اسلایدر / مهمترین مطالب

سناریوهای احتمالی امریکا در ماههای اینده علیه ایران

روایت دبیری مهر از پیامد های خروج آمریکا از برجام و راه حل های آن

دکتر امیر دبیری مهر در نشست پیامد های خروج آمریکا از برجام که در موسسه ارک برگزار شد، ضمن برشمردن طرف های این توافق بین المللی و تبیین پیامدهای خروج آمریکا از این توافق جهانی، راهکارهای مدیریت شرایط کنونی را تشریح کرد.

این استادیار و پژوهشگر علوم سیاسی در بیان نگاه خود به صحنه سیاست بین الملل، طرفهای این توافق بین المللی را در شش بخش ایران، اروپا، آمریکا، چین و روسیه، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بالاخره دیگران بازیگران به خصوص کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی و تجاری و نظامی دارند مانند
هند تقسیم کرد و افزود: البته این تقسیم بندی فارغ از رویکردها و اختلافات درونی بین شرق اروپا و غرب آن و همچنین مواضع آلمان و فرانسه است.

وی درباره مسئله روابط ایران و رویکرد اتحادیه اروپا به دو سوال اصلی پرداخت که بعد از خروج آمریکا از یک طرف رویکرد اتحادیه اروپا با ما چگونه است؟ و از سوی دیگر رویکرد ما به این اتحادیه چیست؟
دبیری مهر در این زمینه گفت: ما اگر مسائل خودمان را در حوزه امنیتی تعریف کنیم و دستور
کار رفتار ما در حوزه امنیتی قرار بگیرد، نمی توان به اروپا اعتماد کرد و صد درصد مسایل ما در حوزه آمریکا
خواهد بود. اما اگر مسائل را در حوزه غیر امنیتی و تجاری مهاجرتی تعریف کنیم، می‌توانیم روی قدرت
اتحادیه اروپا و زنده نگه داشتن برجام حساب کنیم.

این کارشناس روایط بین الملل در ادامه پیامدهای خروج آمریکا از برجام را از زاویه ایالات متحده آمریکا به پنج دسته کلی تقسیم کرد و توضیح داد: اولا تحریم های آمریکا علیه ایران به طور رسمی اعلام شده و اعمال هم خواهد شد و تشدید میشود که در اقتصاد و معیشت مردم و مناسبات اقتصادی کشورمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. مورد دوم تشدید جنگ رسانه ای و تبلیغاتی علیه ایران نظیر اظهارات اخیر پمپئو است که از این پس ادامه خواهد یافت.
تشدید و تقویت اقدامات براندازانه تروریستی علیه ایران و جمهوری اسلامی به ویژه از سوی آمریکا،
عربستان و اسرائیل، تقویت و شکل گیری ائتلاف های ضد ایران و تلاش برای تضعیف روابط ایران با کشورهای دیگر به خصوص روابط تجاری و اقتصادی با کشورهایی چون هند و چین، سه پیامد دیگری بود که دبیری مهر برای خروج آمریکا از برجام برشمرد.

این استاد علوم سیاسی در تبیین راهکارهای خروج از وضعیت ایجاد شده، به همگرایی و درک درست از به هم تنیدگی روابط سیاست داخلی و خروجی، استفاده از کارشناسان و افراد مناسب در حوزه تصمیم گیری و سیاست گذاری و استفاده از فضای موجود و تبدیل تهدید ها به فرصتها با اصلاح امور و افزایش قدرت ملی اشاره کرد و گفت: راهکار دیگر تغییر سازوکار تولید ثروت و کاهش وابستگی به فروش نفت و نیز ایجاد و افزایش بخشهای خصوصی بین المللی و منطقه ای که در چارچوب مسائل حکومتی و دولتی نگنجد است.

به اعتقاد دبیری مهر، مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی افزایش و ایجاد بخش خصوصی منطقه ای و بین المللی و جایگزینی منابع تولید ثروت از حالت سنتی آن که فروش نفت است به حالت نوین آن است.
@amirdabirimehr

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یک =

دکمه بازگشت به بالا