کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

تغییرات اجباری و تدبیرات انتخابی  

همانطور که فقه برای پاسخگویی به زیست شریعت مدارانه ؛ نیازمند اجتهاد پویاست و علم برای پیشرفت؛ نیازمند نواوری  و نظریه پردازی است سبک زندگی نیز باید همراه با تغییرات در نیازها و خدمات ، متحول و روزامد شود و موتور محرک این تدبیرات دولت می باشد . برای روشن شدن بحث چند مثال می زنم .

 در ایران اغلب شاغلان بین ساعات ۸ تا ۱۶ در محل کار خود حاضر هستند و زمان فراغت انها برای انجام کارهای فوق العاده بین ساعت ۱۶تا ۲۲ است . این درحالی است بخشهای مورد تقاضای مردم در سطوح دولتی و خصوصی به جای فعال بودن در ساعت دوم بطور موازی با شاغلان کار می کنند و این به تراکم و ازدحام کاری می انجامد . برای مثال بخشهای خدماتی و فنی برای مراجعه به منزل شهروندان باید سرویس دهی فعال تری در ساعات بعد از ساعات رسمی کار در ادارات داشته باشند در حالی که اینچنین نیست . موزه ها باید در ساعات خارج از ساعت اداری درهای خود را به روی شهروندان باز نگه دارند در حالی که چنین نیست و همین مساله باعث خلوتی موزه ها شده است و این برخلاف نظر عده ای  ربطی به کاهش علایق فرهنگی و هنری ایرانیان ندارد بلکه مشکل در سوء برنامه ریزی و مدیریت غیر تحولی است . حتی ادارات دولتی که ارباب رجوع دارند در شهرهای بزرگ باید باجه های فوق العاده برای ارایه خدمات در خارج از ساعات اداری داشته باشند که چنین نیست . در حالی که شهرهای بزرگ در نیمه دوم سال از ترافیک سنگین صبحگاهی از ساعت ۷تا۹ رنج می برند اما همچنان ساعت کار مدارس و دانشگاهها و ادارات و دیگر نهادها همگی در همین بازه زمانی است . در حالی که می توان با توزیع زمان شروع کار این نهادها از ترافیک و تراکم کاری در این ساعات کاست . نتیجه این که این همه تغییر و نیاز و ازدحام و تراکم ایجاد شده اما هیچ تدبیر متناسبی اتخاذ نشده است و نتیجه اینکه با یک بارش ساده در هفته گذشته در روزهای یکشنبه و دوشنبه یکی از بی سابقه ترین ترافیک های تهران رقم خورد و تکرار آن دور از ذهن نیست .

این مثالها و دیگر مصداقها نشان می دهد در برنامه ریزی کشوری علی رغم تعییرات گسترده ای که در زندگی شهروندان و نیازها و درخواست خدمات انها ایجاد شده است درب مدیریت خدمات در اغلب بخش ها به همان پاشنه ۸۰ سال قبل می چرخد و از این روز علی رغم پیشرفتهای حوزه فناوری نوعی نارضایتی پنهان از ارایه خدمات بخشهای خصوصی و دولتی در مردم وجود داردو این نارضایتی با تغییر و تطور دولتها و مجالس همچنان ادامه دارد زیرا تدبیرات لازم متناسب با تغییرات اتخاذ نگردیده و شیوه و نحوه ارایه خدمات به مردم در اغلب بخش ها روزامد نشده است . البته بخشهایی در کشور در سالهای اخیر اعم از خصوصی و دولتی توانسته اند تدابیری اتخاذ کنند که با استقبال مردم مواجه شده است مانند بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی که با اقتضائات و سبک زندگی جدید مردم سازگار است . رادیو و تلویزیون نیز در سالهای اخیر مبتنی بر همین تدبیرات به ۲۴ ساعته کردن شبکه ها و تکرار چند باره برنامه های پربیننده خود روی اورده است و با رضایت مخاطبان نیز مواجه شده است .اما در بسیاری از بخشها این خلا به شکل محسوس و حتی ازار دهنده ای مغفول واقع شده و نیازمند ورود جدی و هدفمند دولت و دستگاههای اجرایی است . برای مثال شهرهای بزرگ مانند تهران با توجه به تراکم بالای جمعیتی  و تمرکز ارایه خدماتی نیازمند زیست و حیات شبانه با رعایت همه الزامات  فرهنگی و امنیتی آن هستند و تجارب دیگر کشورها نیز نشان می دهد یکی از راههای برون رفت از مشکلات معضل گونه ای مانند ترافیک و الودگی هوا و… چنین رهیافتهایی است که امید است در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا