اسلایدر / مهمترین مطالب

انتصابات ناامید کننده در معاونت خبر صدا و سیما

علی رغم امید های فراوانی که در جامعه در پی انتصاب  محمد سرافراز در سازمان صدا وسیما برای تغییر در سیاستهای اطلاع رسانی رسانه ملی ایجاد شده بود با انتصابات اخیر در معاونت خبر مشخص شد نه تنها شاهد تغییرات جدی در این حوزه نخواهیم بود بلکه ظاهرا انتظارات رئیس رسانه ملی نیز براورده نشده است .

به گزارش خبرنگار تحلیل ایران پیمان جبلی معاون خبر صدا وسیما ۱۰ سال قبل از سوی رحمانی فضلی معاون سیاسی وقت صدا وسیما در دوره ریاست علی لاریجانی به سمت مدیر کل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر منصوب شد و با انگیزه زیادی که داشت و با بکار گیری تعدادی از نیروهای جوان و متخصص دست به تغییراتی در حوزه خبر زد اما این تغییرات بلافاصله با مقاومت مدیران محافظه کار و دست راستی و جناحی این حوزه بویژه (ا. س) مواجه شد و حمایتهای رحمانی فضلی نیز از جبلی کارگر واقع نشد و این مساله منجر به رویارویی انها با رحمانی و جبلی شد .

این رویارویی به فضا سازی علیه رحمانی فضلی منجر شد اما در نهایت جبلی مجبور به ترک معاونت سیاسی شد و راهی معاونت برون مرزی و شبکه العالم شد و ازسوی دکتر رضی مدیر وقت شبکه العالم به سمت مدیر کل اخبار این شبکه منصوب شد و نقطه اغاز اشنایی سرافراز با جبلی به این دوره باز می گردد.

 بعد از انتصاب سعید جلیلی بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بعنوان معاون رسانه ای این دبیرخانه منصوب شد . او در دوران ریاست ضرغامی بر صداوسیما هیچگاه در صداو سیما نبود و بعد از شورای امنیت نیز راهی سفارت ایران در تونس شد .تا اینکه با انتصاب سرافراز به ریاست صداو سیما دوباره به صدا وسیما بازگشت و بر صندلی معاونت  خبر نشست . معاونتی که سرافراز در ۲۰ سال گذشته در مقام معاون برون مرزی چندان روی خوشی به عملکرد و رویکردهای این معاونت نداشت از این رو  تمایل نداشت در دوره ریاست خودش بر صدا وسیما معاونت سیاسی خوانده شود .

 با انتصاب جبلی به سمت معاونت خبر این انتظار در درون وبیرون صدا وسیما ایجاد شد هم ساختار این حوزه تغییرات اساسی پیدا کند و هم رویکردهای اطلاع رسانی این حوزه تغییر کند اما با تاخیر و تعلل در اعمال تغییرات و بویژه با انتصابات اخیر معلوم شد جبلی از اختیار یا توان لازم برخوردارنیست .زیرا ساختار معاونت خبر تغییر چندانی نکرده و جابجایی مدیران  نیز کاملا صوری و فرمالیته است .

برای مثال (ا.س ) فردی  که نقش اصلی را در برکناری جبلی در ۱۰ سال پیش داشت و محور محافظه کاری و مانع اصلی تغییرات در این حوزه است همچنان قائم مقام این حوزه است و شنیده می شود جبلی از تغییر او واهمه دارد. عبدالرضا بوالی رئیس سابق واحد مرکزی خبر بعنوان مدیر شبکه خبر منصوب شده و سید مهدی مدیر کل سابق پخش اخبار نیز به سمت رئیس خبرگزاری صداو سیما منصوب شده است .و دیگر مدیران منصوب شده در این حوزه نیز جزو حلقه محافظه کاران هستند و اصطلاحا با محوریت اینها نمی توان تصور تغییرات حرفه ای در حوزه خبر صدا  و سیما را داشت و امکان بهره گیری از جوانان خوش فکر و متخصص و متعهد رسانه ملی را داشت .

اما مساله اصلی اینجاست که ایا این تغییرات می تواند نظرات محمد سرافراز را در حوزه خبر تامین کند. زیرا سرافراز در حوزه خبر و اطلاع رسانی فرد ی اوانگارد و پیش رویی است و از شهامت و شجاعت بالایی برخوردار است و از نواوری ها نیز استقبال می کند در ضمن از رویکرد های جناحی در خبر رسانی پرهیز می کند . در حالی که با تیمی که هم اکنون در حوزه خبر جابجا شده اند بعید است جبلی بتواند نظرات سرافراز را تامین کند و مثلا مانند شبکه پرس  تی وی به اطلاع رسانی در داخل بپردازد .

مساله بعدی این است که پیمان جبلی با پرهیز از تغییرات اساسی در نیروی انسانی حوزه خبر صدا وسیما در واقع به بازسازی پیله ای پرداخته است که در زمانی نه چندان دور خودش را برای هر اقدامی محدود و محصور خواهد کرد و به تدریج زیر پای او را نیز خالی خواهد کرد .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا