یادداشت‌ها و مقالات شخصی

پرسشهای ازمون نظریه های مختلف در روابط بین الملل

این پرسشها مربوط به ازمون های برگزار شده دانشجویان ارشد علوم سیاسی است و صرفا برای اطلاع دیگر دانشجویانم از سبک و سیاق پرسشها در اندیشکده خرد منتشر می شود.

۱- کارل دویچ از نظریه پردازان لیبرال تشکیل جامعه امنیتی را از ضرورتهای ایجاد صلح می داند . این مفهوم را با ذکر مثال توضیح دهید.

۲- براساس نظریه واقع گرایی نوکلاسیک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان و سوریه و فلسطین را تبیین کنید.

۳- براساس نظریه واقع گرایی تدافعی جک اسنایدر و استفان والت تهدید حضور امریکا در خلیج فارس را تبیین کنید.

۴- تفاوت رویکرد مکتب انگلیسی در روابط بین الملل به رفتار کنشگران و عامل تعدیل رفتار کنشگران و منطق آنارشی با مکاتب واقع گرایی و ارمان گرایی را در جدولی بنویسید .

۵- نظریه فراملی گرایی را در چارچوب مکتب لیبرالیسم در عرصه روابط بین الملل توضیح دهید.

 

سوالات ترم های گذشته : از کناب خانم دکتر حمیرا مشیر زاده

  • تحولات واپس گرایانه در خاورمیانه مانند تحرکات سیاسی نظامیان در مصر و لیبی را با استفاده از نظریه رئالیسم نوکلاسیک بویژه شاخه تدافعی آن تحلیل کنید .(صص۱۲۹ -۱۳۶)
  • مواضع و نگرش ایت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و مسائل بین المللی را از منظر مکتب سازه انگاری تحلیل و تبیین کنید
  • پنج نهاد تاثیر گذار بر روابط بین الملل از نظر هدلی بول از صاحب نظران مکتب انگلیسی را بنویسید. (صص ۱۶۴-۱۶۶)
  • نشانه های بحران در نظام بین الملل از دیدگاه امائول والرشتاین از صاحب نظران مکتب نظام جهانی را با ذکر مثال  بیان کنید .(صص ۲۰۵ -۲۰۷)
  • کاکس نظریه پرداز مکتب انتقادی در نظریه چارچوب کنش خود از ۳ مقوله توانمندیهای مادی ، انگاره ها و نهادها بعنوا ن سازندگان تاریخی ساختارهای بین المللی نام می برد که در قالب سه نظام بروز می یابد . این سه نظام را اجمالا توضیح دهید.(صص ۲۳۰ و ۲۳۱)
  • مهمترین نقدهای مکتب فمیسنیم در روابط بین الملل به رئالیستها را بیان کنید .بطور خاص می توانید به نقدهای تیکنر به هانس مورگنتا اشاره کنید .(صص۳۰۹و۳۱۰)

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا