اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌ها

کابوس رویای امریکایی

منبع : ایران دیپلماسی

در ورای تحولات روزمره بین المللی که اذهان علاقمندان را به خود مشغول می کند اغلب دو حوزه مطالعاتی مهم و تاثیر گذار مورد غفلت قرار میگیرد اول تغییراتی است که این تحولات در تقویت یا تضعیف نظریه های بین المللی ایجاد می کند و دوم آرمانهاو آرزوهایی که تحت تاثیر این تحولات روز مره بر بر باد می روند یا جان تازه ای می گیرند . برای مثال ظهور داعش در ورای اخباری که پیرامون آن منتشر می شود و اکثریت افکار عمومی را به خود مشغول می کند برای نخبگان و متفکران و تصمیم سازان و تصمیم گیران عرصه بین الملل از ان جهت مهم بود که نظریه رئالیسم و مولفه محوری آن یعنی  ترکتازی بلامنازع دولتها بعنوان مهمترین بازیگران عرصه بین الملل را به چالش جدی گرفت و نشان داد بازیگران فروملی دیگری نیز می توانند نقش کلیدی در صحنه بین الملل ایفا کنند یا آرمان” جهان به سوی صلح و مدارا” را کم رنگ ساخت و نشان داد در هر آنی جهان مستعد بازگشت به دوران توحش و سبوعیت است .

به قدرت رسیدن دونالد  ترامپ در امریکا و مواضع نا متعارف و جنجالی او و از ان مهم تر تصمیمات او مانند خروج از پیمان اب و هوایی پاریس و تردیدهای جدی او در برجام و ایجاد محدودیتهای سفر برای مسلمانان به امریکا و… چند ماهی است در سرتیتر رسانه های جهان و حتی رسانه های امریکایی قرار دارد و مباحثات و مجادلات فراوانی را پیرامون انها ایجاد کرده است اما انچه که بیشتر اهمیت دارد و کمتر مورد توجه و تجریه و تحلیل واقع شده کم رنگ شدن رویایی امریکایی  و به عبارتی تبدیل شدن این رویا به کابوسی دهشتناک  است.

به نظر می رسد نوع نگاه افراطی و دگر ستیز  و ستیزه جو و تحقیر امیز ترامپ به جهان و دیگر ملل و نحل و ادیان و اقوام ؛ تمام رشته هایی را که بنیان گذاران ایالات متحده امریکا در اواخر قرن هجدهم وروشنفکران و سیاستمداران آرمانگرا در یک قرن اخیر بافته بودند پنبه خواهد کرد و این کشور را بعنوان یک کشور مطلوب و ایده ال برای زندگی و پیشرفت و سرمایه گذاری و تحصیل از ذهن مردم خارج خواهد کرد. رویای امریکا یی که در ۲۰۰ سال اخیر با تلاش متخصصان و دانشمندان و سرمایه داران  ملتهای مختلف ساخته شد امریکا را سرزمین فرصتها کرده است اما نوع نگاه ترامپ به جهان و حتی امریکا کاملا در تضاد با این روایت واقعی است . او بواسطه جهل تاریخی تصور می کند امریکای امروز را سفید پوستان مسیحی بریتانیایی تبار ساخته اند و از این واقعیت تاریخی  غافل است (یا تجاهل  و تغافل می کند) که امریکا در واقع امر بیشتر از آنکه یک دولت باشد ( تصور غالب  و کلیشه ای که در ایران از امریکا وجود دارد) و یک “قوم ملت شده باشد ” یک سرزمینی است متشکل شده از ملتها و اقوام و ادیان مختلف که در فضای پلورالیستی حول اهداف مشخص توانسته بیشتری جاذبه را برای انسانهای جویای علم و ثروت و قدرت فراهم کند.

امریکا تنها واژه ای است که هر گاه بکار می رود باید پرسید منظور دولت امریکاست یا ملت امریکا زیرا شکاف معنایی بین دولت و ملت امریکا کاملا جدی و قابل تامل است و دموکراسی امریکایی را متمایز از دیگز نقاظ جهان ساخته است . روایت کژ و معوج ترامپ  گونه دیگری است و با تحریف تاریخ و واقعیت های موجود در حال کاشتن تخم بدبینی و تقویت  نفرت و عناد به دولت امریکا به عنوان بخشی از کشور امریکاست و اتش این نگاه ویرانگر دامان مردم امریکا را هم خواهد گرفت چنانچه در جنگ ویتنام و جنگ عراق و افغانستان و حادثه ۱۱ سمپتامبر چنین شد . گفتنی است البته دولت امریکا هیچگاه دولت خوش نامی نبوده و نیست و در رنکینگ دولتهای بد نام در جهان همواره رتبه بالایی داشته و دارد اما انچه که مهم وروی سخن نگارنده است ضربه و خدشه ای است که دولت ترامپ به ملت و سرزمین امریکا و رویایی دیرین امریکایی وارد می کند. تصور خوش بینانه این است که  جامعه امریکایی که در تصویری هرمی قاعده هرم و در نموداری ریاضی بالغ بر ۸۰ درصد قدرت امریکا را در اختیار دارند در برابر این مواضع افراطی ترامپ سکوت نخواهد کرد و کشورشان را از نقشه ویرانگر ترامپ  و دار و دسته او نجات خواهند داد اما انچه که ضروری است طرح این رویکرد و ترویج آن و تهییج روشنفکران و سیاست مداران و نویسندگان و هنرمندان امریکایی برای تقابل جدی با گفتمان ترامپ و تضعیف ان در امریکاست امروز مخالفت با مواضع و تصمیمات نابخردانه ترامپ یک وظیفه ناسیونالیستی در درون امریکاست شاید رویای امریکایی هنوز تعبیر شدنی باشد با ادامه روند ترامپیسم ؛ سرزمین امریکا به کابوسی وحشتناک تبدیل خواهد شد چنانچه دولت امریکا بواسطه تصمیمات و سیاستها ی خود برای مردم جهان کابوسی صد ساله است ..

 

[۱] –  پژوهشگر و استادیار علوم سیاسی ودبیر کمیته دانشجویی انجمن علوم سیاسی ایران

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1972819/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B3+%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%DB%8C+%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C.html

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا