یادداشت‌ها و مقالات شخصی

پرسش یک دانشجو درباره مارکسیسم

با سلام استاد گرامی ! یک سوالی برام طرح شده که  تاکنون نتوانستم پاسخ درستی در مورد آن جمعبندی نمایم. لذا خواهشمند است در صورت صلاحدید و ایجاب وقت در دو – سه سطر پاسخ آن را برای حقیر ارسال نمائید!پیشاپیش از بذل توجه و عنایت حضرتعالی کمال قدردانی خود را اعلام و ابراز می نمایم.
***چرا بر خلاف پیش بینی مارکس که انقلاب ، اول در غرب رخ می دهد ، انقلاب های به اصطلاح مارکسیستی  ابتدا درشرق (روسیه و چین )رخ داددند؟

پاسخ بنده :

با سلام این نکته دقیقا مهمترین نقد به نظریه مارکس است اما اگر دقیقتر نگاه کنیم می توان گفت در تئوری مارکس قرار نبود انقلاب کارگری کاتالیزور داشته باشد بلکه قرار بود دترمینیسم تاریخی کار خود را کرده و در موقع مقرر انقلاب پرولتری علیه بورژوازی ایجاد شود . در روسیه و چین ما شاهد اجرایی شدن نظریه لنینیسم هستیم نه مارکسیسم و لنین برخلاف مارکس و مارکسیستهای ارتدوکس به تسریع در فرایند انقلابی شدن جامعه با مشارکت شوراهای کارگری اعتقاد داشت . مطلبی که بعدها دیگر نحله های مارکسیستی نیز از آن بعنوان انحراف لنینیسم از اصول مارکسیسم نام بردند. تفصیل این پاسخ را می توانید در متون مربوط ببینید.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا