اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

رمضان فرصتی ۳۰ باره برای انسان شدن

ماه مبارک رمضان فرصت خدا داد و رحمانی انسان شدن و اعتلا یافتن و رها شدن از تعلقات و زنجیرهای دنیوی فرا رسید و اولین شکر واجب بر همه ما شکر توفیق درک رمضانی دیگر است و حضور در ضیافتی دیگر .

اما یکی از معارف این ماه ۳۰ روزه بودن آن است ماه رمضان ابتدا و انتها ندارد که روزاول  رمضان ابتدای آن باشد وروز اخر انتهای آن . رمضان مانند دوایری است که یکدیگر را محیط ومحاط کرده اند . ۳۰ تکرار است .در واقع ۳۰ روز وشب فرصت مشابه است برای تمرین خودسازی . از این رو از سحر تا افطار روز نخست در واقع روزه داران یک  دوره کامل رمضان را تجربه می کنند  با همه نعمات و رحمتها ی آن . اما خدای رحمان و رحیم این فرصت بی نظیر که فرشتگان آسمان هم برای همراهی با مومنان به زمین نزول می کنند را محدود به یک  شبانه روز قرار نداده است بلکه این فرصت بی نظیر را که سراسر رحمت و نعمت است ۳۰ بار برای انسان شدن ، ترک معاصی و منهیات و مکروهات و عمل به واجبات و مستحبات و معروفات تکرار می شود تا بلکه ما بتوانیم از این ماه خدا توشه ای برداریم و تنها بهره ما گرسنگی و تشنگی و خستگی و تنگ خلقی و رخوت نباشد . چه بسا کسانی در این ماه با وجود ۳۰ روز تمرین تنها یک روز به مقام روزه داری برسند که البته خوشا به سعادتشان و چه بسا ابرار واولیایی که هر روز یک گام به مقام بندگی و فنا فی الله مقرب تر شوند و در شب قدر مستجاب الدعوه شده ودر عید فطر جشن بندگی حقیقی برپا دارند.

خدایا در این نخستین سحر ماه مبارک رمضان سر بر آستان تو می نهیم و سجده شکر بجا می اوریم که توفیق درک رمضانی دیگر به ما عطا نمودی  تا با روزه داری وخویشتن داری پای درمسیر تقوا و اخلاص قراردهیم . خدایا در این ماه عزیز به ما توفیق بده با بندگی تو وتوجه وبیشتر و یاد و ذکر تو دیوارها و حجاب هایی که در زندگی روزمره بین ما و تو ایجاد شده فرو ریزد و حتی در لحظاتی مقام قرب الهی را درک کنیم که آنی درک این مقام بالاتر و والاتر از همه دنیا و مافیهاست .خدایا چنان رقت قلبی در این ماه به ماعنایت کن که با اشک چشمانمان در افطار روزه بگشاییم و حلاوت صبر سختی ها برای درک بهشت رضوان را بر سر سفره های افطار بچشیم.پروردگارا این ماه فرصت تحکیم اعتقادات   و تثبیت باورهای ما ودر راس انها ایمان به راستی و درستی وعده های تو ست که در کتاب اسمانی بر قلب منور پیامبر اعظم (ص)نازل فرمودی .وعده هایی که این روزها به باد  فراموشی سپرده شده اند  کافران آنها را انکار می کنند سست ایمانها  در آن شک می کنند و مومن نماها در عمل به انها باور ندارند .از تو مدد می خواهیم که در این ماه هرچه بیشتر با ودیعه ات نزد زمینیان یعنی ثقل اکبر و قران در انس باشیم و توفیق ادراک لایه های  معنایی آن و عمل به اموزه ها ی آن را بیابیم و در تجربیات اسمانی ومشاهدات ماورایی نبوی در اندازه و وسع محدود خود شریک شویم . آمین یا رب العالمین

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هجده =

دکمه بازگشت به بالا