یادداشت‌ها و مقالات شخصی

اخلاق فضای مجازی در برنامه کافه سوال

برنامه کافه سوال در رویکرد جدید خود و در فصل جدیدی از مباحث حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی به موضوع اخلاق در رسانه پرداخت و در نخستین برنامه با حضور یک کارشناس فرهنگی و یکی از مجریان زن تلویزیون این موضوع را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار بازرگان نیوز،در این برنامه مژده لواسانی مجری برنامه کافه سوال با طرح این پرسش که اساسا اخلاق رسانه ای به چه معناست و چه کاربردی دارد گفت:برخی مسایلی که این روزها اتفاق می افتد گاها از سوی رسانه ها هم به آن دامن زده می شود،چرا این اتفاق می افتد و روش رویارویی با این دست مسائل چیست؟

امیر دبیری مهر،پژوهشگر فرهنگی و کارشناس این برنامه در پاسخ به این سوال گفت:بی اخلاقی نه تنها در زندگی رسانه ای که زندگی ثانویه ما است وجود دارد بلکه متاسفانه با نگاهی ژرف می توانیم ببینیم که این بی اخلاقی در زندگی اولیه ما هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز در جامعه خیلی از رفتارهای اولیه زندگی نخستین را هم با اخلاق پیگیری نمی کنیم با ذکر چند مثال افزود:مثلا وقتی پوست میوه را از پنجره ماشین بیرون می اندازیم یا رانندگی خارج از عرف می کنیم یا به سبب یک جدل کوچک شروع به فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک می کنیم این نشاندهنده اینست که ما ابتدا در زندگی نخستین خود و به تبع آن در فضای مجازی که بی در و پیکر هم هست بعضا این اخلاق را رعایت نمی کنیم.

ژیلا صادقی،مجری تلویزیون نیز که به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت در ادامه گفت:ما هنوز نتوانستیم فضای مجازی بی در و پیکر را مدیریت کنیم و این مشکلات زیادی را برای کسانی که با آن مواجه هستند به وجود آورده است.

وی در خصوص مشکلی که برای خود او به وجود آمده بود گفت:من با فیس بوک آشنایی نداشتم،اما خیلی از دوستان به من می گفتند ما را در فیس بوک اد کن و من نمی دانستم که این یعنی چه و اساسا صفحه ای در فیس بوک نداشتم.تا اینکه یک روز به خواهرم که بیشتر از من از فیس بوک سر در می آورد گفتم یک صفحه در فیس بوک ایجاد کنیم که در همین حین متوجه شدم که یک شخصی یک صفحه جعلی در فیس بوک به نام من ایجاد کرده است.

وی افزود:بلافاصله بعد از این که متوجه شدم بر آشفته شدم و بسیار ناراحت چرا که آن شخص دقیقا از اصطلاحات من استفاده می کرد و وقتی با او چت کردم برای من نوشت:«سلام بانو» و درخواست عکس کرد.

ژیلا صادقی در ادامه و در خصوص انگیزه این فرد گفت:او با نام من به دختران ۱۸ تا ۲۳ سال پیام می داد و می گفت که من -ژیلا صادقی- یک سالن مزون زده ام و به دنبال مقاصد خودش بود.من بعد از اینکه این پیام را داد بلافاصله شماره تلفنم را برایش نوشتم و خودم را معرفی کردم که با من تماس بگیرد اما بعد از چند دقیقه چت او خاموش و بسته شد و برای من صرفا یک شکلک فرستاد و رفت.

این مجری تلویزیون که این اتفاق برایش حاشیه های بسیاری ایجاد کرده بود افزود:بعد از ۶ ماه پلیس فتا با تلاش مستمر توانست این شخص را دستگیر کند و البته من مجبور شدم که این موضوع را رسانه ای هم بکنم چرا که آبرویم در خطر بود.

امیر دبیری مهر نیز در ادامه این برنامه ضمن اشاره به مشکل پیش آمده برای ژیلا صادقی،مجری تلویزیون گفت:از این دست اتفاقات را ما در همه دنیا شاهد هستیم که این به معنای “تاخر اخلاقی ” است.یعنی فضای جدید ایجاد می شود اما متناسب با ما نیست.

وی افزود:در گذشته این نظام اخلاقی ما بود که زندگی ما را سامان می داد،مثلا در معماری هم مشاهده می کردیم که “پنج دری” یا “هشتی در” معانی اخلاقی داشت.اما امروزه در شبکه های اجتماعی بدون اینکه به محدویت های اخلاقی آن فکر کنیم وارد می شویم و به خودمان اجازه هر اقدامی هم می دهیم.

وی به پاشیده شدن کیان خانواده ها به خاطر همین شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت:متاسفانه امروزه خانواده ها در حال از هم پاشیده شدن هستند و هر عضوی از خانواده در شبکه های اجتماعی مشغول است.

دبیری مهر با ارائه چند راهکار در مواجهه با شبکه های اجتمای گفت:وقتی موضوعی در شبکه های اجتماعی مطرح می شود که ما آن را قبول نداریم حداقل می توانیم آن را تایید نکنیم.مثلا لایک کردن ما می تواند نشانه تایید ما باشد و لایک نکردن ما می تواند نشانه مکروه بودن یا حتی حرام بودن باشد،وقتی چیزی درست نیست ما نباید با لایک کردن آن را تایید کنیم.در واقع ما نباید به “دومینوی بی اخلاقی” دامن بزنیم.

این پزوهشگر فرهنگی به اقدامات صدا و سیما و وظایف آن اشاره کرد و گفت:رسانه ملی باید این مسایل را جدی بگیرد.اینها مسائل جدی ماست و فقط آلودگی هوا مشکل جامعه نیست.سلامت روح از سلامت جسم هم واجب تر است.نباید این مسائل را فانتزی ببینیم.

ژیلا صادقی در پایان برنامه کافه سوال شبکه دو گفت:بیشترین مشکلات را هنرمندان در فضاهای مجازی دارند و ورزشکاران و دیگر فعالان اجتماعی کمتر این مسائل را دارند.

وی درباره آثار تخریب چهره های هنری در شبکه های مجازی گفت:این تخریب ها باعث می شود که یک چهره دیگر نتواند همان شخصیت اولیه را داشته باشد.

http://bazargannews.com/detail/News/387770/4

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا