یادداشت‌ها و مقالات شخصی

دلایل نادیده فرهنگی افول پرسپولیس

تیم فوتبال پرسپولیس این روزها حال و روز خوبی نداردو طرفداران این تیم بیشتر از هر وقت نگران اینده این تیم هستند. غیر از دلایل فنی و تکنیکال این افول و بحران در پرسپولیس که اظهار نظر در حوزه صلاحیت اینجانب نیست باید به برخی ریشه ها و دلایل فرهنگی و اجتماعی این افول نیز نگاه کرد . به نظر من ضعف و افول این تیم فوتبال بطور مشخص به چند عامل زیر باز می گردد.

  • رفاه زدگی ناشی از پول های باد اورده
  • سوداگری و مادی گرایی بجای تعصب و غیرت تیمی
  • سبک زندگی نا متناسب با فوتبال حرفه ای

در توضیح این دلایل می توان گفت تیم فوتبال و هر تیمی و گروهی بواسطه همراهی و همدلی و داشتن اهداف مشترک و تعصب و پافشاری در آن هویت جمعی واقعیت پیدا می کند .تیم فوتبال هم در شرایطی می تواند در مسابقات و بازیهای خود موفق باشد که این ویژگی را داشته باشد امکانات و برنامه ریزی و تسهیلات نیز زمانی بکار می اید که شرط نخست وجود داشته باشد شرطی که این روزها تیم پرسپولیس آن را ندارد . بازیکنان فوتبال ایران امروز غرق در پولهای میلیاردی هستند که اغلب از بیت المال تامین می شود .این پولها که درباره وجه قانونی وشرعی آن پرسشهای زیادی مطرح است وقتی وارد زندگی این فوتبالیستها می شود که اکثرا از طبقات ضعیف جامعه برامده اند همه زندگی و اهداف و رفتارهای انان از جمله انگیزه ها ی انها از بازی فوتبال زیرو رو می شود دیگر به پیروزی و بازی خوب و رضایت تماشاگر و .. فکر نمی کنند بلکه فقط به رقم قراردادهای خود ؛ قراردادهای تبلیغاتی ؛ صفحاتشان در شبکه ها اجتماعی ، خرید خودروهای گران قیمت و تفاخر به دیگران ، خرید یا اجاره خانه های لوکس ؛ مسافرتهای خارج از کشور و عکس یادگاری با خوانندگان و…، شب نشینی های انچنانی و کسب و کار های موازی با فوتبال حرفه ای و … می اندیشند و همه اینها تمرکز و انرژی و توان فوتبالیست را می کاهد و اجازه نمی دهد فوتبالیست حرفه ای نقش واقعی خود را بعنوان یک عضو تیم بازی کند.این اسیب و بلا امروز نه تنها تیم پرسپولیس بلکه همه فوتبال ایران را تهدید می کند . این تغییرات ، سبک زندگی ای برای فوتبالیستهای ایرانی  ایجاد کرده که با فوتبال حرفه ای و الزامات آن سازگار نیست . تا دیر وقت بیدار بودن ؛ سیگارو غلیان کشیدن و برخی رفتارهای دیگر که هر از گاهی اخبار آن در رسانه ها بازتاب می یابد با سبک زندگی ورزش حرفه ای سازگار نیست . بگذریم که با فرهنگ و هنجارهای ایرانی و اسلامی نیز سازگار نیست . برای نجات این وضعیت باید سایه سنگین و فساد اور دولت و شبه دولتی ها را از فوتبال و ورزش کشور برداشت و از تزریق بی حساب و کتاب بودجه های عمومی به فوتبال جلوگیری کرد و اجازه داد دخل و خرج فوتبال به مدیریت بخش خصوصی سپرده شود تا مدیران این بخش در ازای هر ریالی که به فوتبالیستی پرداخت می کنند از او مطالبه منطقی داشته و محدودیتهای و حساب و کتابهای جاری در جهان در ایران نیز حاکمیت یابد . نقش رسانه ها و مقررات بر رعایت هنجارهای حرفه ای و اخلاقی در فوتبال و ضمانت های اجرایی و بازدارنده آن نیز باید افزایش یابد. در این اشفته بازار که رعایت برخی مصلحت های ساختگی بر هر امری ارجحیت پیدا کرده هیچ امیدی به بهبود وضعیت تیم های فوتبال ایران بویژه پرسپولیس نیست و روزهای تیره تری در انتظار است . فوتبال ایران بویژه تیم های مطرح مانند فرد چاق و مبتلا به انواع بیماریهاست که نمی تواند از لذت خوردن بی رویه دست بکشد و سودای درمان دارد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا