کتاب‌ها و پژوهش‌ها

ثروتمندترین مرد هند کیست ؟

وقتی وارد بمبئی یا همان Mumbai مرکز ایالت ماهاراشتای هند شدیم حجم زیاد خودروها بعد از چند روز ما را یاد تهران و ترافیک های کلافه کننده ان انداخت .البته در بمبئی دیگر خبری از بوق زدن ها ممتد و بی علت نبود بلکه رگه هایی از مدنیت در شهروندان وجود داشت .بمبئی مرکز تجاری و شهر مدرن هند با حدود ۱۳ میلیون جمعیت است . راننده ای که از طرف خانه فرهنگ جمهوری اسلامی به دنبال ما امده بود از هر فرصتی برای معرفی اجمالی بمبئی استفاده می کرد شهرک بالیوود و محل زندگی بازیگران سینمای هند و از همه مهمتری امیتا پاچان برای او خیلی مهم و جذاب بود و تصور می کرد ما هم به همان میزان مشتاقیم اما بعد از مشاهده بی علاقگی ما افراد بی ذوق ساختمان بلند و متفاوتی را نشانمان داد که به گفته او منزل ثروتمندترین مرد هند است و البته گران ترین خانه دنیا با ۲۷ طبقه و ارزش ۲ میلیارد دلار موکش امبانی یا Mukesh Ambani .ثروتمند ۵۸ ساله هندی و صاحب هلدینگ صنعتی ریلاینس (Reliance). او در یمن متولد شده و ثروت او دست کم ۰۳ میلیارد دلار براورد می شود. یعنی هفتمین میلیاردر جهان .امبانی در دانشگاه استانفورد امریکا مدتی مهندسی شیمی خوانده و الان هم بیشترین حجم فعالیت او در حوزه پتروشیمی است . خانه او ۱۳۷ هزار متر مربع بنا دارد. ۶طبقه پارکینگ و سه پد فرود هلیکوپتر دارد و ۶۰۰ خدمه در آن به امبانی و همسر و دو دخترش خدمات ارایه می دهند.
هند کشوری است که با وجود حدودیک میلیارد فقیر چنین ثروتمندانی را هم در خود جای داده است .چند متر دور تر از برج امبانی می توانید خانواده هایی را ببینید که در کنار خیابان زندگی می کنند و حسرت زندگی امبانی را هم نمی خورند و امبانی هم نگران زندگی انها نیست ایا این کشور شگفت انگیر نیست ؟
#ambani # Mumbai # india # richest# Bollywood
به اندیشکده خرد بپیوندید@amirdabirimehr

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 17 =

دکمه بازگشت به بالا