یادداشت‌ها و مقالات شخصی

هرج و مرج نگران کننده در جهان بی اخلاق

اگر کمی با دقت بیشتر به دنیای این روزهایمان نگاه کنیم جهان نازیبایی را می بینیم که در پشت زرق وبرق صنعت و پیشرفت و مدرنیسم پنهان شده است .حادثه منا یکی از این صحنه های دلخراشی است که در آن حدود ۵۰۰۰هزار انسان در نهایت مظلومیت و غربت جان داده اند و در جهان نازیبایی که از آن سخن می گوییم ظاهرا اب از اب تکان نمی خورد . هیچ یک از کشورها و مجامع مسئول جهانی فریاد اعتراض علیه دولت میزبان حجاج یعنی عربستان سعودی بلند نکرده است ؟ هیچ هیات حقیقت یابی در عرصه جهانی برای مشخص شدن علت این حادثه و شناسایی مقصران شکل نگرفته است . رسانه های جهان با این حادثه ناگوار و بی سابقه که در آن هزاران انسان در رویدادی مشکوک و مبهم جان خود را از دست داده اند مانند یک رویداد عادی و ساده مواجه شده اند در حالی که در قبال برخی رویدادهای بسیار کم اهمیت نفس عالم را با جریان سازیهای رسانه ای در سینه ها حبس می کنند. در جهانی که گاه بخاطر مواجهه دولتها با مخالفین شان توجه جامعه جهانی به مسائل پیرامون انها جلب می شود بی مسئولیتی دولت ال سعود به میهمانان این کشور در مراسم حج ابراهیمی و بی احترامی این حکومت ارتجاعی و استبدادی به همه موازین حقوق بشری با هیچ واکنشی مواجه نمی شود و هیچ اقدامی علیه این رژیم قرون وسطایی صورت نمی گیرد؟ واکنش مقتدرانه و عزتمندانه و بدون مماشات رهبر جمهوری اسلامی علیه ال سعود و دردفاع از حقوق مردم ایران از یک سو برای جلوگیری از تعدی های ال سعود به حقوق ایرانیان اسیب دیده از حادثه منی بود و از سوی دیگر فریادی بود به این بی تفاوتی جهانی در قبال حقوق بشر و سوءاستفاده ریاض از این سکوت مرگبار و غیر انسانی. سخنان و مواضع ایت الله خامنه ای حقیقتا احساس عزت و غرور را در هر ایرانی بیدار می کرد و نشان داد که یک رهبر معنوی و سیاسی چگونه با احساس مسئولیت دینی و غیرت ملی از حقوق شهروندانش دفاع می کند و بدون تعارف متعدیان به حقوق شهروندان کشورش را سرجای خود می نشاند. جای این دست مواضع و تصمیمات در دنیای امروز بسیار خالی است و حس بی پناهی و ناا منی را در انسانها تقویت کرده است .
هرج و مرج و بی اخلاقی در جهان امروز ما محدود به حادثه منی نیست . چند هفته قبل تراژدی مهاجرت میلیون ها اواره سوری به اروپا را شاهد بودیم که از شروترس تروریسم داعشی خانه و کاشانه خود را رها کرده و تن به اوارگی داده اند. هنوز تصویر کودک معصوم سوری که در ساحل دریا جان داده بود در خاطره ها باقی است . دولتهایی که سالهاست در شکل گیری فتنه داعش سیاست بی تفاوتی را اتخاذ کرده اند حال که یکی از پیامدهای ان یعنی شکل گیری لشکر اوارگان را مشاهده می کنند به فکرچاره جویی افتاده و از سر ترحم از پذیرش مشروط و محدود تعدادی از اوارگان سخن می گویند. اما باز هم حاضر نیستند در خصوص ریشه های شکل گیری تروریسم سازماندهی شده داعشی و حمایت های اشکار عربستان سعودی از این تروریسم افسار گسیخته ابهام زدایی کرده و مسئولانه تحقیق و اظهار نظر کنند. هنوز توضیح داده نمی شود این گروه تروریستی از کدام کشور میلیاردها دلار پول نقد دریافت می کند و تجهیزات نظامی و لجستیک دریافت می کند؟ نیروی انسانی عضو داعش با حمایت و هدایت کدام کشورهای از دورترین نقاط جهان راهی سوریه و عراق برای پیوستن به عراق می شوند؟
نمونه های دیگر هرج و مرج جهانی را نمی توان نادیده گرفت . حمله بی رحمانه عربستان سعودی به یمن و کشتار انسانهای غیر نظامی در این کشور و بی تفاوتی جهان به این تجاوز اشکار نیز بسیار درد اور و نگران کننده است واین در حالی است که وقتی روسیه چند حمله هوایی علیه تروریسم وحشت افرین داعشی را در سوریه سازماندهی می کند صدای برخی مدعیان حقوق بشر و نظر جهانی بلند می شود که مسکو نباید در امور سوریه دخالت کند؟ حکایت یک بام و دو هواست .در این جهانی که استانداردها دوگانه تعریف شده است و ارزشهای جهان شمولی وجود ندارد و برخی انسان ها از برخی برابر ترند و برخی ملتها از برخی ملتها محترم تر و برخی دولتها از برخی دولتها ذی حق تر می باشند ان چیزی که می تواند حقوق ملتها و انسانها را استیفا کند قدرت ملی است . توان اقتصادی و سیاسی و رسانه ای و نظامی و فرهنگی است و لاغیر .امروز ایران اسلامی با تکیه به قدرت نسبی خود با این همه دشمنی و بدخواهی در ۴ دهه گذشته سرپا مانده است و توان حضور و چانه زنی در عرصه جهانی دارد و حتی می تواند از حقوق برخی از مظلومین مانند ملت فلسطین با سربلندی دفاع کند . اما هرج و مرج جهانی و زوال اخلاقی در دنیای ما ایجاب می کند شاخص های قدرت ملی ایرانیان روز به روز بیشتر و افزایش یابد و به وضع موجود اکتفا نشود .د راین دنیای وانفسا نمی توان به قدرتها و سازمانها و شعارها و فلسفه ها ونظریه ها تکیه کرد باید روز به روز قدرتمندتر شد و با نمایش قدرت و اقتدار ملی در عرصه های گوناگون از هرگونه تعدی و بی احترامی دیگران پیش گیری کرد و در صورت بروز هرگونه تعدی مادی و معنوی متجاوز با شدیدترین شکل برسر جای خود نشاند.

منبع پرس تی وی :
http://www.presstv.ir/DetailFa/2015/10/03/431737/mina-hajj-mecca-stampede

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا