کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

در ستایش اجماع سازنده درباره برجام

اقدام سازنده مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در تصویب طرح  اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام هر چند حاشیه هایی داشت اما اقدامی به هنگام و سازنده و هوشمندانه بود که در خصوص آن ذکر چند نکته قابل ذکر است .

  1. هرچند همفکری و تبادل نظر و دریافت دیدگاههای موافق و مخالف در فرایند بررسی مسائل و موضوعات کشوری راهکاری مفید و عقلانی است اما گاهی زمان و اقتضائات پیرامونی فرصت نامحدودی پیش روی سیاست گذاران و سیاست مداران قرار نمی دهد که بی توجه به ملاحظات ملی و صرفا با نگاه نقد و پیشنهاد و بررسی کارشناسی با این موضوعات مواجه شوند. برای مثال در بررسی برجام با ابعاد با اهمیتی که برای کشور دارد نمی توان ماهها کار را معطل نگه داشت برای اینکه می خواهیم همه دیدگاهها و نگرش ها ی موجود را بررسی و در تکمیل آن اعمال کنیم . هرچند مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیسیون ویژه برجام امکان طرح همه دیدگاهها را در حد معقول فراهم ساخت و در طرح مصوب نیز از یافته های کمیسیون استفاده شد.

     

  2. همکاری نهادهای بالا دستی حاکمیتی مانند مجلس شورای اسلامی و دولت و شورای عالی امنیت ملی و رسانه ملی در موضوعات ملی و حساس کشوری از ضرورتهای همگرایی وکارامدی در  جمهوری اسلامی است که در تحولات اخیر به شکل خوب و سازنده ای شکل گرفت و در فرایند تصویب طرح مذکور خود نمایی کرد . در واقع این همکاریها و همگرایی ها بر سر موضوعات مرتبط با منافع ملی نشان از اقتدار سیاسی است و ضروری است این رویه سیاسی در موارد مشابه نیز استمرار یابد.

     

  3. یکی از خط های تبلیغاتی دشمنان و بیگانگان علیه کشور همواره این بوده است که سیاست مداران ، نهادها و مدیران در جمهوری اسلامی در موضوعات مهم و حساس ملی نمی توانند با وحدت نظر وارد صحنه شوند و هر مساله ملی ای بهانه ای برای بروز اختلافات انها می شود. تجارب موفقی مانند برجام در عمل خنثی کننده این اتهام بود و نشان داد که نهادها و مدیران ذی ربط در مواقع لازم با تشخیص زمان و موضوعات و مصالح نظام و منافع ملی وضرورتها و نیازها ی مردم با وحدت رویه به تصمیم واحد می رسند و بهانه های احتمالی را از دشمنان می ستانند و حتی گروهها و احزاب و نمایندگانی که نظر و دیدگاه دیگری دارند بخاطر منافع ملی همراه و همگام اکثریت شده و اجازه نمی دهند دیگران از این اختلاف نظر سوء استفاده کنند.

 

  1. مدیریت هوشمندانه و مسئولانه دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در فرایند تصویب کلیات و جزییات طرح برجام قابل تقدیر و سپاس است که ایشان با سالها تجربه مدیریت های کلان و راهبردی توانست این مسئولیت و ماموریت مهم را با موفقیت به سرانجام رسانده و جلو حاشیه سازیهای بی مورد و بلاوجه بایستد.ارتباط و تعامل نزدیک وخوب با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشور و برخورداری از وجاهت انقلابی و ملی سرمایه های سیاسی دکتر لاریجانی است که اجازه می دهد در بزنگاههای سیاسی نقش موثر خود را ایفا نماید.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =

دکمه بازگشت به بالا