اسلایدر / مهمترین مطالب

معرفی کتاب فرزانگی و جهانداری

معرفی کتاب فرزانگی و جهانداری

نویسنده کتاب : امیر دبیری مهر

سال نشر:۱۳۹۷

ناشر: نقد فرهنگ

۳۶۴  صفحه

قیمت : ۳۰هزار تومان

موضوع کتاب :

مسایل بین رشته ای در حوزه های فرهنگ و توسعه و روابط بین الملل  شامل روابط بین الملل از نظریه ها تا سیاست خارجی روزمره ؛ توسعه ملی از دریچه فرهنگ و روابط بین الملل و تاملاتی درباره فرهنگ از منظر کارکرد های درونی و بیرونی

مخاطبان کتاب :

دانشجویان و استادان  روابط بین الملل ؛ مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی  ، پژوهشگران و علاقمندان به  روابط بین الملل و مسایل توسعه و فرهنگ  

این کتاب چه حرف تازه ای برای گفتن دارد؟

کتاب که حاوی مجموعه ای از مقالات است از این نظر نو اورانه است که اولا ضمن اینکه مبتنی و متکی بر نظریه ها و مباحث علمی در روابط بین الملل و مسایل توسعه و مطالعات فرهنگی   است از طرح انتزاعی و خسته کننده مباحث پرهیز کرده و ثانیا با رویکردی واقع گرایانه موضوعات مهم و مبتلا به در ایران را در عصر جهانی شدن مورد واکاوی قرار داده است .

زمان تقریبی برای مطالعه کتاب : ۱۵ ساعت

چرا باید این کتاب را خواند؟

این کتاب تلاش کرده برخی مسایل و موضوعات مهم مرتبط با ایران در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل را از دریچه فرهنگی مورد بررسی و واکاری قرار دهد . مباحثی مانند صدور انقلاب اسلامی ، رابطه با امریکا از این جمله است . مسایل مربوط به توسعه نیز از منظر روابط بین الملل مورد بررسی قرار گرفته است . مانند رابطه جهانی شدن و توسعه ملی ؛ مسایل مربوط به ایرانیان خارج از کشور

داعیه اصلی مطالب کتاب در هم  تنیدگی مسایل فرهنگی و جهانی با امر مهم توسعه بعنوان مهمترین اولویت ایران امروز است .

 

در بخشی از مقدمه نویسنده امده است :

اگر همه کنش‌های خودآگاه، برنامه‌ریزی و هدفمند و کنش‌های ناخودآگاه، آشوبناک و تقدیری انسان را از منظری بیرونی بنگریم، معطوف به چند هدف کلیدی و بنیادی است که عبارتند از:امنیت، عدالت، صلح، رفاه، آزادی و معنویت.

بی‌تردید هدف دیگری را نمی‌توان نام برد که هم‌عرض یا در ذیل این اهداف شش‌گانه قرار نگیرد. به عبارت دیگر همه پندارها و گفتارها و کردارهای بالغ بر ۷میلیارد انسان در سراسر گیتی از بامدادان تا شامگاهان معطوف به این اهداف است و میزان تحقق آن بستگی تام به فهم و ادارک این مفاهیم و سازوکارهای عقلانی دستیابی به آن‌هاست. فهم و ادراک این مفاهیم در گرو گسترش و نهادینه سازی علوم انسانی است و سارو کارهای عقلانی همه سیستم و نظام‌های مدرن تمشیت حوزه عمومی است که با این سنجه و معیارها می‌توان بالغ بر ۲۰۰دولت و کشور موجود را رتبه‌بندی و سطح‌بندی کرد.

طرح بحث مطالعات بین رشته‌ای در کتاب ملک سلطانی و نگین سلیمانی با همین رویکرد صورت گرفت تا بتواند رهیافتی به سوی درک دقیق‌تر پیچیدگی‌های جهان امروز باشد. این جهان پیچیده و چند لایه هر چند بر ما محیط است و زیست‌جهان ما را احاطه کرده، اما لزوماً برای هر ذهن بسیط و ساده‌انگاری قابل ادراک نیست، چنان‌چه در فیزیک قواعد و قوانین بر عالم ماده حاکم است اما درک و تبیین آن از عهده دانشمندان علوم پایه برمی‌آید. پیچیدگی‌های زیست‌جهان ما نیز صرفاً از عهده خبرگان علوم انسانی روش‌مند و از رهگذر نظریه‌های متقن و فراگیر ممکن است و در این میان سهم علوم سیاسی و بین رشته‌ای‌های مرتبط با آن برتر است.

 اهمیت سیاست در جهانی که ما زیست می‌کنیم در همین جاست که با هر ۶هدف مذکور پیوند‌های پیشینی و پسینی دارد یعنی هم سیاست بر امنیت، عدالت، صلح، رفاه، آزادی و معنویت تاثیر می‌گذارد و هم این حوزه‌ها بر سیاست‌ها در سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارند. اما واقعیت این است سیاست مفهوم بسیط و ساده و مجزایی از دیگر مفاهیم نیست و مانند چتری بر دیگر مفاهیم سایه می‌افکند، از‌این‌رو درک سیاست و تاثیرات آن بر اهداف و سوگیری‌های بشری بدون توجه به خرده‌مفاهیم ذیل آن ممکن و میسور نیست. برای مثال مفاهیم فرهنگ و توسعه و روابط بین‌الملل نیز هم بر هم تاثیر می‌گذارند، هم بر ساحت سیاست موثر هستند و هم از ساحت سیاست تاثیر می‎پذیرند. ادبیات نظری مفصلی که درباره فرهنگ سیاست و سیاست‌های فرهنگی و نقش دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی در شکل‌دهی رویه‌ها و مکانیسم‌های بین‌المللی و همچنین رابطه قدرت‌های رسمی و غیررسمی با توسعه و پیشرفت وجود دارد، ناظر به همین روابط نظری بوده است که همچنان ادامه دارد.

فهرست مطالب کتاب عبارت است از :

 

بخش اول:  روابط بین الملل از نظریه‌ها تا سیاست خارجی روزمره  

تقسیم‌بندی تئوری‌های روابط بین‌الملل یا قالب‌های فکری برای درک و تحلیل تحولات عرصه جهانی    

آرمان جهانی شدن انقلاب اسلامی: ممکنات و محذورات     

ایران و امنیت منطقه‌ای خاورمیانه

شیر ایرانی و عقاب آمریکایی، گذری بر پیشینه؛ چالش‌ها و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا       

بخش دوم: توسعه ملی از دریچه فرهنگ و روابط بین الملل 

موانع فرهنگی در فرآیند توسعه ایران با تأکید بر ایستارهای عمومی، برداشتهای دینی و آموزشی همگانی

جهانی شدن و توسعه ملی در ایران           

فرصت‌ها و موانع فرهنگ سیاسی برای الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت          

ایرانیان خارج از کشور: بررسی راهبردی جایگاه و نقش مهاجران ایرانی در توسعه ملی 

امکان‌سنجی تعیین حوزه انتخابی مجلس شورای اسلامی برای ایرانیان خارج از کشور

بخش سوم: فرهنگ: تامل از درون تا کارکرد بیرونی

چیستی فرهنگ و تأمل نظری درباره آن:  نسبت معنای فرهنگ و سبک زندگی/موانع تفکر و تأمل در ساحت فرهنگ     

فرهنگ و روابط بین‌الملل

مطالعه تطبیقی تجارب کشورها پیرامون ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی

نقش فرهنگ در توسعه و توسعه در فرهنگ           

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا