اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌ها

ملک سلطانی و نگین سلیمانی

معرفی کتاب : ملک سلطانی و نگین سلیمانی

نویسنده کتاب : امیر دبیری مهر

سال نشر: ۱۳۹۶

ناشر: نقد فرهنگ

۲۲۱ صفحه

قیمت : ۲۰هزار تومان

موضوع کتاب :

مسایل بین رشته ای در حوزه های سیاست ، رسانه و امنیت مانند نقش رسانه ها در سیاست ایرانی ، رابطه رسانه ها و امنیت ملی ، عملیات روانی در جمهوری اسلامی ، کارکرد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و…

مخاطبان کتاب :

روزنامه نگاران ، مدیران ، دانشجویان و استادان ، پژوهشگران و سیاست مداران

این کتاب چه حرف تازه ای برای گفتن دارد؟

کتاب که حاوی مجموعه ای از مقالات است از این نظر نو اورانه است که اولا ضمن اینکه مبتنی و متکی بر نظریه ها و مباحث علمی در علوم سیاسی و ارتباطات است از طرح انتزاعی و خسته کننده مباحث پرهیز کرده و ثانیا با رویکردی واقع گرایانه موضوعات مهم و مبتلا به در ایران را مورد واکاوی قرار داده است .

زمان تقریبی برای مطالعه کتاب : حدود ۷ ساعت

چرا باید این کتاب را خواند؟

پیچیدگی تحولات سیاسی و بین المللی همراه با تغییرات به لحظه در حوزه فناوری اطلاعات ایجاب می کند برای درک و تحلیل محیط پیرامونی به ابزارهای تحلیلی و تفسیری تجهیز شد با توجه به سوابق علمی و اجرایی نویسنده که عمدتا در حوزه های رسانه ای و فرهنگی و سیاسی بوده خواننده را راغب می کند که از انباشت ادارکی نویسنده برای هدف مذکور بهره برداری کند . خواندن این کتاب سوالات مهمتری را در ذهن شما ایجاد می کند که پاسخ انها در مجلدات بعدی تاملات اندیشکده خرد است که در قالب کتابهای(( فرزانگی و جهانداری )) و (( خردمندی و پارسایی )) منتشر شده است .

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد :

جهانی که در آن زندگی می­کنیم جهانی بسیار پیچیده، تو­در­تو و رازآلود است و از این حیث به مراتب از جهان گذشته ناشناختنی­تر می­نماید اما انسان نیز به همین نسبت هوشمند­تر، کنجکاوتر و ساعی­تر برای شناختن جهانی است که در آن زیست می­کنیم و همین توانایی بشری­، اهمیت و کاربرد علوم انسانی را بیشتر نموده است؛ زیرا علوم انسانی قوانین، قواعد و نظریه­های آن مقداری از پیچیدگی هستی نوین را زدوده و درک جهان پیرامون را ممکن و میسر می­سازد. بر این اساس، دوران درهم­­تنیدگی علوم انسانی و پیوندهای وثیق رشته­های گوناگون فرارسیده است. به دیگر سخن، امروز نمی­توان برای شناخت قواعد حاکم بر معیشت، تولید، دخل­و­خرج، بازار و سرمایه به علم اقتصاد و حتی علوم اقتصادی کفایت کرد و از هیچ اقتصاددانی نمی­توان انتظار داشت بتواند با چیرگی بر قواعد و نظریه­های اقتصادی پاسخگوی پرسش­ها و معضلات اقتصادی باشد، زیرا بین اقتصاد، فرهنگ، تاریخ، جامعه­شناسی و سیاست روابط عمیق و درونی وجود دارد و شناخت مستقل آن­ها از هم ممکن نیست. اگر دورانی تخصص­گرایی به معنای تمرکز بر شاخه­های فرعی علوم انسانی لازمه پیشرفت بشر بوده امروز تسلط بر بین­رشته­ای­ها لازمه حل مسائل و برون­رفت از مشکلات بشر است­. این رهیافت در حوزه علوم سیاسی به شکل بارزی هویدا است. اگر موضوع علم سیاست را مطالعه قدرت در معنای همه­جایی و همه­زمانی آن بدانیم بسیاری از دیگر حوزه­های نظری، تجربی و زیستی انسان با حوزه سیاست مرتبط هستند و پژوهش پیرامون آن­ها هم جذاب است و هم پرده از چهره پنهان قدرت برمی­دارد. یکی از این حوزه­های قابل مطالعه حوزه رسانه و ارتباطات است. پیوندهای سیاست، قدرت و امنیت از یک سو و رسانه، گفتمان و ارتباطات از سوی دیگر در جهان شبکه­ای و شیشه­ای که اینترنت، فناوری­های ارتباطی و شبکه­های اجتماعی شاهراه ارتباطی بین ابنای بشر شده به جد قابل مطالعه و بررسی است.

فهرست مطالب این کتاب عبارت است از :

بخش اول: مباحث نظری پیرامون رسانه و سیاست

فصل اول: بازیگران نوین عرصه سیاست: چالش بازیگران غیررسمی بر امنیت جامعه

فصل دوم: تحولات نوین ارتباطات و رهیافت های رسانه ای : ارتقای امنیت ملی و صیانت از هویت ملی

فصل سوم: تأثیر رسانه ها و کنشگران رسانه ای بر روابط بین الملل

بخش دوم : مباحث راهبردی پیرامون رسانه و امنیت

فصل چهارم: عملیات روانی در جمهوری اسلامی: الگوهای مدیریتی جهت اقدامات آفندی و پدافندی

فصل پنجم : رسانه به مثابه بازیگرانی نوین در عرصه سیاست ایران: پژوهشی درباره بازیگران آینده ساحت سیاست در ایران

فصل ششم: رسانه و امنیت: تأثیر شبکه های ماهواره ای و رسانه های مجازی بر امنیت روانی جامعه      ف

صل هفتم: شبکه های ماهوارهای با هویت ایرانی چه میکنند؟؛ نگاهی به تکنیکهای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در حوزه مسائل هویتی

 

بخش سوم :تک نگاری ها

کارکرد برنامه های سیاسی در تغییر فضای سیاسی جامعه

آدم رسانه ای یا بازیچه رسانه ها؛ تأملی فلسفی به مفهومی ارتباطی

رسانه ها و گفتمان سازی پیرامون سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا