتا موفق عمل کرده است از این رو توانسته جزو سه شبکه پربیننده فارسی ماهواره ای باشد .

این شبکه در برنامه های متعدد خود دو چند استراتژی را محور تولیدات و پیام رسانی خود قرار داده است  که عبارتند از :

  • مدینه فاضله نشان دادن غرب و جنت نمایی اروپا و امریکا برای مخاطبان با هدف ایجاد انگیزه مهاجرت بی بازگشت نخبگان فکری و اقتصادی و سیاسی
  • ایجاد حس حسرت و نوستالوژی در مخاطبان نسبت به ایران قبل از انقلاب و دوران پهلوی اول و دوم
  • ایجاد ناامید و یاس در نسل جوان نسبت به عملکرد و کارامدی جمهوری اسلامی

مستند انقلاب ۵۷ هم که از این شبکه نمایش داده شده به تعبیر مقام معظم رهبری در راستای بزک سازی چهره پهلوی ها قرار می گیرد . برنامه سازان این شبکه سعی کرده اند با نشان دادن تصاویر مستند و اکتفا کردن به حداقل متن و نریشن خود را بی طرف و راوی حقایق انقلاب نشان دهند و البته در این پشت هم قرار دادن تصاویر و سخنرانی ها و مصاحبه ها به صورت مجزا و قطعه قطعه  دروغ نگفته اند اما در ترکیب کار بعنوان یک مجموعه ، راوی دروغ بزرگی هستند به عبارت دیگر  اگر ۱۰ سخن را به درستی می گویند ۱۰۰ سخن را به ناحق و به دروغ  نمی گویند . و سهم ناگفته ها درروایت من وتو در برابر گفته ها بسیار زیاد و پررنگ است .جای سوال دارد چرا این شبکه در مستندات خود اشاره ای به فاصله طبقاتی فراگیر در نظام اجتماعی دوره پهلوی نمی کنند ؟ چرا به فساد فراگیر اخلاقی و مالی دروابستگان دربار اشاره نمی کنند؟ چرا وابستگی سیاسی رژیم پهلوی به بیگانگان را به تصویر نکشیده اند؟ چرا استبداد برهنه پهلوی را در قالب اقدامات سرکوبگرانه ساواک مستند سازی نکرده اند؟ و دهها چرای دیگر که می توان ریشه های انقلاب اسلامی را در آنها جست . شبکه من و تو اهل نظر و تاریخ دان و متخصص را هدف قرار نداده است بلکه مخاطب این شبکه نسل سوم و چهارم انقلاب است که چندان با واقعیات تاریخ معاصر ایران اشنا نیست ولی در عین حال شوق وافری برای دانستن در این خصوص دارد. در این میان وظیفه و رسالت دوستداران ایران عزیز اسلامی است  که پرده حجاب از واقعیات تاریخ ایران بویژه  از دوران پهلوی بردارند و نه خصمانه ونه عاشقانه بلکه منصفانه و حقیقت طلبانه گذشته این مرزوبوم را باز نمایی کنند.

منبع : گفتگوی هفته نامه پنجره با امیر دبیری مهر شماره ۲۲۷ شنبه ۱۸ بهمن ۹۳

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =

دکمه بازگشت به بالا