کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

نقدی به رفتار های قیبله ای در گزینش هیات علمی در دانشگاهها

دانشگاه در هرجامعه ای باید الگوی رفتارهای مدنی و پیشرو و مبتنی بر شایسته سالاری و نخبه گرایی و بر صدر نشاندن بهترین ها باشد و این مهم بویژه در فرایند جذب و بکار گیری استادان و اعضای هیات علمی دانشگاهها از اهمیت مضاعف برخوردار می شود.نکته مهمی که متاسفانه درایران در هیاهوهای سیاسی و مکشلات معیشتی مورد غفلت قرار گرفته است .
مشکل اینجاست که بسیاری از دانشگاههای دولتی در جذب هیات علمی و استاد برای دانشکده ها و گروههای اموزشی خود بدون توجه به شاخص های علمی و اموزشی اولویت جذب را به فارغ التحصیلان دانشگاه خود می دهند و متاسفانه با اختیارات زیادی که وزارت علوم به دانشگاهها در جذب اعضای هیات علمی داده هیچ نظارتی را بر این فرایند معیوب وجود ندارد. گویی فقط فردی لیاقت تدریس در دانشگاه تهران را دارد که فارغ التحصیل این دانشگاه باشد و در مورد دیگر دانشگاهها نیز همین فرایند غلط حاکم است .
این فرایندباعث شده دانشگاههای دولتی با این رویکرد قبیله گرایانه از توان و دانش و تخصص صدها جوان متخصص و توانمندشایسته مقام استادی در دانشگاه خود محروم شوند فقط بدین خاطر که صرفا فارغ التحصیل دانشگاه خود نیستند.در حالی که باید تنها و تنها معیارهای علمی واموزشی در نظر گرفته شود.
در دانشگاه ازا د نیز مشکل در قالب دیگری بروز یافته است و ان هم محروم کردن دانشجویان از توان و تخصص اساتید جوان و خوش فکر به بهانه پرداخت اضافه کار به اعضای هیات علمی این دانشگاه است . در این دانشگاه از دو ترم پیش حتی المقدور از تدریس استادان حق التدریس جلوگیری می شود و در توجیه ان نیز گفته می شود کلاس های مازاد را به استادان رسمی داده اند تا دریافتی انها افزایش یابد و در این میان به معیاروشاخصی که توجه نمی شود معیارهای علمی و تخصصی است و برخی از استادان محبوب و توانمند از تدریس محروم شده اند.
انتظار این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تدبیری بیندیشند تا فضای دانشگاهها با دوری و پرهیز از قیبله گرایی و کاسبکاری و باند بازی و رفتارهای ترحم انگیز از ظرفیت های جوانان خوش فکر و دانشمند کشور در رشته های مختلف استفاده کنندو به رونق علم و دانش در دانشگاهها کمک کنند و دانشگاهها را از محیط اداری دور سازند.

http://www.tahlileiran.ir/a/777.html

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا