مصاحبه و گفتگو

ملی یا میلی بودن صدا و سیما در ترازوی نقد جیوگی

 برنامه «جیوگی» در یکی از آخرین قسمت‌های خود، واکاوی رسانه ملی و بررسی دوگانه ملی یا میلی بودن را محور قرار داده است .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه شنبه ۳ بهمن ماه طبق روال گذشته از نظرهای حضار در این خصوص بهره می‎گیرد و در روزهای یکشنبه ۴ و دوشنبه ۵ بهمن ماه، با دعوت از داوود نعمتی انارکی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی، امیر دبیری مهر کارشناس رسانه و حسینی بای خبرنگار صدا و سیما، به نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف رسانه ملی می‌پردازد.

«جیوگی» بنا دارد با وجود طرح کردن شکایت‌ها و نقدهای همیشگی، دریچه‌ای جدید برای فهمیدن رسانه و نقد آن بگشاید.

از این رو سوالاتی چون بررسی اتهام میلی بودن به رسانه، نسبت رسانه و دولت و در نگاهی کلی قرار دادن رسانه در ترازوی نقد منصفانه از اهداف این هفته برنامه است.

منتقدان صداوسیما دیشب در برنامه جیوگی به نقد سازمان پرداختند… امشب بعد از اخبار ۲۰ و ۳۰ دکتر نعمتی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما و حسینی بای خبرنگار صداوسیما و بنده به پرسشهایی مردم و دانشجویان درصد رادیو و تلویزیون پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید با برنامه جیوگی شبکه ۲ بعد از اخبار ۲۰:۳۰

«جیوگی» به تهیه کنندگی مهدی بهادران و اجرای میلاد دخانچی و کاری از گروه خانواده و فرهنگ، شنبه تا دوشنبه هر هفته بعد از خبر ۲۰:۳۰ از شبکه دو پخش می شود و بازپخش آن نیز روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲:۵۰  و ۱۴:۱۵ روز بعد خواهد بود.

خبرگزاری ایسنا در این باره نوشت :

مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه بودجه‌ای که دولت برای رسانه ملی در نظر گرفته است کفاف این رسانه را نمی‌دهد، این نکته را یادآور شد که برای تولید برنامه‌های با محتوا و جذب مخاطب لازم است بیش از مبلغی که در حال حاضر برای این رسانه در نظر گرفته شده، هزینه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برنامه جیوگی شبکه دو سیما شامگاه یکشنبه میزبان سه تن از نمایندگان سازمان صدا و سیما بود تا موضوع ملی یا میلی بودن این رسانه را با آن‌ها به بحث بگذارد.

داوود نعمتی انارکی – مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما – در پاسخ به این پرسش که رسانه ملی چقدر از دولت طلب دارد گفت: بودجه‌ای که برای سازمان صدا و سیما لازم است بیشتر از ۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، در حالی که بودجه ای که امسال برای سال ۹۴ در نظر گرفته شد، هزار میلیارد بود و بخش باقیمانده مبلغ موردنیاز باید از درآمدزایی و بخش اعظم آن از آگهی بازرگانی تامین شود.

وی ادامه داد:‌ شرایط دولت را دوستان می‌دانند اما خود رسانه هم با این شرایط مواجه است که اگر دنبال محتوا هستیم باید در رادیو و تلویزیون هزینه کنید. به گفته نعمتی انارکی علاوه بر بودجه مورد نیاز صدا و سیما مبلغی هم به عنوان بدهی از دوره‌های قبل روی دست سازمان صدا و سیما مانده است که باید تامین شود.

این مدیر صدا و سیما در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که دولت برای سازمان صدا و سیما در نظر گرفته کفاف حقوق و مزایای کارکنان این سازمان را در یک سال نمی‌دهد. این حقوق و مزایا حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان است. در چنین شرایطی مسلما نمی‌توانید برنامه‌ای را روی آنتن ماهواره بفرستید. باید شبکه ای را تعطیل کنید و در نهایت به رسانه آسیب می‌رسد.

او توضیح داد: شاید مبلغی که به عنوان بودجه موردنیاز صدا و سیما عنوان می‌شود به نظر بالا برسد ولی اگر این هزینه درست اختصاص پیدا کند و رسانه هم درست آن را هزینه کند به مراتب سودش برای جامعه بیشتر خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به هزینه هنگفتی که صرف تولید برنامه در شبکه‌های رادیو تلویزیونی جهان می‌شود تصریح کرد: تعارف ندارد؛ برای تولید محتوا در حوزه رادیو تلویزیون باید هزینه کرد.

براساس این گزارش ایسنا، امیر دبیری مهر – کارشناس رسانه – از دیگر حاضران در این برنامه بود که با این پرسش مواجه شد که چرا خبرنگاری و نماینده رسانه ملی بودن سخت است.

او گفت:‌ رسانه مسئول باید بین نیاز مخاطب و مصلحت جامعه تلفیق انجام دهد. وقتی می‌گوییم رسانه ملی یعنی صدا و سیمای مسئول. بر این اساس طرح این سوال که صدا و سیما باید زبان مردم باشد یا صدای ملت از اساس غلط است. صدا و سیما طبق قانون اساسی، رسانه نظام جمهوری اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی هم برآمده از درون این مردم است. بر همین اساس نویسندگان قانون اساسی صدا و سیما را در کنار قوا قرار دادند.

وی ادامه داد:‌ برای مثال دو مسئول از دو نهاد قانونی کشور ممکن است به اشتباه به جان هم بیفتند. آیا صدا و سیما باید چون مردم از چنین خبری خوششان می‌آید همه بخش‌های خبری خود را به این موضوع اختصاص دهند و به تعبیری بنزین روی آتش بریزند؟ مسلما رادیو و تلویزیون این کار را نمی‌کند و به اندازه خودش به موضوع توجه می‌کند اما فردای همان روز عده‌ای انتقاد می‌کنند که اخبار سانسور شده است.

او با اشاره به تلاش صدا و سیما در حوزه مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: به رغم تمام تلاش‌ها عده‌ای این‌گونه عنوان کردند که مذاکرات هسته‌ای به درستی در صدا و سیما پوشش داده نشده است. این حرف براساس چه سندی گفته می‌شود؟ اصل کار در این موضوع انجام شده است و قابل دفاع است.

دبیری مهر تاکید کرد: صدا و سیما درهای خاکستری ندارد و وارد شدن به این رسانه مراحل چندان پیچیده‌ای نخواهد داشت. کارکنان صدا و سیما اغلب فارغ التحصیلان رشته ارتباطات همین کشور و یا تحصیلکرده‌های دانشکده صدا و سیما هستند.

حسینی بای – خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما – هم با تاکید بر ملی بودن صدا و سیما خاطرنشان کرد: صدا و سیما رسانه ملی است و ارث پدر کسی هم اینجا نیست. حقوق میلیونی هم به ما نمی‌دهند. حقوق ما همان مصوبه‌ای است که دولت برای کارکنان صدا و سیما درنظر گرفته است. ما در جهت منافع ملی حرکت می کنیم.

او توضیح داد: شاید اگر شما پشت پرده یک خبر را بدانید، می گویید همان بهتر که این خبر پخش نمی‌شود. گاه از ما می پرسند چرا بی‌بی‌سی خبری را پوشش داد اما شما آن را در صدا و سیما مطرح نکردید. خب ماهیت بی‌بی‌سی مشخص است. همان بی بی‌سی که خیلی‌ها طرفدارش هستند ببینید چقدر زیرکانه جلو می‌برند. گاه عقبه یک خبر با هدف بر هم ریختن یک بخش است و اگر ما ندانسته آن را پخش کنیم هر روز یک جای این مملکت فلج می‌شود. بنابراین صدا و سیما به خیلی از موضوعات نمی‌تواند دامن بزند.

او گفت: بسیاری از خبرهای جذاب در سایت‌ها منتشر می‌شوند اما اگر صدا و سیما آن‌ها را پوشش دهد تبعات سنگینی به دنبال دارد.

حسینی بای در عین حال بر لزوم بالارفتن سواد رسانه‌ای و ظرفیت‌های لازم در جامعه برای تحمل نقدها تاکید کرد و گفت: هنوز ظرفیت‌های لازم در جامعه برای نقد ایجاد نشده و در حال تمرین کردن هستیم. به ندرت پیش می آید که ما بخشی را به نقد بکشیم و صدای کسی در نیاید.

او تاکید کرد: خوشبختانه تمامی بچه‌ها که در معاونت خبر صدا و سیما کار می‌کنند سالم هستند و وقتی وارد صحنه می‌شوند به تهدیدها توجهی ندارند. از طرفی به ما در خبر آموزش داده‌اند که موضوعات را یک طرفه در صدا و سیما منعکس نکنیم اما متاسفانه برخی از مسئولان ما تاب نقدها را ندارند و به محض اینکه با نقدی مواجه می‎شوند از خبرنگار فاصله می‌گیرند.

این خبرنگار صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: گاه مردم از ما می‌پرسند که چرا صدای ما را در بخش‌های خبری منعکس نمی‌کنید. کافی است یک روز این ملت در کنار ما کار کنند تا بدانند ما با کلافی مواجه هستیم که هر سر آن یک جاست.

http://www.isna.ir/page/news-mobile.xhtml;jsessionid=381A1653D8DCF3BE0B2605B2B4D6158B?newsCode=94110502292&lang=fa&m=1

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا