اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

تاملاتی درباره شب قدر

در خصوص شب قدر ذکر چند نکته ضروری است :

  • همانطور که ماه رمضان ماهی مملو از برکت و رحمت معنوی است و بطور تعجب برانگیزی دلهای بندگان مومن و مخلص متوجه ذات مقدس احدیت می شود و شوق و رغبت بندگی و طاعت درجانها بیدار می شود به همین منوال شب قدر هم شبی است که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی بندگان گشوده می گردد. از این رو اگر شب قدر را یک فرصت کم نظیر در زیست سالانه مومنان بدانیم برداشت های متنوع و متفاوت از ان اهمیت ویژه ای می یابد که هر کدام بهره ای از حقیقت معنوی این شبها دارند.

  • شب قدرهرچند در سه شب محصور است اما برای انسانها متفاوت است یعنی برخی شب نوزدهم برخی شب بیست ویکم و برخی شب بیست و سوم شب قدر انهاست . درک شب قدر به ادراک مقام و قدر خویشتن واقعی است و این شب را نباید در صورتها و مناسک متوقف کرد . مقام اصلی شب قدر در تفکر است و البته خداوند متعال در این شب بواسطه پیراستگی روحانی حاصل از روزه داری ماه مبارک امکان تفکر مبرا از هوا و هوس را فراهم می سازد.

  • برخی شب قدر را سه مرحله از تمرین برای وصول به شب بیست و سوم می دانند که از جهت ممارست بر تهجد و شب زنده داری و استغفار ، برداشت و قرائت سازنده ای است. اما بهر حال هر فردی در یکی از این شبها می تواند به مقام درک شب قدر نائل شود و تشخیص این مهم امری درونی است که با رقت قلب حاصل می شود.

  • شب قدر و احیا و تاملات در ان اگر توام و معطوف به کرامت انسانی و افزایش قدر انسان نباشد در حد یک پوسته و مناسک باقی می ماند به روایت دیگر اهمیت شب قدر در فرصت دانستن قدر خویشتن است البته در جهانی توحیدی و خدا محور نه جهانی اومانیستی . اینکه در معارف اسلامی بر اهمیت جایگاه امام معصوم زمان تاکید می شودناشی از همین مساله است زیرا امام انسان کامل است و همه موظف به تلاش به تاسی از انسان کامل یعنی امام هستند.

  • بحث تقدیر در شب قدر نیز مرتبط به فقرات بالاست .مومنین در شبهای قدر اگر توفیق درک و فهم قدر خویش را بیایند مسیر پیمودنی برای وقوف در جایگاه بالاتر را از رب العالمین مطالبه می کنند زیرا کمتر از ان را دون شان خود می دانند و البته خدای ارحم الراحمین نیز در این شبهای نزول رحمت این استغاثه را استجابت می نماید.

خدایا ما را اززمره روزه دارانی قرار مده که بهره مافقط گشنگی و تشنگی و ضعف بدنی و اوقات تنگ باشد وحظ ما از شبهای قدر فقط احیا و روضه باشد . این مناسک زمانی ارزش دارد که به شناخت قدرمان معطوف شود و تقدیری متناسب با این قدر و منزلت رقم خورد .خدایا شبهای قدر را فرصتی برای امام شناسی قرار دادی تا در فراز و فرود زندگی انسان کامل حاضر اما غایب در جهان مان را فراموش نکنیم و برای تشبه به او تلاش کنیم .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا