یادداشت‌ها و مقالات شخصی

مراسم هزارمین شماره شوک در روزنامه ایران

امروز صبح به دعوت دوست گرامی مسعود ابراهیمی دبیر گروه حوادث روزنامه ایران در مراسم انتشار هزارمین شماره این ویژه نامه در موسسه ایران شرکت کردم و سخنان کوتاهی نیز ارایه کردم . در این مراسم که قضات دادگستری و افسران ناجا و روزنامه نگاران گرد امده بودند در باره اهمیت انعکاس اخبار حوادث در سپهر ژورنالیستی سخنانی گفته شد . در این خصوص روزنامه ایران مصاحبه مفصلی با من انجام داده که به زودی منتشر خواهد شد.

لینک عکسهای مراسم به نقل ازخبرگزاری برنا را در زیر ببینید.

http://www.bornanews.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-4/289396-%D8%AC%D8%B4%D9%86-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B4%D9%88%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

متن کامل گزارش این مراسم عبارت است از :

گروه شوک/ زهره صفاری:  جشن انتشار هزارمین شماره شوک روزنامه ایران با حضور جمعی از نمایندگان قضایی، انتظامی و کارشناسان اجتماعی و رسانه برگزار شد.در این مراسم که صبح دوشنبه ۱۱ خرداد در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد جمعی از مقامات و پیشکسوتان و کارشناسان رسانه پشت تریبون رفتند و ضمن اینکه هزار شماره‌ای شدن یک مجموعه را کاری خطیر و ارزشمند خواندند پیشنهادهایی نیز در ارتباط با بهبود این صفحات ارائه کردند.
در ابتدای این مراسم محمدتقی روغنی‌ها مدیر مسئول روزنامه ایران در جایگاه حاضر شد و گفت: حوادث روزنامه ایران از سال ۷۳ در زمینه حوادث پیشکسوت بوده و طرفداران زیادی داشته است. این بخش خبری در طول این سال‌ها روز به روز پیشرفت کرده و به سوی ترقی رفته و حالا می‌توانیم نتیجه این رشد را در صفحات شوک ببینیم. شوک با همکاری قوه قضائیه، پلیس و… به این درجه از پیشرفت رسیده است و جا دارد در این مراسم از همه این عزیزان تشکر کنم. وی حوادث‌نویسی را بسیار دشوار و طاقت‌فرسا دانست و گفت: حادثه‌نویسی کار بسیار سختی است و به خودی خود با اینکه سبب افزایش دلهره‌ و نگرانی می‌شود اما این امکان را نیز دارد که عملکرد خوب پلیس و دیگر ارگان‌ها را بازتاب داده و امنیت روانی را در جامعه بالا ببرد. شوک در این سال‌ها با این رسالت تنها به ارضای حس ماجراجویی اکتفا نکرده و با موفقیت گام برداشته است. در ادامه مراسم محمد نوری سردبیر روزنامه ایران ضمن تبریک جشن هزاره شوک گفت: عدد هزار به خودی خود خیره‌کننده است و با نگاه به آن می‌توان دریافت که رنج و زحمت زیادی  در این مسیر تحمل شده است.

شوک محصولی است از نهالی که ۲۰ سال پیش به دست استاد بلوری کاشته شد و خوشحالیم که هزار شماره‌ای شدن شوک را نیز در حضور این بزرگوار جشن می‌گیریم. مسئولیت ما در حوادث به اطلاع‌رسانی خلاصه نمی‌شود باید در زمینه پیشگیری از جرم با برگزاری میزگردهای تخصصی نیز آگاهی بخش صفحات حوادث را پررنگ‌تر کنیم.
سومین سخنرانی که در میان تشویق حضار پشت تریبون حاضر شد ایستاد موسپید حوادث محمدبلوری است. وی به حضار خیرمقدم گفت و ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد شوک در هزارمین شماره خود پشتوانه‌ای ۲۰ساله‌ دارد. بخش حوادث از همان ابتدای انتشار روزنامه ایران کارش را آغاز کرد و ما تجارب خوبی در این زمینه کسب کردیم. بسیاری از افراد می‌گویند صفحات حوادث بدآموزی دارد اما من به عنوان موسپید کرده حوادث و روزنامه‌نگاری معتقدم این اخبار نیست که بد یا خوب می‌شوند این ما هستیم که می‌توانیم باعث بدآموزی یا سودرسانی آنها شویم.
وی اشاره‌ای به تجریبات گذشته‌اش داشت و ادامه داد: ما در شروع کار حوادث به مسائل اجتماعی مانند اعتیاد توجه داشته و آن را ریزبینانه بررسی می‌کردیم. یادم می‌آید یک روز زنی به دفتر کارم آمد و گفت معتاد است و در حالی که گریه می‌کرد مدعی بود هیچ راه فراری ندارد و اگر او را بگیرند زندانی‌اش می‌کنند اما ما در بخش حوادث با بیش از یک ماه کار کارشناسی توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که قضات اجازه دهند معتاد یک‌بار درمان کند. این نهضت از همین روزنامه درآمد یا درباره اهدای عضو یا زندانیان بدهکار و گلریزان‌ها با فرهنگسازی رسانه به وجود آمده است. به نظر من حوادث تنها به قتل و جنایت خلاصه نمی‌شود بلکه علل‌یابی نیز می‌شود و در این راه پلیس و مقامات قضایی نیز باید همکاری مناسبی داشته باشند.
شوک را یک هفته‌ای متولد کردیم
مسعود ابراهیمی دبیر صفحات شوک سخنران بعدی بود که  به مشکلات شکل‌گیری شوک در کمتر از یک هفته پرداخت و گفت: ما شوک را یک هفته‌ای متولد کردیم. وقتی تصمیم به انتشار این چهار صفحه گرفتیم بسیاری آن را غیرممکن می‌دانستند اما فعل خواستن را صرف کرده و ثابت کردیم هیچ کاری غیرممکن نیست. در شوک سعی کردیم نگاه به حادثه را تغییر دهیم و در این راه اطلاع‌رسانی را با تحلیل آمیخته کردیم و با نوشتار تازه‌ای صفحات را ارائه کردیم. از همین راه نیز مخاطبان‌مان را که مهم‌ترین پشتوانه‌های ما هستند جذب کردیم. دبیر شوک در ادامه با اشاره به خاطره‌ای جالب به بازتاب گسترده شوک در ارگان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ما در صفحاتمان از واژه آزار و اذیت به جای واژه تجاوز استفاده می‌کنیم. مدتی از چاپ روزنامه گذشته بود که یک استاد ادبیات مسن به دیدن من آمد و به تغییر واژه‌ها اعتراض کرد. او مدعی بود به خاطر سروصدای همسایه‌هایش به کلانتری رفته و وقتی گفته آنها آزار و اذیتش می‌کنند مأموران شوک‌زده به او خیره شده‌اند. این نشان می‌دهد که هر کدام از عناوین و واژه‌های شوک تا چه در جامعه و نهادها اثرگذار است. در آخر از همین جا از همه کسانی که در این مدت باعث رنجش خاطرشان شده‌ایم عذرخواهی می‌کنم.
شوک نگاهی به سوی حقیقت دارد
دکتر جعفر رشادتی رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه که در سال‌های قبل نیز در صفحات حوادث دستی بر قلم داشت در برابر حضار قرار گرفت و گفت: من پیش از اینکه در این سمت مشغول شوم نزدیک به یک دهه در مجتمع قضایی جنایی بودم و خاطرات خوبی با استاد بلوری دارم. در سال ۷۳ من در صفحه ایشان ستونی به نام «باریک‌تر از مو» را داشتم. پلیس و قضات وقتی با حادثه‌ای روبه‌رو می‌شوند یا باید درون‌ریزی کنند یا قلم به دست گرفته و آن را روی کاغذ بیاورند. به نظر من اگر ما امروز جایگاهی در قوه قضائیه داریم با زحمت خبرنگاران حوادث و انعکاس اخبار آنها است.او نگاه شوک را به سوی حقیقت عنوان کرد و ادامه داد: نگاه آقای ابراهیمی –دبیر شوک- و مجموعه در صفحات شوک نگاهی است در راستای کشف حقیقت. آنها تنها به خبررسانی اکتفا نمی‌کنند و در بسیاری از موارد در کشف قتل‌های به هم پیچیده هم شرکت داشتند. به نظر من خبرنگاران حوادثی اگر خاطرات خود را منعکس کنند مردم متوجه خواهند شد که یک خبرنگار تا چه حد برای تهیه آنچه چاپ شده است زحمت می‌‌کشد.به طور مثال به یاد دارم که مسعود ابراهیمی در یکی از پرونده ها وقتی او را به بیمارستان راه نمی دادند با زیرکی توانست وارد شود و فرارش داستان جالبی داشت.در پایان امیدوارم صفحات شوک تداوم داشته و ما دو هزار شماره‌ای شدن آن را نیز جشن بگیریم.قاضی عزیزمحمدی یکی از قضات ارشد دادگاه کیفری استان تهران با زبانی طنز آمیز از مجری برنامه  صابر پیربرناش ـ  خبرنگار ـ  که او را  به عنوان جنایی‌ترین قاضی ایران معرفی کرده بود صحبت‌هایش را شروع کرد و گفت: به نظر من یک رسانه اگر بخواهد با واژه‌هایش کسی را بالا ببرد براحتی می‌تواند و برعکس آن هم صادق است. از سال ۱۳۵۰ قاضی هستم و همیشه با نویسندگان حوادث ارتباط مستقیمی داشته‌ام. در این سال‌ها بسیاری از آنها آنقدر در مسائل دادگاهی حرفه‌ای شده‌اند که در پایان محاکمه‌ها خودشان حکم را می‌گویند.
کمبود فضای نوشتاری برای اخبار دادگاه‌ها
قاضی عزیزمحمدی از کمبود فضای نوشتاری برای انعکاس اخبار دادگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: گاهی اوقات آنچه در دادگاه صورت می‌گیرد با اخبار منتشر شده تفاوت پیدا می‌کند که من فکر می‌کنم علت آن کمبود فضا برای انعکاس این‌گونه اخبار است. با توجه به اینکه دادگاه کیفری در مرحله تعیین حکم است از حساسیت بالایی برخوردار است.
اگر یک پرونده در مرحله تحقیقات پلیسی و تحقیقات مقدماتی دادسرا با هر شکلی پوشش داده شود مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در مرحله تعیین حکم دادگاه در انتظار اطلاعات هستند و می‌خواهند بدانند که یک نفر چگونه برائت می‌گیرد یا محکوم می‌شود. انعکاس این روند اهمیت زیادی دارد و رسانه‌ها باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در برخی از موارد ما نمی‌‌توانیم در تماس تلفنی با مردم این‌گونه مسائل را توضیح دهیم و این وظیفه رسانه است که این اطلاع‌رسانی را انجام دهد. امیدوارم بتوانیم در ۳ هزارمین شماره شوک نیز در خدمتتان باشیم.
دکتر امیر دبیری مهر مدرس دانشگاه و پژوهشگر  ، حوادث‌نویسان را آگاهی گستران خواند و صحبت‌هایش را آغاز کرد و گفت: در این حوزه سه قشر و سه دسته فعالیت می‌کنند. عدل‌گستران یا دادگستران –مقامات قضایی- نظم گستران-پلیس- و در درجه بعد آگاهی گستران-روزنامه‌ها و رسانه‌ها.
وی درباره شوک نیز گفت: در صفحات شوک رویکرد دوم مورد توجه بوده و باید همین رسالت حفظ شود مثلاً وقتی بزهی رخ می‌دهد توجه صرف به لایه رویی آن در رسانه غلط است. شاید زحمتکشان پلیس به نگاه به یک حادثه در همین سطح اکتفا کنند اما آگاهی گستران نباید در همین حد کار را نگه دارند. آمار نشان داده ۸۰ درصد زندانیان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و اگر کسی کاری کرده فقط خودش مقصر نیست. امروز وقتی بزهی صورت می‌گیرد باید خیلی عوامل دخیل و پشت‌پرده مورد بررسی قرار گیرند. هر چند قانون برای آنها تعریفی نداشته است اما این وظیفه رسانه است که این نگاه را حفظ کند. کسانی که دستی در رسانه دارند، می‌دانند که چاپ هزار شماره بسیار دشوار است و می‌توان گفت کارستان است و این موفقیت را به عوامل صفحات شوک و روزنامه ایران تبریک می‌گویم.
عوامل شوک تحولی نو در حوادث داشتند
دکتر جعفر بای محقق و کارشناس آسیب‌های اجتماعی، همزمانی هزارمین شماره شوک با اعیاد شعبانیه را تقارنی معنادار خواند و گفت: «باید هزار شماره‌ای شدن شوک آن هم در ماه تولد سرداران بزرگ کربلا و امام عدالت را به فال نیک گرفت. درباره واژه هزار و هزاره در ادبیات کهن سخن بی‌شمار است اما به نوعی می‌توان آن را به فینال رسیدن و تکامل یافتن دانست. شوک به این مرحله رسیده و با جشن هزارمین شماره‌اش این موضوع را ثابت کرده است.»
وی افزود: «عوامل شوک تحولی نو در حوادث داشتند. جرم نقطه مقابل نُرم – حد متعادل – است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‌توان گفت هر روز جرایم در مسیر تغییر و تحول قرار دارند. فلسفه وجودی شوک نیز نمایاندن این پیچیدگی‌ها به جامعه است.»
این محقق به نگاه جدید شوک به حوادث پرداخت: «شوک با رویکرد جدید و نگاه نوین که تحلیل، بخش کوچکی از این نگاه کلان است به حوادث می‌پردازد. اگر جرم را یک شیء در آب بدانیم که ابعاد و شکل آن مشخص نیست، شوک این جرم را از آب درآورده و وزن آن را نشان می‌دهد. این آگاهی‌بخشی حائز اهمیت است و رسالتی بسیار دشوار محسوب می‌شود. جرم و مجرم در برخی موارد جلوتر از قانون هستند و با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شکل جرایم گاهی هنوز قانونی برای برخورد با آنها وضع نشده است. این تغییر ویژگی‌ها نیاز به یک دیده‌بان قدرتمند مانند شوک دارد که لحظه به لحظه آنها را انعکاس دهد.»
سعید خال معاون فرهنگی، اجتماعی و روابط عمومی بهشت زهرا نیز شوک را سبکی دانست که نظیر و بدیل ندارد: «مهم‌ترین کاری که شوک انجام می‌دهد، سبک‌آوری نوین در انعکاس حوادث است. به نظر من کار گروه شوک از نظر ارتباط با تلخی‌ها و غم‌ها و رنج‌ها تا حدودی به کار ما در بهشت‌زهرا نزدیک بوده و سخت و طاقت‌فرسا است.» بعد از ایشان محمود مختاریان استاد دانشگاه نیز ضمن تبریک هزار شماره‌ای شدن شوک درباره قدرت رسانه و ایجاد فضای رسانه‌ای صحبت کرد: «من از روز نخست آماده‌سازی شوک در کنار استاد بلوری و مسعود ابراهیمی حضور داشتم و گاهی مشورت‌هایی در این زمینه با هم داشتیم. آنچه در حال حاضر در رسانه‌ها مطرح است، جذب مخاطب و ایجاد فضای رسانه‌ای است. ما در خیلی از موارد ایجاد فضای رسانه‌ای را بلد نیستیم اما باید توجه داشته باشیم در انعکاس یک خبر همه رسانه‌ها را بشناسیم و مخاطب را همراه خود کنیم. ما باید شبکه جهانی را بلد بوده و اخلاق رسانه‌ای داشته باشیم. صفحات شوک در طول این سال‌ها جذاب، متفاوت و بی‌پروا به اطلاع‌رسانی پرداخته و قدرت آگاهی‌رسانی بالایی داشته است.»محمد مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا که پیش از این در شوک دست به قلم بود در چند جمله کوتاه گفت: «ضمن تشکر از مسعود ابراهیمی و عوامل شوک با جرأت می‌توانم ۲۵ ماه فعالیت‌ام در شوک را بهترین دوران رسانه‌ای‌ام در طول ۲۰ سال حرفه‌ای در مطبوعات بدانم و به آن افتخار می‌کنم.»
تجلیل از فداکاران
در ادامه این مراسم از چهار امدادگر فداکار اورژانس، آتش‌نشانی و هلال احمر تقدیر شد. «ایوب صاحب‌جمع» و «سعید مهرسروش» از اورژانس تهران، «امیرحسین صابری» امدادگر هلال‌احمر و «حسین امیدوار» از سازمان آتش‌نشانی از دستان قاضی عزیزمحمدی، استاد بلوری، امیر مهدیان مدیر ارشد سازمان آتش‌نشانی تهران، «حسن عباسی» روابط عمومی اورژانس تهران، سرهنگ «حسن عابدی» جانشین رئیس پلیس راهور تهران، «محمدتقی روغنی‌ها» مدیرمسئول روزنامه و مسعود ابراهیمی دبیر شوک لوح تقدیر و جوایز خود را دریافت کردند.
دو امدادگر فداکار اورژانس به علت جانفشانی در عملیات نجات یک مرد در چاله غیر‌قابل دسترس آسانسور، شایسته این تقدیر شدند.
این دو امدادگر در شرایطی که این مرد آسیب زیادی دیده بود و آتش‌نشانان قادر به خارج کردن مصدوم نبودند، از میان کابل‌های به هم فشرده راهی به سمت پایین پیدا کرده و پس از انجام اقدامات اولیه امدادی، این فرد را با کمترین آسیب به سمت در خروجی آسانسور آورده و به بیمارستان انتقال دادند.
امیرحسین صابری امدادگر هلال احمر نیز که سابقه طولانی در امداد و نجات کوهستان دارد پس از انجام عملیات ۲۴ ساعته نجات دو نوجوان ۱۸-۱۷ ساله از ارتفاعات برف‌گرفته و پرخطر کلکچال عنوان امدادگر فداکار را گرفته است. این امدادگر و همکارانش پس از هدایت دو نوجوان در مسیر ۸۰۰ متری دره‌ای این کوهستان برف‌گرفته آنها را صحیح و سالم به خانواده‌هایشان رساندند.
حسین امیدوار امدادگر فداکار آتش‌نشانی با انجام عملیات  موفقیت‌آمیز بسیار و تلاش فراوان در نجات افراد گرفتار در عملیات مختلف آتش‌نشانی، جانفشانی‌های بسیاری داشته و به گفته همکارانش در هر عملیات به قدری دلسوزانه فعالیت می‌کند که خانواده نجات‌یافتگان بعد از حادثه نیز برای تشکر از تلاش‌های او با سازمان آتش‌نشانی تماس‌های پی‌در‌پی گرفتند.
در پایان این مراسم نمایندگان میهمانان حاضر در جشن کیک انتشار هزارمین شماره شوک را بریدند  تولد هزارومین شماره شوک را گرامی داشتند.

http://iran-newspaper.com/Newspaper/BlockPrint/66874

http://iran-newspaper.com/Newspaper/Page/5944/11/66804/0

عکس ها

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا