اسلایدر / مهمترین مطالب

تحلیلی بر انتخابات آمریکا و پدیده ترامپیسم

عصر روز دوشنبه، نهم خرداد ماه، خانه اندیشمندان علوم انسانی میزبان میهمانان اولین نشست تخصصی گروه روابط بین الملل انجمن تازه تاسیس اندیشه و قلم بود. بررسی نظام انتخاباتی آمریکا و پدیده ترامپ به عنوان محور اصلی این نشست بود که زیر نظر دکتر امیر دبیری مهر، مدیر گروه روابط بین الملل انجمن برگزار شد.

 نشست گروه، راس ساعت سه بعدازظهر با صحبت های امیر دبیری مهر آغاز شد، وی در ابتدا به معرفی مختصری از فعالیت ها و حوزه های تخصصی انجمن پرداخت و در ادامه با تشکر از حضور میهمانان حاضر در جلسه، از دکتر رسول بابایی، سخنران نشست درخواست کرد تا به بیان نظرات و دیدگاه های خود در باب انتخابات آینده امریکا و شخص ترامپ بپردازد.

سخنان دکتر رسول بابایی، حول سه محور اصلی قرار داشت: اول از همه بررسی ترامپ را از منظر رویکرد برند سیاسی که نگرش های متفاوتی نسبت به تحولات سیاسی دارد.دوم تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر ایران و بحث سوم، تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران.

وی در ابتدا به بیان اهمیت انتخابات آمریکا در بین تمامی موضوعات بین المللی دیگر ی که در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرند، پرداخت و از تمامی دوره های انتخابات، انتخابات سال ۲۰۱۶ را به جهت حضور «پدیده ترامپ» بسیار حائز اهمیت تر از سال های قبلی دانست.


پررنگ شدن اندیشه های فاشیسم و سوسیالیسم در انتخابات آمریکا

رسول بابایی متفاوت بودن انتخابات آمریکا را در سال ۲۰۱۶ به دلیل نوع نگرش های متفاوت دونالد ترامپ دانست و بیان کرد آمریکایی که همیشه مقابل ظهور جنبش های فاشیستی قرار می گرفت، اکنون  قرار است کاندیداتوری ریاست جمهوری فردی را مورد تایید قرار دهد که افکار و برنامه های فاشیستی را سر لوحه سیاست های خود قرار داده است. از طرف دیگر  با آمدن سندرز و شعارهای انتخاباتی وی نیز افکار سوسیالیستی که همواره مورد مخالفت آمریکا بوده است در این کشور ریشه دوانیده است.

دکتر بابایی، قرار گرفتن دو دیدگاه و دو نگاه کاملا متفاوت از نظام لیبرال دموکراسی آمریکا را مقدمه ای برای شکل گیری یک بحران بزرگ در نظام غرب دانست و بیان کرد اکنون تمام جهان در حال پیگیری این موضوع هستند که در نهایت این بحران به کجا می رسد.

بازار داغ برند ترامپ در رقابت های سیاسی

وی اظهار کرد که با وجود چندین کاندیدایی که برای شرکت در انتخابات آمریکا اعلام آمادگی کرده اند، رقابت اصلی انتخابات بین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون است که به جز نظریه برند نمی‌شود به صورت دیگری  شخصیت ترامپ را فهمید و هر تئوری غیر از برند خیلی از ازوایای شخصیت وی را نامعلوم می گذارند.

وی افزود، ترامپ قبل از اینکه وارد سیاست شود،به عنوان یکی از برندهای موفقیت در آمریکا بوده است  که با وجود شکست های بسیار توانسته دارایی  های خود را چندین برابر نماید.

سخنران حاضر در جلسه در ارتباط با نوع شخصیت ترامپ، بیان کرد که به طور کلی، ترامپ دچار نوعی خودشیفتگی بدخیم  است و در کنار این ویژگی به شدت عاشق آمریکاست و هم اکنون چنین برند تجاری قصد دارد تا خود را به حوزه سیاسی منتقل نماید وی قواعد خاص خودش را دارد و با قواعد دیگران بازی نمی کند به این خاطر ما نمی تونیم  به آسانی ترامپ را تحلیل کنیم.

دکتر بابایی خاطر نشان کرد که هر زمان کسی از یک حوزه وارد حوزه دیگری شود، نشانگر اوج گرفتن بحران در آن حوزه  خاص است.  اکنون نیز ترامپ خود را به عنوان کسی معرفی می کند که می خواهد از بدو ورود خود به وادی سیاست، ساختارها رابشکند و خود را به عنوان تنها راه حل برون رفت از این  بحران معرفی نماید؛ همانطور که پیش از این اوباما نیز این کار را کرد.

روشن شدن آینده تاریک آمریکا با ترامپ

رسول بابایی در ادامه اضافه کرد در سیاست «نقش زبان آوری» و «تبلیغات» از مهم ترین مواردی است که کمپین ترامپ نیز اهمیت این دو عامل را به خوبی درک کرده و ترامپ از طرف این تیم قوی کمپین هدایت می‌شود و در این کمپین قصد دارد تا بر اساس شیوه هایی که هیتلر در آن زمان ازش استفاده می‌کرد، عمل نماید و به این خاطر است که خود را به عنوان راه حل مشکلات داخلی و خارجی آمریکا معرفی می کند.

بابایی گفت که ترامپ اکنون بیان می کند که امریکا اینده تاریکی دارد و کم کم قدرت خود را در برابر چین و کانادا، آمریکا، خاورمیانه با مسائل داخلی آنها .. از دست می‌دهد. وی معتقد است که برای خروج از این بحران باید کسی روی کار بیاید که هنر مذاکره و معامله را بلد باشد و خود را بهترین گزینه می داند که قصد دارد رقابت خود را با جمهوری خواهان و دموکرات ها در اینده بر اساس این موضوع تعریف نماید.  

پیروزی کمپین انتخاباتی ترامپ در برابر کمپین های دیگر

وی با مقایسه کمپین ترامپ و کلینتون، کمپین ترامپ را  برنده دانست و مهم ترین دلیل آن را بی روح بودن کمپین کلینتون دانست. وی  گفت با وجود اینکه کلینتون به دلیل سوابق سیاسی خود، همه بحث ها را می داند اما روح ندارد و کاملا در ساختار سنتی امریکا تعریف می شود  و با این ساختار به صورت کامل خو گرفته است. ضمن اینکه نظر سنجی ها نشان می دهد کلینتون خیلی آدم   قابل اعتمادی نیست.  

بابایی در مقابل اذعان کرد، کمپین ترامپ روح دارد و کاملا با نگرش های پوپولیست گرایانه برنامه های خود را پیش می برد و کمپین هیلاری کلینتون تنها در صورتی برنده می‌شود که در آمریکا کمپینی ایجاد شود که بخواهد در مقابل اقدامات یک فاشیست ایستادگی نمایند.  

برنامه های ترامپ: نقطه مقابل سیاست های اوباما

رسول بابایی بیان کرد که بر خلاف اوباما که در تلاش بود خود را به عنوان  نماینده آمریکای متمدن فرهیخته و لیبرال با نگاه متعادل و حامی دموکراسی به همه معرفی نماید، اما ترامپ اکنون قصد دارد تا خود را نماینده امریکای یاغی و سرکش و سلطه گر معرفی نماید.  

رسول بابایی خاطر نشان کرد که اکنون اوباما به عنوان رقیب اصلی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ است و ترامپ در تلاش است تا شخصیتی مقابل اوباما ارائه نماید. وی گفت: اوباما به عنوان تز بود و  اکنون ترامپ را به عنوان آنتی تز خود تولید کرده است. 

وی اظهار کرد که ترامپ طغیان گر چارچوب ها و قواعد را می شکند و قصد دارد تا چارچوب های خودش را جایگزین نماید. چهارچوب هایی که نه چارچوب جمهوری خواهان است و نه هیچ حزب و جریان خاص دیگر، بلکه چارچوب های ترامپ هستند.

چرا که وی معتقد است که به این دلیل که چارچوب هایش در حوزه تجاری موفق بوده پس در این حوزه هم موفق خواهد بود و همانطور که اوباما خود را نماد رویایی آمریکایی می خواند اکنون هم ترامپ خود را به عنوان رویای امریکایی می داند و معتقد است که آمریکا باید به هرچیز که می خواهد برسد.  

باورهای رایج غلط ایران در باب انتخابات آمریکا

دکتر رسول بابایی در ادامه بیان کرد که با وجود اینکه انتخابات آمریکا و برآیند آن می تواند بسیار در آینده اقدامات ایران حائز اهمیت واقع شود اما در کل سه دیدگاه اشتباه در بین ایرانی ها وجود دارد، اینکه گفته می‌شود  شخص رییس جمهور  برای آینده روابط ایران و امریکا مهم نیست،دوم اینکه جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و  سوم اینکه دموکرات‌ها برای ایران بسیار بهتر از جمهوری خواهان هستند.

وی گفت: این در حالی است که به نظر من وضعیت ایران در زمان جورج بوش بسیار بهتر از اوباما بود. چرا که  تحریم‌های زمان اوباما خیلی غیرقابل باور بود و دولت اوباما این تحریم ها را به حد اعلای خودش رساند.  

تجویز ترامپ برای  بهبود  آینده روابط ایران و امریکا

دکتر بابایی در پایان  شخصیت ترامپ را  برای آینده ایران بسیار بهتراز کلینتون دانست و تنها ضعف ترامپ را  خودشیفتگی بیش از حد وی دانست و گفت مقامات ایرانی می توانند با هوشمندی حتی از این ویژگی ترامپ هم به نفع کشور استفاده نمایند.

وی خو نگرفتن ترامپ با ساختار های سنتی آمریکا  و نگاه تجارت گونه وی  به ایران و حتی برجام را در عالم سیاست به عنوان مهم ترین دلیل این ادعا دانست. در حالی که کلینتون در باور اصلی خود بر این اعتقاد است که پس از برجام ایران نباید از هیچ گونه منفاعی ناشی از توافق برخوردار شود.  بابایی یادآوری کرد که نباید فراموش کرد که در برهه های مختلف کلینتون به عنوان عامل اصلی  فشار ها علیه ایران محسوب می شد.

رسول بابایی در ادامه سخنان خود این نکته را نیز متذکر شد که اگر ترامپ در آمریکا رییس جمهور شود، اجماع کاملی در بخش های مختلف این کشور بین جمهوری خواهان شکل می گیرد و این موجب می‌شود مقامات آمریکا به صورت یک دست علیه مواضع ایران کار  می‌کنند. ضمن اینکه ترامپ بارها بیان کرده از طریق تاکید بر جزییات برجام، علیه ایران اقدامات بسیاری انجام می دهد. وی این موضوع را به عنوان عامل منفی روی کار امدن ترامپ بیان کرد.  

در پایان رسول بابایی در صورت احتمال ماندنی شدن روحانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران، بیان کرد، چه ترامپ و چه کلینتون  در انتخابات آینده آمریکا پیروز بازی باشند، هیچ کدام گزینه مناسبی برای اقای روحانی نخواهند بود چرا که برگ برنده روحانی در عرصه بین الملل برجام است و هر دوی این افراد نگاه سخت گیرانه ای نسبت به برجام دارند و این موضوع مشکلات مرتبط با برجام را زیاد تر خواهد نمود.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =

دکمه بازگشت به بالا