اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

چه بخوانیم چگونه بخوانیم ؟

در کتاب خوانی عادتی دارم که نمی دانم پسنیده است یا نا پسندو آن این است که چند کتاب را با هم می خوانم . واقعیت این است که تنوع و تکثر علائقم اجازه نمی دهد مثلا یک هفته یا ده  روز روی یک موضوع متمرکز باشم . در دو دهه گذشته همه مطالعات و پژوهشهایم پیرامون مطالعات رسانه ای و ارتباطات ؛ سیاست و روابط بین الملل ؛ دین و فلسفه ؛ تاریخ و ادبیات و جامعه شناسی و مدیریت بوده و هیچگاه نتوانستم اولویتی برای هر کدام از انها قایل شوم بویژه در کتابخوانی . عادت های عجیب دیگری هم دارم مثلا گاهی کتابها را پراکنده و گاه از انتها می خوانم و دست به  سانسور خوبی هم در کتابخوانی دارم سانسور در کتابخوانی یعنی نخواندن وتند خواندن بخش هایی از کتاب که برایم جذاب نیست یا خوب نوشته و ترجمه نشده است . واقعیت این است که وقتی این همه کتاب نخوانده اما خواندنی وجود دارد باید در کتابخوانی رندی به خرج داد تا فاصله و شکافی با کتاب پیدا نکنیم . همینطوری تلویزیون و موسیقی و اینترنت و موبایل شبانه روز مانع از مطالعه و انس ما با کتاب می شود ازاین رو برای حفظ پیوند وارتباطات با کتاب باید دنبال بهانه بود . بگذریم این روزها چند کتاب خوب در دست مطالعه دارم که معرفی اجمالی انها خالی از لطف نیست .

  1. بازخوانی انقلاب های قرن بیستم نوشته سعید رهنما. نویسنده در این کتاب  انقلاب های شش کشور روسیه ؛ المان، چین ، ویتنام ، کوبا و نیکاراگوئه را با قرائتی سوسیالیستی بررسی کرده است . کتاب بکار مخاطب عام نمی اید و برای استادان و دانشجویان علوم سیاسی مناسب به نظر می رسد . در بررسی های صورت گرفته در این کتاب انقلاب روسیه بسیار دقیق و خوب و قابل استفاده بررسی شده که نشان می دهد نویسنده اشراف قابل توجهی در این موضوع دارد. این کتاب را انتشارات اگاه با قیمت ۲۷ هزار تومان در ۲۱۲ صفحه منتشر کرده است .
  2. کتاب دیگری که در چند ماه اخیر خوانده ام چرخه های افول اخلاق و اقتصاد نوشته محسن رنانی و رزیتا موید فر است این کتاب هرچند ۵۰۰ صفحه است اما اغلب مقالات توضیح و تبیین مفاهیم اساسی مد نظر نویسندگان یعنی رابطه سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران است . موضوعی بسیار مهم و جذاب برای همه مدیران و بازرگانان و دست اندرکاران کشور در همه بخش ها که از لایه های پنهان عقب ماندگی و پیشرفت اگاه شوند. این کتاب طبق معمول و دیگر اثار دکتر رنانی قلمی روان و شفاف و منطقی دارد و با وجود برخورداری از مبانی نظری برای همه گروههای اجتماعی قابل درک و فهم و استفاده است قیمت این کتاب ۴۵۰۰۰هزار تومان است و ناشر ان طرح نقد است .
  3. یورگن روله پژوهش ارزشمندی انجام داده با عنوان ادبیات و انقلاب که علی اصغر حداد مترجم ان است . این اثر تحقیقی و جذاب  ؛  پژوهش پایه و بین رشته ای تاریخ و ادبیات و سیاست به رابطه ادبیات و انقلاب در روسیه و المان و انگلستان پرداخته است . خواندن این کتاب را به علاقمندان به رابطه سیاست و ادبیات توصیه می کنم هرچند من فعلا ادبیات و انقلاب در روسیه رامطالعه کرده ام و مشتاق مطالعه دو جلد دیگر هستم. در این جلد که ۳۰۰ صفحه است سرنوشت ادبیات روسیه در دوران تسلط لنین ، ژدانف و خورشچف یا استناد و اشاره به رمانها و متن های اصلی نویسندگان مهمی مانند مایاکوفسکی ،زامیاتین ، ایساک بابل ، میخائیل شولوخوف، نیکلای اوگنیوف و ماندلشتام  بررسی شده است. قیمت این کتاب ۲۳ هزار تومان است وناشر ان نیلوفر است .
  4. کتاب دیگری که در دست مطالعه دارم کتاب غناست که درسهای خارج فقه ایت الله خامنه ای درباره موسیقی است که چند روزی است منتشر شده و با توجه به اهمیت مساله موسیقی در ایران و جهان اسلام بحثهای اصولی و فقهی درباره ان همیشه برایم جذاب بوده و هست . این کتاب دربرگیرنده کلاس های درس اقای خامنه ای از اذر ۱۳۸۷ تا اسفند ۱۳۸۸ است و در حدود ۵۰۰ صفحه و به قیمت ۵۰ هزارتومان منتشر شده است .

کتابهای دیگر را در متن دیگری معرفی خواهم کرد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا