یادداشت‌ها و مقالات شخصی

خلاصه و نقد «سرمایه در قرن بیست ویکم» توماس پیکتی

نامنصفانه بودن کاپیتالیسم موضوع تازه‌ای نیست. اما نحوهٔ بیان آرام و توام با منطق بی‌رحمانهٔ توماس پیکتی است که اقتصاددانان راست‌گرای ایالات متحده و اروپا را خشمگین کرده است. کتاب او، «سرمایه در قرن بیست و یکم»، در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون قرار گرفته است. در دست داشتن این کتاب در منهتن به ابزاری برای برقراری ارتباط اجتماعی میان جوانان پیشرو تبدیل شده است. همزمان، راست‌گرایان از او به عنوان یک نئومارکسیست نام می‌برند. اما این همه هیاهو برای چیست؟ فایل خلاصه کتاب در لینک زیر قابل دریافت است .

piket

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و احترام

    به لطف استاد فرهیخته و به روز مان جناب آقای دکتر امید ملکی عزیز، این کتاب را ترم پیش به عنوان منبع اصلی درس سمینار مسائل جهان سوم خواندم که چند نکته راجع به کتاب قابل ذکر است خلاصه عرض می شود :

    ۱_ از معدود منابع تازه منتشر شده ای بود که دکتر ملکی با درایت و تدبیر بسیار معرفی نمودند همانطور که مستحضرید کتاب سال ۲۰۱۳ منتشر شده و در سال ۲۰۱۴ به انگلیسی و سپس در ۲۰۱۵ به آلمانی و فارسی ترجمه شده و به این جهت که منبعی جدید و به روز و غیر کلیشه ای دکتر ملکی معرفی نمودند جای تقدیر فراوان دارد

    ۲_ کتاب حاضر علیرغم صفحات نسبتا زیاد و هفتصد صفحه بودن بسیار روان و ساده مفاهیم نابرابری، دهک، ضریب جینی و… را بیان می کند و مهمتر اینکه در پایان کتاب نویسنده خود به طور خلاصه نتیجه گیری و لب مطلب را آورده که کار دانشجویان و خوانندگان کتاب را بسیار آسان نموده است.

    ۳_ اما در مورد مقدمه دکتر رنانی در ابتدا کتاب عرض شود ایشان استاد بزرگی در زمینه اقتصاد می باشند و نکات خوبی را برای شناخت بهتر نویسنده و مطلب کتاب بیان نموده اند ولی به نظر بنده که خواننده کتاب بودم مقدمه ایشان حدود ۴۸ صفحه بیش از حوصله خواننده است که بهتر بود نهایتا در ۱۵ الی ۲۰ صفحه خلاصه می شد
    ۴_ در مورد ترجمه کتاب هم ضمن تشکر از جناب قودجانی که ظرف مدت سه ماه کتاب را بدون فاصله زیاد از ترجمه های دیگر کشورها آن را ترجمه نمودند باید عرض شود به دلیل محدود بودن زمان مترجم در برخی جاها می توانست بهتر عمل نماید که یقین دارم همانگونه که خوداعلام نموده وی پذیرا انتقادات است در چاپ های بعدی اصلاح خواهد شد.

    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا