اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

خبرنگاری ؛ حرفه ای که هیچ گاه رها نکرده ام

روز خبرنگار را به همه خبرنگاران ؛ روزنامه نگاران ؛ مدیران رسانه های کشور ، مفسران و تحلیل گران ، عکاسان ، تصویر برداران ، گرافیست های عزیز و همه عزیزانی که در فرایند اطلاع رسانی مشارکت دارند تبریک عرض می کنم . ۲۳ سال است در فضای رسانه ای و خبری کشور توفیق حضور و خدمت دارم . در نقش نویسنده و گزارشگر و مصاحبه کننده و خبرنگار و دبیر و سردبیر و مدیرخبر و…. هیچگاه از این نقش ها پشیمان نبوده و نیستم و امروز هم که در نقش های دیگری انجام وظیفه می کنم از فضای مجازی برای استمرار کار خبرنگاری استفاده می کنم . در اینجا یادی می کنم از همه همکاران عزیز و دوست داشتنی ام در صدا وسیما بویژه رادیو گفتگو ، رادیو ایران ، رادیو صدای اشنا ، شبکه چهار سیما ، واحد مرکزی خبر ، شبکه سحر و پرس تی وی و نیوز روم معاونت برون مرزی . دوستانم در روزنامه های تهران امروز ، ملت ما ، همشهری و ایران و قدس و خراسان . دوستانم در سایت های بازتاب ؛ تابناک ؛ خبرانلاین ؛ دیپلماسی ایرانی و تحلیل ایران  .ضمن عذرخواهی از رسانه هایی که از قلم افتادند در انتها یادداشتی را که حدود  سال قبل درباره روز خبرنگار نوشته بودم را بازنشر می کنم.

***********************************************

یکی از افتخاراتم در زندگی این است که هرچه هستم و بودم هیچگاه از خبرنگاری فاصله نگرفتم.

اگر دانشجو بودم و هستم اگر پژوهشگر بوده و هستم اگر مدرس بوده و هستم و اگر شهروند هستم  اگر مدیر بوده و هستم و اگر پدر هستم  اگر مشاور بودم هیچگاه از خبرنگاری فاصله نگرفتم و همچنان خود را خبرنگار می دانم و به این بودن افتخار می کنم.

زیرا در تعریف من خبرنگار یعنی عاشق حقیقت، یعنی دشمن تحریف، دشمن انحراف، دشمن لاپوشانی و پنهان کاری، یعنی جسارت، یعنی مصلحت عمومی، یعنی اگاهی و شعور، تعهد اجتماعی و انسانی و خبرنگاری یعنی ستیز با کسانی که واقعیات را برای منافع پست و زود گذر دنیوی و حزبی و قومی و باندی وارونه می نمایند.

خبرنگاری یعنی افشای ماهیت آنان که به همه چیز می اندیشند جز انسان و کرامت انسانی. خبرنگاری یعنی موشکافی و جدا کردن سره از ناسره. خبرنگاری با خبر بیاری فرق می کند. 

خبرنگار صاحب تحلیل است و تفسیر. هم اجزا را می شناسد و هم رابطه بین آنها و کلیت حاکم بر آنها. 

کوته نگر نیست. به جزییات توجه می کند ولی جزئی نگر نیست. افق های آینده را می پاید تا امروز را جدی بگیرد. خبرنگار از تاریکی در انواع آن بیزار است به ویژه از تاریکی در فضای اطلاع رسانی.

روز خبرنگار فرصتی است که درباره این نقش مقدس بیشتر بیاندیشیم و فراتر از روزمرگی ها به ارزیابی خویش بپردازیم.

یاد همه خبرنگاران از دست رفته به ویژه دوستان شهید خبرنگارم را گرامی می دارم و آزادی همه خبرنگاران از بندهای گوناگون از جمله بند تعصب؛ بند مطامع و بند مصلحت های دروغین را آرزو دارم.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا