یادداشت‌ها و مقالات شخصی

شبکه ای با استراتژی ایجاد حس حسرت دوران پهلوی

شبکه من و تو روی دیگر سکه شبکه بی‌بی‌سی فارسی است. می‌توان من و تو را کانال اجتماعی بی‌بی‌سی فارسی خواند که البته اگر جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های آاشکار و پنهان اعمالی در این شبکه را نادیده بگیریم در کار حرفه‌ای نسبتا موفق عمل کرده است از این رو توانسته جزء سه شبکه پربیننده فارسی ماهواره‌ای باشد .

این شبکه در برنامه‌های متعدد خود چند استراتژی را محور تولیدات و پیام‌رسانی قرار داده است که عبارتند از:

– مدینه فاضله نشان دادن غرب و جنت نمایی اروپا و امریکا برای مخاطبان با هدف ایجاد انگیزه مهاجرت بی‌بازگشت نخبگان فکری، اقتصادی و سیاسی

– ایجاد حس حسرت و نوستالوژی در مخاطبان نسبت به ایران قبل از انقلاب و دوران پهلوی اول و دوم

– ایجاد ناامیدی و یاس در نسل جوان نسبت به عملکرد و کارامدی جمهوری اسلامی

مستند انقلاب ۵۷ هم که از این شبکه نمایش داده شده به تعبیر مقام معظم رهبری در راستای بزرگ‌سازی چهره پهلوی‌ها قرار می‌گیرد. برنامه‌سازان این شبکه سعی کرده‌اند با نشان دادن تصاویر مستند و اکتفا کردن به حداقل متن و نریشن خود را بی‌طرف و راوی حقایق انقلاب نشان دهند و البته در این پشت هم قرار دادن تصاویر و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها به صورت مجزا و قطعه قطعه دروغ نگفته‌اند اما در ترکیب کار به عنوان یک مجموعه، راوی دروغ بزرگی هستند به عبارت دیگر اگر ۱۰ سخن را به درستی می‌گویند ۱۰۰ سخن را به ناحق و به دروغ نمی‌گویند و سهم ناگفته‌ها در روایت من‌وتو در برابر گفته‌ها بسیار زیاد و پررنگ است. جای سوال دارد چرا این شبکه در مستندات خود اشاره‌ای به فاصله طبقاتی فراگیر در نظام اجتماعی دوره پهلوی نمی‌کنند؟ چرا به فساد فراگیر اخلاقی و مالی در وابستگان دربار اشاره نمی‌کنند؟ چرا وابستگی سیاسی رژیم پهلوی به بیگانگان را به تصویر نکشیده‌اند؟ چرا استبداد برهنه پهلوی را در قالب اقدامات سرکوبگرانه ساواک مستندسازی نکرده‌اند؟ و ده‌ها چرای دیگر که می‌توان ریشه‌های انقلاب اسلامی را در آنها جست. شبکه من و تو اهل نظر و تاریخ‌دان و متخصص را هدف قرار نداده است بلکه مخاطب این شبکه نسل سوم و چهارم انقلاب است که چندان با واقعیات تاریخ معاصر ایران آشنا نیست ولی در عین حال شوق وافری برای دانستن در این خصوص دارد. در این میان وظیفه و رسالت دوستداران ایران عزیز اسلامی است که پرده حجاب از واقعیات تاریخ ایران به ویژه از دوران پهلوی بردارند و نه خصمانه و نه عاشقانه بلکه منصفانه و حقیقت‌طلبانه گذشته این مرز و بوم را بازنمایی کنند.

+ منبع : گفتگوی هفته نامه پنجره با دکتر امیر دبیری‌مهر شماره ۲۲۷ شنبه ۱۸ بهمن ۹۳

+ ویراستاری و بازنشر: فتحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا