مصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

عدم قطع یارانه پردرآمدها سیاستی پوپولیستی است

به گزارش پایگاه علمی و دانشگاهی جهان‌سوم، دکتر امیر دبیری‌مهر پژوهشگر و مدرس علوم سیاسی در گفتگویی اختصاصی عنوان داشتند که: قطع نکردن یارانه پردرآمدها در لایحه بودجه ادامه همان سیاست پوپولیستی دولت نهم و دهم است که متأسفانه در دولت یازدهم نیز ادامه یافته است.

وی با تأکید بر اینکه دهک‌های ۷ تا ۱۰ یعنی بالغ‌بر حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران به خاطر درآمدهای بالای ۳ میلیون تومان در ماه اصلاً نیازی به دریافت یارانه ۴۵ هزارتومانی در ماه ندارند و باید این یارانه به دهک‌های ضعیف‌تر اختصاص یابد افزود: اساساً پرداخت یارانه باهدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر در فرآیند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها انجام شد و پرداخت یارانه به همه اقشار هیچ‌وجه و توجیهی ندارد، الا عوام‌فریبی و ارائه تفسیری غلط از عدالت.

این استاد جامعه‌شناسی سیاسی گفت: برخی می‌گویند منابع تأمین یارانه پول مردم است و باید بین همه توزیع شود درحالی‌که چنین نیست و حتی پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد نیز باید با تقویت قدرت خرید آنان و اصلاح رفاه عمومی به‌تدریج کاهش و حتی قطع شود و اگر چنین شود باید به عملکرد خود افتخار کنیم وگرنه یارانه پرداخت کردن هیچ افتخاری ندارد و منابع عمومی باید در حوزه‌های زیرساختی و ملی هزینه شود که نفع آن عاید همه اقشار و طبقات و حتی نسل‌های آینده شود.

دکتر دبیری‌مهر با اشاره به اینکه از دولت تدبیر و امید انتظار نمی‌رفت این سیاست غلط را ادامه دهد افزود: اینکه گفته می‌شود دولت نمی‌تواند دهک‌های پردرآمد را شناسایی کند به شوخی شبیه است زیرا در کشور ما دولت به خصوصی‌ترین اطلاعات مردم دسترسی دارد حال چگونه نمی‌تواند دهک‌های درآمدی را آن‌هم با یک هدف ملی شناسایی کند ازاین‌رو باید علت این مسئله را در جای دیگری جستجو کرد

این استاد جامعه‌شناسی سیاسی افزود: دولت از سروصدای اقشار پردرآمد و صاحب نفوذ واهمه دارد به‌ویژه که با قطع یارانه آن‌ها و اعتراض‌هایی که خواهند کرد اقشار آسیب‌پذیر و مستحق دریافت یارانه نیز نگران خواهند شد که مبادا دولت مدتی بعد یارانه آن‌ها را نیز قطع خواهد کرد و این نگرانی می‌تواند بر رأی مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دور بعد تأثیر منفی بگذارد. درحالی‌که به نظر می‌رسد این نگرانی بی‌جاست و دولت می‌تواند با قطع یارانه پردرآمدها و ارائه توضیحات کافی به مردم از طریق رسانه‌ها هم اعتماد مردم را به دولت تدبیر و امید حفظ کند و هم خود را از چاله‌ای به نام پرداخت یارانه به پولدارها نجات دهد. به‌ویژه که امسال واقعاً برای تأمین این هزینه هنگفت دچار مشکلات اساسی است.

این استاد دانشگاه در پایان این گفتار ضمن تجلیل از خدمات دولت یازدهم به‌ویژه در حوزه بهداشت و سلامت و سیاسی خارجی و مشی متعادل شخص رئیس‌جمهور محترم ابراز امیدواری کرد این رویه در همه حوزه‌ها جاری و ساری شود.

اختصاصی وب‌سایت جهان‌سوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ازنظریات جامع وکامل استادگرانقدردبیری استفاده کردیم ،لطفا”ایشان نظرخودرا درخصوص عملکرد دولت یازدهم درسیستان وبلوچستان بفرمایند.تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا