اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

کشتی کارشناسی : مسابقه ای که باید در سطح ملی برگزار شود

امیر دبیری مهر

سال ۱۳۹۸ از چند جهت برای مردم ایران سال سختی است . جهت اول بروز و ظهور بیشتر مشکلات ساختاری اقتصادی ایران بویژه نقدینگی ؛ تورم و رکود؛ کمبود سرمایه گذاری خارجی و گرانی و گران فروشی و سو استفاده سود جویان از این شرایط است جهت دوم تشدید تحریم های امریکا بویژه فشار بیشتر بر کاهش خرید نفت ایران و در نتیجه کاهش درامدهای ارزی کشور است . اما زیاد نگران نباشید این سکه یک رو ندارد . همین شرایط سخت روی دیگری هم دارد که می تواند فرصتی برای اقتصاد ایران باشد که برخی از انها عبارتند از :

  1. کاهش وابستگی به نفت در اداره کشور
  2. درک و فهم پیوستگیو وابستگی سیاست و اقتصاد با هم و اصلاح و تغییر برخی سیاست های غلط و ناکارامد گذشته
  3. تکیه بیشتر بر درامدهای مالیاتی و پاسخگویی بیشتر دولت و حاکمیت به مردم و مودیان مالیاتی
  4. افزایش صادرات ومثبت شدن تراز بازرگانی کشور همانند دوران مرحوم دکتر مصدق که کشور با تحریم نفتی مواجه شد
  5. واقعی شدن قیمتها و حذف تدریجی بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان که ظلمی اشکار علیه طبقات مستضعف و اسیب پذیرو به کام رانت خواران  است
  6. کاهش هزینه های غیر ضروری در دولت که بارسنگینی بر گرده مردم است و هیچگاه عزمی بر کاستن آن نبوده است
  7. بهبود روابط اقتصادی با همسایگان و رفع همه موانع موجود و متصور در اجرای این سیاست
  8. مردمی کردن اقتصاد و و توجه جدی به خرده کاسبی ها و رفع همه موانع و ذهنیت های کلیشه ای در این خصوص مانند ممنوعیت ها و محدودیت های موجود بر سر راه کسب و کار مردم . دولت باید متواضعانه بپذیرد از انجا که نمی تواند سفره رنگینی برای مردم پهن کند حق هم ندارند سفره های کوچک مردم را به بهانه های مختلف جمع کند.
  9. توسعه گردشگری و رفع موانع فرهنگی و بومی ورود گسترده گردشگران به ایران
  10. شفاف سازی هزینه ها و درامدهای دولت و حاکمیت با استفاده از دولت الکترونیک وفضای مجازی
  11. کنارگذاشتن ذهنیت قیم مابانه نسبت به مردم و تقلیل فهرست وظایف دولت و حاکمیت به کارویژه های واقعی که دولت امکان عمل به انها را دارد وبس .

به این فهرست می توان موارد دیگری را هم افزود اما انچه پیش نیاز و ضرورت اجتناب ناپذیر ان است ((گفتگوی ملی)) پیرامون همه مسایل مهم کشور بدون هر گونه محدودیت و سانسور و ملاحظه است که می توان به تعبیر ظریفی آن را ((کشتی کارشناسی )) نامید . یعنی اینکه همه کارشناسان و خبرگان و صاحب نظران بدون خود سانسوری و ترس و ملاحظه ای از منافع دیگران به طرح مسایل بپردازند و برای برون رفت از مشکلات راهکار ارایه دهند اما در این گفتگو ی ملی یا کشتی کارشناسی چند ملاحظه جدی وجود دارد.

اول اینکه مبنای گفتگو ها و مجادلات  و مباحثات باید مباحث کارشناسی و تخصصی به دور از هر گونه عوام فریبی و جوسازی های تبلیغاتی باشد

دوم اینکه هر چند این گفتگو ها کاملا جدی و اساسی و رقابتی است اما در نهایت احترام و ادب و پرهیز از تنش و درگیری و توهین باید پیش برده شود.

سوم اینکه دولت و حاکمیت ونهادهای ذی ربط باید خود را بهره بردار اصلی نتایج این گفتگو ها بدانند و اجازه ندهند نتایج مبارک این مباحثات در حد نظر و اندیشه باقی بماند

چهارم اینکه رسانه ها بویژه رسانه هایی که فراگیری بیشتری دارند باید در این خصوص موظف به اجرای برنامه هایی شده وطرح و برنامه و عملکرد خود را ارایه داده و در معرض داوری قرار دهند.

جمع بندی اینکه مشکلات کشور فراوان است اما توانایی و ظرفیت و امکانات کشور بیشتر از مشکلات است و نباید مرعوب تنوع مشکلات وپیچیدگی انها شد اما شرط تحقق این رویکرد امیدوارانه اولا پذیرش اشتباهات گذشته و برخی سیاست های غلط کنونی و پرهیز از فرافکنی مشکلات به مسایل خارجی و دشمنان و ثانیا تکیه همه جانبه به فکر و اندیشه و نظر صاحب نظران علوم انسانی و علوم اجتماعی و افراد مجرب و متخصص با دیدگاههای مختلف است که برایند ان را می توان از کشتی کارشناسی استباط کرد و باور داشت که توسعه و پیشرفت بدون گفتگوی خبرگان و صاحب نظران و اصلاح مستمر سیاست ها و پرهیز از جمود و تعصب غیرعقلانی میسر نمی باشد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا