اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌ها

بازی فئودالهای زمین دار با طبقه متوسط و سکوت خطرناک حکومت

افزایش سرسام اور قیمت زمین و ملک در تهران و کشور در یکسال گذشته دلایل مختلفی دارد اما همه انها اقتصادی نیست هرچند عده ای مزدور صفتانه یا ابلهانه سعی می کنند با اقتصادی نشان دادن آن ؛ سناریوی بی رحمانه طبقه فئوال و زمین دار و ملاک علیه طبقه متوسط را پنهان سازند. ماجرا این است که با افزایش سرسام اور قیمتها بویژه قیمت  ملک و مسکن در تهران طبقه متوسط هر چه بیشتر از گذشته تحت فشار اقتصادی قرار می گیرد و برای ماندن در جایگاه و منزلت خود در  تهران و شهرهای بزرگ و درواقع برای در  متن جامعه ماندن دو راه بیشتر ندارد یا هر انچه در سالها کار و فعالیت و زحمت پس انداز کرده به بهای ماندن در شهر بابت اجاره و خرید و حفظ سطح زندگی به فئودالها و سرمایه داران دلال مسلک بپردازد که این عین استثمار وچپاول است زیرا این طبقه ذره ذره سرمایه ای را در ازای کار مفید و سالم و پس از پرداخت مالیات پس انداز و جمع اوری می کند اما طبقه فئودال و زمین دار و دلال بدون هیچ دانش و زحمت و صرفا با موج سواری بر نوسانات باراز؛  یک شبه ره صد ساله مال اندوزی را به شیوه حرام و غیر قانونی می پیماید.راه دیگر طبقه متوسط خروج از شهر و مهاجرت به شهرهای اقماری و خارج از شدن از متن زندگی شهری و تنزل سطح زندگی از سطح فرهنگی موثر به معیشتی روزمره  است . این بازی ناجوانمردانه علیه طبقه متوسط یعنی کارمندان ؛ خرده کاسبها ؛ روشنفکران ، روزنامه نگاران ؛ استادان دانشگاه ؛ معلمان و تکنیسین ها و مهندسین و پزشکان طراحی شده است و انقدر حجم تلاطم و فشار اقتصادی بالاست که اگاهی لازم برای درک و تحلیل آن شکل نمی گیرد. البته دستگاههای تحلیل گر گمراه کننده و فریبنده هم در این تولید جهالت سازماندهی شده بی نقش نیستند .اما فئودالها یک روی قیچی قطعه قطعه کردن و له کردن طبقه متوسط هستند روی دیگر سکه  متاسفانه بخشی از حاکمیت  است که انها هم از انجا که طبقه متوسط را همیشه مزاحم امنیت و ارامش روانی و ایدئولوژی رسمی دانسته و میدانند با سکوتی خطرناک و عدم مداخله لازم در این ستیز طبقاتی در واقع اب به اسیاب فئودالها می ریزند و از ایفای حداقل نقش در حمایت از طبقه متوسط خودداری می کنند  و ظاهرا اولویت حمایتی خود را طبقات تهدیست و فردوست و مستضعف می دانند . این بازی خطرناک طبقاتی در صورت استمرار دو پیامد ویرانگر اجتماعی و سیاسی دارد.

 اول اینکه طبقه فئودال و سرمایه دار ایرانی با فشار بر طبقه متوسط در واقع بر سر شاخه نشسته و بن می برد بدین معنا که طبقه متوسط بهر حال اعم از ظالمانه یا عادلانه مهمترین مشتری و مصرف کننده تولیدات و محصولات  سرمایه داری است و هر چه تضعیف شود سفره سرمایه داران کوچک و بزرگ نحیف تر خواهد شد و دود آن به چشم خودشان می رود. امری که سرمایه داری در کشوری های سوسیال دموکرات اروپایی به خوبی فهم و درک می شود از این رو همه سازو کارهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در خدمت رونق دادن و تقویت طبقه متوسط است زیرا طبقه متوسط موتور توسعه و تحرک و پویایی جامعه و اقتصادی و فرهنگ است و تضعیف آن به نفع هیچ کس نیست . دوم اینکه با تضعیف طبقه متوسط بطور طبیعی طبقه تهی دست هم تضعیف می شود زیرا طبقه تهی دست و فرودست پیرامون طبقه متوسط ارتزاق می کند نه طبقه سرمایه دار . زیرا به شکل سنتی و کلاسیک فئودالها و سرمایه داران برج عاج نشین و دور از دسترس تهی دستان زندگی می کنند از این رو به شکل سمبلیک هم در مناطقی دور از جغرافیایی زیست مردم عادی زندگی می کنند مثلا در تهران لواسان نشین ونیاوران و زعفرانیه نشین هستند . حساب این طبقه با سرمایه داران کارافرین و مردمی جداست  که ازقضا در سبک زندگی ملتزم به همسانی و ارتباط با مردم هستند. تهیدستان در صورتی که فقیر تر شوند و نتوانند نیازهای اولیه خود مثل گوشت و برنج و … تامین کنند و حس فراموش شدگی و مهم نبودن و در حاشیه بودن در انها تقویت شود بر خلاف طبقه متوسط که اعتراض و انتقاد خود را با هنر و شعر و گفتگو و انتقاد و فضای مجازی بازتاب می دهد ؛ به کف خیابان می ایند و با سنگ و اهن و تخریب و اقدامات وندالیستی به وضعیت خود اعتراض خواهند کرد و در این فتنه و اشوب  نه سرمایه ی  فئودالها در امان است نه امنیت عمومی جامعه و کشور چنانچه در گذشته چند بار این تجربه تلخ را داشته ایم . امید است تا دیر نشده هم جامعه سرمایه داری با کاستن از ولع زیاده خواهی و چپاول گری خود بویژه در حوزه مسکن و ملک و هم دولت و حاکمیت با اگاهی از مسئولیتهای قانونی و اخلاقی و شرعی خود تعادل و توازن را به جامعه بازگرداند و طبقه متوسط را پشتیبان ثبات اجتماعی دانسته و از تضعیف و تخریب بیشتر ان جلوگیری کند. اینده میزان درستی و راستی این تحلیل را اشکار خواهد کرد .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا