یادداشت‌ها و مقالات شخصی

دولت یازدهم در سالی که گذشت : ضرورت تجلیل و تحلیل توامان عملکرد دولت

دکتر امیر دبیری مهر، مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار حرا با بیان اینکه اقتضای رعایت انصاف  در بررسی عملکرد  دولت این است که تجلیل و تحلیل بطور توامان باشد، اظهار نمود: باید با رویکردی واقع بینانه دستاوردهای دولت را ببینیم و با رویکرد منتقدانه و البته شجاعانه ضعف و کوتاهی های عمدی و سهوی دولت را مطرح و نقادی کنیم .

وی ادامه داد: وقتی به عملکرد دولت اقای روحانی در سال ۱۳۹۳ نگاه می کنیم در سه حوزه اصلی می  توان متمرکز شد که عبارتند از : اقتصاد ، فرهنگ و سیاست خارجی. در رویکرد واقع بینانه و تجلیل مدار می توان گفت دولت یازدهم حسن روحانی در حوزه اقتصاد نوعی ثبات و پایداری و تدبیر ایجاد کرده است  که انکار آن بی انصافی است. نه تنها تورم اقتصادی مهار شده است بلکه سازمان تصمیم گیرنده اقتصادی دولت از تصمیمات خلق الساعه و شتابزده پرهیز می کند و همین تدبیر منجر به برقراری نوعی ارامش و ثبات اقتصادی شده است.

این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به اینکه روی دیگر این سکه را نیز باید ببینیم، تشریح کرد: دولت در حوزه اقتصاد از دو اشکال و ضعف جدی رنج می برد یکی نبود یکدستی و همنوایی در حوزه اقتصاد کلان و دیگری مشغولیت به امور روز مره و عدم تحول در حوزه کارافرینی و سرمایه گذاری. واقعیت این است که بین وزیران و روسای وزارتخانه ها و سازمانهای اقتصادی و مالی دولت همسویی و همنوایی وجود ندارد و هر کدام از این افراد دیدگاههای خاص خود را دارند و تنها در فضای همکاری سعی می کنند اختلافات خود را کمرنگ نشان دهند. برای مثال می توان به اختلافات علنی وزیر صنایع و رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی اشاره کرد.

وی افزود: روزمرگی هم بعنوان یکی از بلایای اقتصاد ایران به جان دولت اقای روحانی نیز افتاده است. برای مثال هنوز معلوم نیست دولت یازدهم قرار است در پایان دوره نخست صدارت خود چه تحولی در اقتصاد ایران ایجاد کند . کدام پروژه ها را به سرانجام برساند و….  در حالی که تجربه دولتهای موفق در جهان نشان داده دولتهایی توانستند نامی نیک از خود به یادگار بگذارند که در دوران صدارت خود ضمن انجام بهینه امورات جاری کشور چند پروژه را نیز به ثمر رسانده اند.

دکتر دبیری مهر در نقد عملکرد دولت در حوزه فرهنگ گفت: درحوزه فرهنگ با رویکردی تجلیل مدار می توان از پرهیز دولت از جنجال و غوغاسالاری سپاسگزاری کرد که با قانون مداری و تبعیت دولت از منویات رهبری معظم و ارزشهای جامعه حاصل شده است. اما واقعیت این است که دولت در حوزه فرهنگ کاملا محافظه کارانه و دست به عصا حرکت کرده است و نتوانسته است پیکر نحیف دولت را از زیر یوغ سنگین بوروکراسی دولتی رها سازد و زمینه بروز استعدادها و توانایی های اصحاب فرهنگ و هنر را فراهم سازد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که چالش اصلی حوزه فرهنگ در جمهوری اسلامی این است که دولت بجای سیاست گذاری و نظارت کلان وارد اجرا و مدیریت فرهنگی شده است و در این حوزه نیز بیشتراز اینکه تابع سیاست های کلان نظام باشد تابع سلایق وعلایق فردی و گروهی و باندی است و حتی در برخی ادوار فرهنگ و هنر دستمایه منازعات سیاسی می شود. بنابر این اگر روزی این سایه سنگین دولت ازحوزه فرهنگ وهنر کنار برود می توان از تحولی سازنده در این حوزه سخن گفت. تاکنون چنین رویکردی در دولت یازدهم مشاهده نشده است.

این کارشناس مسایل سیاسی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان نمود: در حوزه سیاست خارجی باید از تحرک و پویایی دستگاه دیپلماسی دولت تقدیر و تجلیل کرد و این همه تلاش و کوشش دیپلماتیک را ستود اما این پویایی از یک زاویه نگرش آسیب پذیر شده است و کمتر به ثمر می نشیند. زاویه دید معیوب و مضر به حال دیپلماسی کشور این نگاهی است که موفقیت در دیپلماسی را مقدمه لازم و واجب برای موفقیت در دیگر حوزه های حکمرانی می داند در حالی که این رابطه کاملا معکوس است بدین معنا که موفقیت دیپلماسی در گرو داشتن برگهای برنده و ابزارهای قدرت داخلی مانند توانایی اقتصادی ، وحدت ملی وانسجام سیاسی است.

وی ادامه داد: دیپلماتهایی می توانند در عرصه دیپلماسی موفق باشند و قدرت چانه زنی بالایی داشته باشند که مستظهرو متکی  به قدرت داخلی باشند. اگر دشمن و طرف مذاکره بداند که این مذاکرات مقدمه قدرت یابی است طبیعی است که حاضر نباشد امتیازی بدهد. متاسفانه در دولت یازدهم برخی دانسته و ندانسته این رویکرد را مطرح و تقویت می کنند و در واقع با این نگاه دست تحرکات دیپلماتیک را خالی نگه می دارند و شاید زیاده خواهی های طرف مقابل در مذاکرات هسته ای از همین زاویه قابل تحلیل باشد.

دکتر دبیری مهر در پایان خاطر نشان کرد: به هرحال هر کدام از نکات مورد اشاره جای بحث و تفصیل بیشتر دارد که مجال دیگری می طلبد و در این گفتگو کوتاه فقط به عناوین آن بسنده شد. لازم می دانم برای دولت محترم و قوای مقننه و قضاییه ارزوی توفیق کرده به گونه ای که قوای سه گانه عملکردی در شان ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی داشته و مایه سربلندی ایران عزیز شوند.

http://haraa.ir/fa/news/55679/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهار =

دکمه بازگشت به بالا