اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

جشن روز جمهوری جشنی ملی

۲۶ ژانویه روز جمهوری در هند است . روز استقلال هندوستان در پی جنبش مقاومت غیر خشونت امیز و نافرمانی مدنی در ۱۵ اگوست ۱۹۴۷ به ثمر نشست و از بریتانیا استقلال یافت اما هندیها روز ۲۶ ژانویه روز تصویب قانون اساسی این کشور را روز جمهوری دانسته و ان را جشن ملی می گیرند . همان ۲۲ بهمن خودمان . امسال من همزمان با این جشن ملی هندی ها در دهلی نو بودم چند نکته مهم در این خصوص وجود داشت
۱- جشن اصلی در ایندیا گیت و محوطه کاخ ریاست جمهوری هند برگزار می شود و مردم به شکل گسترده ای در آن شرکت می کنند. جشنی شاد و مفرح که عبور کارناوال های نظامی و فرهنگی و هنری متنوع همراه با موسیقی های متنوع محور اصلی آ ن است . همه مردم حتی فقیر ترین و حاشیه ای ترین انها نیز با به دست گرفتن پرچم های کوچک در ان شرکت می کنند.
۲- به مناسبت روز جمهوری هند اصناف و کسبه هندی تا ۵۰ درصد محصولات خود را با تخفیف ارایه می کنند و این روز را به کام خریداران شیرین می کنند. تصور کنید در ایران اینچنین بود و به مناسبت ۲۲ بهمن مثلا رستوران ها با ۵۰ درصد تخفیف به مردم سرویس می دادند.
۳- تدابیر امنیتی در در روزهای قبل و بعد از این مراسم بسیار شدید و کلافه کننده است .خیابانهای منتهی به ایندیا گیت یا دروازه هند دهلی نو حتی تا ۳ روز بعد از مراسم مسدود است . دلیل موجهی هم گفته نمی شود.
پی نوشت : دیدن مراسم روز استقلال و ملی کشورها ی مختلف نشان می دهد متاسفانه ما در برگزاری این دست ایین ها بسیار ضعیف هستیم و جشن هایی مانند ۲۲ بهمن را به جشنی دولتی و فاقد جاذبه هنری و فرهنگی تبدیل کردیم و این مناسبت مهم و تاریخی را به یک پیاده روی همراه با شعار تقلیل دادیم . جا دارد بعد از ۳۸ سال در برگزاری این مراسم مهم ملی و انقلابی از موسسات خوش فکر و با سلیقه و زیبایی شناس بهره بگیریم . واقعا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که سالهاست مسئول برگزاری این مراسم و امثالهم است بیش از یک هماهنگی ساده و توزیع پرچم و نصب بلندگو استعداد و توانی ندارد. جشن پیروزی انقلاب نیازمند تدابیر لازم برای برگزاری ۱۰ شب شادی و سرور ملی است . امید است با سپردن کار به کاردان این ارزو تحقق یابد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا