اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

” انجمن شریف اندیشه وقلم ، گام بلندی است که امیداوریم به مقصد برسد.

 

پنج شنبه سوم اذر ماه توفیقی دست داد با جمعی از اعضای انجمن اندیشه و قلم به محضر آیت الله جوادی آملی حفظ الله رسیدیم… ذهن فیاض و زبان شیوای استاد و تکیه ایشان به معارف قرآنی غبار غفلت را از جان می زداید.

در ابتدا گزارشی از اهداف و فعالیت انجمن محضرشان ارایه دادم و ایشان سخنان اینجانب را نافذ و شیوا و جامع خواندند که نوعی شاگرد نوازی بود.

photo_2016-11-26_18-12-13

مشروح سخنان استاد به شرح زیر است :

اندیشه وقلم ، در رابطه با حقیقت است و فضایی که در آن فعالیت می کند، فضای حقیقی است، بنابر این تعابیری که به فضای مجازی اشارت دارد، صحیح نیست، جایی که اندیشه در آن نقل می شود حقیقی است نه مجازی، در مجاز نمی توان اثر حقیقی گذاشت، بنابراین در فعالیت شما که اندیشه منتقل می شود، فضا حقیقی است نه مجازی، چون اثر گذار است.

ماده و فیزیک اجسام مانند شیشه و جسم، حقیقت نیست که نبود آن بشود مجاز، فضای حقیقی تابع حقیقت است حالا در بود ماده این حقیقت منتقل شود یا در نبود آن، تفاوتی در معنای حقیقی نمی کند.

و به خاطر همین حقیقی بودن، خدا به قلم قسم یاد کرده است، سوگند خدا با دیگران تفاوت دارد، دیگران برای دلیل سوگند یاد می کنند و خدا به دلیل، چون خداوند به بی نیاز از دلیل برای اثبات حقیقت است، پس دیگران سوگند می خورند به امری که روز است و ذات اقدس اله، به روز سوگند می خورد.

یکی از سوگندهای مبارک الهی به قلم است واین درابتدای نزول قرآن است، پس در ابلاغ دین، با انذار و تهدید خداوند آغاز نمی کند بلکه با اندیشه واستدلال و قلم سخن می گوید و به اخلاق دعوت می کند، به ادب می خواند نه اینکه از عذاب بترساند.

این ناشی از نگاه کریمانه است که شاید در ادبیات فارسی برای انتقال مفهوم کرامت درقالب یک واژه نتوانیم کلمه مناسبی بیابیم.

کرامت با اندیشه وقلم آمیخته است، واین عکس نیش وافشاگری است، نیش زدن وافشاگری خلاف اخلاق است، با نیش نمی توان نه فرد ونه جامعه را اصلاح کرد. تهدید وداغ کردن برای آخر کار است نه دعوت به خیر، پس با نمی شود با نیشی که فرد را می رنجاند و آبروی او را می برد، فضای اخلاقی ایجاد کرد، با نقص نمی توان نردبان صعود ساخت، با پای چوبی نمی توان پیش رفت.

پس ابتدای کار باید این باشد که موضوع را بین خود و خدا مطرح کنیم وبه اخلاص برسیم، همانطور که در انقلاب و جنگ، هیچ کس جز خدا همراه وحامی ما نبود، جهان اول چه غرب آن وچه شرق آن علیه ما بود و از میان جهان سوم نیز چند کشور کوچک با چشم دادن به جیب و کیسه ما با ما همراه بودند، این سرافرازی که برای انقلاب پدید آمد از سراخلاص و اتکال به خداوند بود، پس اگر سرافرازی ابدی میخواهیم باید بر خدا توکل کنیم، به تعبیر ائمه معصومین ، تنها دشمن انسان مرگ اوست، و انبیا آمدند انسانی تربیت کنند که مرگ را بمیراند و به کلام سیدالشهدا مرگ را به زیر پای خود ببرد، این از چه راهی ممکن است از راه اخلاص واتکال.

اینکه می گویند با بسم الله شروع کنید نه صرف لفظ باشد، بلکه بسم الله شما وعملتان را قرنطینه می کند از غیر خدا ، محافظت می کند از کار، کاری که به نام خدا باشد باید به خواست خدا باشد ، پس نباید خلاف رضایت خدا در آن باشد.

الان رسانه کم نیست، اما اصلاح از راه افشاگری و ابرویزی محقق نمی شود، اگر خلوص باشد لازم به تبلیغ نیست، اخلاص خود جذب می کند، مشام جان، اگر سالم باشد مشتاق رایحه خلوص است.

اهل قلم اگر خالص بنویسند به خواست خدا اثر گذار می شود، زبان وقلم خدایی زبان مشترک انسانها وزبان جهانی است در هر فرهنگ وقوم وملتی.

کار شما کار پربرکتی است که امید داریم اندیشه ورزان خوبی باشید و اهل قلم خوب. انجمن شریف اندیشه وقلم ، گام بلندی است که امیداوریم به مقصد برسد.”

photo_2016-11-26_18-00-51

در ابتدای این دیدار، دکتر امیر دبیری مهر رییس هیات موسس انجمن اندیشه قلم، ضمن تقدیم گزارش مکتوب عملکرد این انجمن، اهداف تاسیس و سرفصلهای فعالیت انجمن اندیشه وقلم را که در ابتدای سالجاری تاسیس شده است، عنوان نمود که مورد تقدیر آیت الله جوادی آملی قرار گرفت

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا