اسلایدر / مهمترین مطالبمصاحبه و گفتگو

سه سناریوی دلایل اشفتگی بازار که دولت نمی تواند در قبال انها سکوت کند

دکتر امیر دبیری مهر پژوهشگر علوم سیاسی معتقد است : رفتار دولت در قبال اشفتگی بازار بویژه در توزیع مایحتاج عمومی مردم انفعالی و نا امید کننده است  و باید در ان تجدید نظر صورت پذیرد.

 این استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار دیدار نیوز با اشاره به بروز برخی مشکلات در بازار در روزهای پایانی سال و نگرانی اقشار اسیب پذیر از استمرار ان گفت :

مقامات محترم دولتی که احتمالا این روزها از فشارهای سنگین اقتصادی مردم از طریق خبر ها و بولتن ها مردم خبر دارند – هر چند با گوشت و پوست و استخوان درک نمی کنند-  دایم بجای رفع انها از مردم می خواهند که صبر کنند و تحت تاثیر القائات رسانه های بیگانه قرا ر نگیرند و به سیاه نمایی ها توجه نکنند . اما مردم از یکسو این نصایح مشفقانه را می شنوند ولی از سوی دیگر صف های هزار متری خرید گوشت جلو بازار میوه ها را می بییند و اینکه این صف ها هم مشتری خودش را دارد و مجبور هستند برای خرید یک کیلو گوشت ۱۲۰۰۰۰۰ ریال پرداخت کنند. هنوز از دغدغه گوشت فارغ نشدند خبر گران شدن قند و شکر منتشر می شود و به دنبال ان گرانی شیرینی جات . هنوز از شیرینی فارغ نشدند که خبر کمبود برنج منتشر می شود. قصد می کنند برنج هم نخورند و بروند کتاب بخوانند از رشد هزار درصدی قیمت کاغذ خبر دار می شوند و قس علی هذا.

دکتر دبیری مهر خطاب به رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و وزیر کشور که این روزها با وضع گیری های فراوان سعی در مدیریت افکار عمومی دارند گفت : چرا با مردم شفاف و صادق و روراست نیستید . بازار مایحتاج مردم به شدت اشفته است و طاقت مردم بویژه اقشار مستضعف دیروز و اسیب پذیر امروز و فرودست فردا اق شد وکاسه صبرشان لبریز شده است . شان واحترام مردم هر روز لگد مال می شود و البته هر روز اوضاع واحوال برای فرصت طلبان و سواستفاده گران و رانت خواران بهتر و مناسب تر می شود .

این پژوهشگر مسایل توسعه با اشاره به وجود دستگاههای تحلیل متفاوت در خصوص علل بروز این وضعیت با اشاره به وجود سه سناریو در این خصوص گفت : ضروری است مقامات ارشد دولتی من باب وظیفه پاسخگویی به مردم بعنوان ولی نعمتان مسئولین و ارباب کشور در پاسخ بر هر کدام از این سناریو ها پاسخ بدهند یا اگر مطلب دیگری است نسبت به روشن سازی افکار عمومی و امیدواری مردم و نا امیدی دشمنان اقدام کنند.

دکتر دبیری مهر در توضیح و تشریح این سناریوها گفت :

سناریوی نخست می گوید فشار تحریم های جدید امریکا علیه ایران انقدر قوی است که اثر ان بر همه حوزه ها قابل مشاهده است  و دولت و ملت بخاطر ایستادگی بر مواضع خود ضروری است با اگاهی و استقامت وتاب آوری همه مشکلات را تحمل کنند.  این چنین است ضروری است دولت و نهادهای حاکمیتی در این تاب اوری و صرفه جویی و …پیش رو و پیشگام باشند و مانند گذشته منابع و بودجه های عمومی را هزینه نکنندو این تغییر رفتار باید جلو چشم و ذهن مردم باشد. بدیهی است انتظار از مردم برای مقاومت وایستادگی در صورتی که دولت و نهادهای رسمی خودشان تعهدی به آن نداشته باشند بی جا و بی اثر است.

سناریوی دوم انگشت اشاره خود را به ناتوانی دولت و دستگاههای اجرایی معوطف می کند و مدعی است کار از دست دولت و نهادهای ذی ربط خارج شده است و صرفا تبلیغات وپروپاگانداست که  دولت را سر پ نگهداشته است . بهر حال دولت نه با موضع گیری و سخنرانی بلکه با عمل و تصمیم صحیح باید اقتدار خود را نشان دهد و خط بطلان بر این سناریوی ضد دولت بکشد و بویژه در حوزه نظارتی  رفتار و شمایلی از خود نشان ندهد که به این سناریو دامن بزند.

سناریوی سوم نیز دولت را متهم می کند که با علم به وجود مشکلات وتوان نسبی حل انها عامدانه دست به عمل موثر نمی زند تا حاکمیت ونظام را در تنگنا قرار دهد و در این شرایط بتواند خواسته های خود بویژه در تعاملات جهانی مانند fatf و …را به نظام تحمیل کند. به عبارت دیگر در این سناریو دولت برای بی اثر کردن موانع حاکمیتی برنامه های سیاسی خود در داخل و خارج معیشت مردم را به گروگان گرفته است. 

وی با تاکید بر اینکه او شخصا  به هیچ کدام از این سناریوها باوری ندارد و صرفا روایت های موجود در جامعه را بازتاب می دهد گفت: عمیقا بر این باورم انچیزی که فراتر از سناریوهای بالا ویرانگر و امیدزداست سکوت و بی تفاوتی به انهاست . منظور از فعال شدن سخن گفتن و اطلاعیه دادن و تحلیل ارایه کردن نیست که البته در جای خود لازم است مهم اقدام و بارگرداندن امنیت و ارامش و ثبات در بازار است. اگر در جایی هم دولت توان لازم را ندارد باید با شفافیت و صداقت دلایل ان را به مردم بگوید و از حاکمیت و مردم برای حل مشکلات استمداد کند.

این پژوهشگر سیاسی در انتها در پاسخ به این سوال که تحیلی و تفسیر شما از این شرایط چیست با تاکید بر اینکه در نگاهی عمیق تر وفراتر از تحلیل های جناحی و حزبی که اصلا و ابدا برای کشور راهگشا نیست افزود :باید در کارکردها و وظایف واختیارات نهاد دولت در ایران متناسب با تغییرات اجتماعی و شرایط جهانی تجدید نظر اساسی کنیم که انشالله در زمان دیگری به آن اشاره خواهم کرد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا