کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

سبک زندگی هدف اصلی جنگ نرم

ناکارامدی روش های سخت و خشن و نظامی درتصرف کشورها و هزینه های نا برابر آن در مقایسه با فواید آن ؛ منجر به شکل گیری راهبرد جنگ نرم برای اعمال سلطه و تحمیل اراده و قدرت بر دیگر ملتها و دولتها شد. در این راهبرد هدف اصلی هدایت تصمیم گیران و تصمیم سازان به سوی اهداف کشورهای سلطه گر و متروپول است . بر این اساس مهم این نیست که در کشورهای پیرامونی که چه شعارها و ادعاهایی مطرح می شود و حتی چه قشر و طبقه ای بر مسند قدرت باشند مهم این است که سیاست ها وتصمیمات متخذه در راستای منافع کشورهای محور و مرکز باشد .در دوران جنگ سرد سرویس های جاسوسی امریکا با بکار گیری راهبرد جنگ نرم موفق شدند بسیاری از تصمیم سازان و حتی تصمیم گیران بلوک کمونیستی را در این تور روانی گرفتار کرده و با پالس های غیر مستقیم انها را علی رغم ژستهای ضد امپریالیستی شان به تصمیم گیری در راستای اهداف و منافع امپریالیسم سوق دادند . شواهدی وجود دارد که این روش همچنان نیز در حال اجراست . نکته مهم این است که جنگ نرم فقط دولتها و سیاست مداران را هدف خود قرار نمی دهد بلکه کانون و سیبل هدف گیری در جنگ نرم “افکار عمومی” و بطور دقیق تر همه اقشار و گروههای اجتماعی  است . در واقع جنگ نرم در افکار عمومی چند نقطه کلیدی را مورد اصابت قرار می دهد که اجمالا عبارتند از : ارزشها به معنای مجموعه پندارها و ترجیحات منبعث از آن ، کنش ها به معنای مجموعه رفتارها ی خرد و کلان منبعث از تصمیمات و روش ها ی حصول اهداف در بعد راهبردی و تاکتیکی .

نظام سلطه در سالهای نه چندان دور برای موفقیت در جنگ نرم در سطح ارزشی ، کنشی و روشی عمدتا به تبلیغات سیاسی مستقیم علیه دولتها و حکومتهای ناهمسو با خود از طریق بمباران رسانه ای مبادرت می کرد . برای تقریب ذهن روش خبر رسانی رسانه های ضد انقلاب و صدای امریکا ( (VOAعلیه جمهوری اسلامی را یاداوری می کنم  که مهمترین اهداف آن ایجاد شکاف بین مردم و دولت و ایجاد بدبینی در افکار عمومی نسبت به مدیران کشور است . اما در چند سال اخیر آماج جنگ نرم از حوزه سیاست و حکومت به حوزه سبک زندگی هدایت شده است . به عبارت دیگر هجمه جنگ نرم در تصویر سازی هندسی بجای از بالا به پایین بالعکس شده و از پایین به بالا اعمال می شود. به باور طراحان و نظریه پردازان جنگ نرم تاثیرگذارترین حوزه برای تحقق اهداف جنگ نرم حوزه سبک زندگی و مجموعه رفتارهای روزمره و تکرار پذیر شهروندان است . بنابر این بهترین راهبرد تغییر در ارزشها و کنش ها و روش ها ورود تدریجی و ارام و بی صدا و چراغ خاموش به حریم خصوصی و زندگی روزمره شهروندان است و موثرترین ابزار نیز در این حوزه فناوریهای نوین ارتباطی به منظور انتقال پیام ها و الگوها و چارچوبها به زبان ساده است .از همین روی امروز دیگر شبکه ها و رسانه های معارض صرفا به هجمه سیاسی نمی پردازند بلکه سعی می کنند خیلی محترمانه در ارزشها و کنش های متعارف ایرانیان تردید و شک کرده و انها را تدریجا به سوی الگوی های مطلوب خود تغییر دهند از این رو امروز تاثیر شبکه هایی مثل من و تو(manoto  (بر افکار عمومی  به مراتب بیشتر از سیمای نفاق است . هر چند در این خصوص سخن و نکات گفتنی بسیار است ولی در اینجا صرفا به این مهم بسنده می کنم که در جنگ نرم از طریق سبک زندگی باید توجه داشت که راه تقابل و ایستادگی نیز نرم ؛ تدریجی ؛ هوشمندانه ؛ چند بعدی و متکی بر مولفه های سبک زندگی است و اقدامات خشک و خشن و فله ای و تبلیغاتی وشعاری نه تنها موثر نیست بلکه دقیقا زمینه ساز تاثیر گذاری بیشتر راهبرد جنگ نرم دشمن است . سربازان و سرداران دفاع در برابر جنگ نرم صرفا مردان و زنان  دغدغه مند و غیور و معتقد و پر احساس نیستند بلکه آنانی هستند که ضمن برخورداری از صفات مذکور ضمن   پرهیز از خود نمایی  ؛ با شناخت صحیح از جهان و زمانه و تجهیز به دانش روز و با داشتن نقشه ومحاسبه و برنامه ریزی مشخص وارد این میدان می شوند و از حریم اعتقادی و فرهنگی و تاریخی و هویتی یک ملت با روشهای جذاب و تاثیر گذار دفاع می کنند و سبک زندگی ایرانی – اسلامی را مبتنی بر ارمانها و ارزشهای دیرپا حفاظت و باز تولید و بازنمایی و بازسازی  می کنند به گونه ای که روز به روز عزت و اقتدار ایرانیان را در جهان ارتقا بخشد.

http://press.jamejamonline.ir/

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − ده =

دکمه بازگشت به بالا