کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

مقدمه‌ای بر اهمیت ویژه برنامه ششم توسعه کشور

برغم اهمیت ویژه برنامه ششم توسعه کشور، ستاد تدوین لایحه مذکور در مقطع و بازه زمانی حاضر تاکنون نتوانسته جریانی متناسب با اهمیت برنامه پنج ساله کشور در بستر گفتمان نخبگانی جامعه ایجاد نماید.

این در حالی است که: در این خصوص باید سهم و نقش نخبگان، در تصمیم سازی شایسته و ایفای نقش در مسیر موازی «مدیران و نخبگان» فراهم نماید تا شاید در این پارالل سازی منطقی، یکی از سبک‌های ساختاری تفاهم و هم افزایی اجتماعی را فعال و مؤثر سازد.

البته ممکن است گفته شود که در ساختار ستاد تدوین لایحه برنامه ششم و تهیه اسناد برنامه به تعداد لازم شورا و کمیسیون و کمیته فعال است و در این مجموعه جلسات، نماینده نخبگان و اشخاصی از خانه‌ها و اتاق‌های صنعت و معدن، بازرگانی و کشاورزی حضور دارند و خروجی این نشست‌ها به عنوان لایحه پیشنهادی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و در آن بستر کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس و طبعاً همه نمایندگان ملت هم فعال، لکن جواب راقم این است که برنامه پنج ساله کشور آنقدر اهمیت دارد که این موضوع جایگزین حواشی رایج در کشور شود. حواشی مضری که نه تنها اثری در پیشبرد امور ندارد بلکه عامل اختلاف و سوتفاهم و مایه کاهش هم افزایی اجتماعی و از جمله هدر دادن توان و استعداد و انرژی و فعالان کشور می‌گردد.

پیشنهاد این است که: چه در قالب‌های کشوری و چه استانی، با محوریت ستاد تدوین لایحه برنامه ششم توسعه کشور و نیز ستادهای استانی آن، که لابد در هر استان زیر نظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تشکیل، کمیته‌های نخبگان از اقشار مختلف را برای انطباق با نوع مباحث مرتبط به ویژه وضعیت موجود و گنجایش‌های آن بکار گیرد.

نکته آخر آنکه: تمرکز ستاد تدوین برنامه ششم در تهران و کم اطلاعی استان‌ها از فرایند تصویب برنامه در تناقض آشکار با روح قانون‌های مربوطه به ویژه قانون اساسی است و از سویی مشارکت ندادن دستگاه‌های استانی دولت و نخبگان استان‌ها اشکال آشکاری است که آثار آن را در مقام موقعیت اجرا شاهد بوده و هستیم. متاسفانه این روال مختص به دوره ای خاص نیست بلکه در همه ادوار، تصویب برنامه‌های پنج ساله توسعه، از گستره مطلوب و فراوانی مناسب شرکت کنندگان برخوردار نبوده این سهم ارزشمند که نوعی از فرهنگ سازی مؤثر و گام عمده ای به سوی فرهیختگی اجتماعی است معمولاً مورد غفلت و تغافل قرار می‌گیرد.

برای اثبات این نکته مهم، کافی است مخطبان محترم به اطلاعات خودشان در این مورد توجه نمایند و مستندتر از این‌ها پرسش از میزان اطلاعات فرمانداران کشور (۴۲۸ فرماندار) به عنوان مدیران ارشد شهرستان‌ها درباره موضوعات برنامه‌های پنج ساله توسعه است که حتماً از نواقص جدی ما در این خصوص است.

+ نویسنده: کرم رضا پیریایی

+ ویراستاری و بازنشر: فتحی

+ منبع: وب‌سایت تابناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا