مصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

تکلیف مقصران پنهان چه می شود؟


در پی شهادت مامور شجاع نیروی انتظامی در شهرک غرب دکتر دبیری مهر در گفتگوی اختصاصی با رکنا مطرح کرد:
همه داغدار شهادت این فرزند رشید ناجا هستیم اما تکلیف مقصران پنهان چه می شود؟
در پی عملیات تعقیب و گریز سارقان منزل در چند شب گذشته و شهادت استواریکم “میلاد خسروی ” هنگام دستگیری سارقان مسلح؛ افکار عمومی به شدت جریحه دار شده و ضمن درخواست برخورد شدید با بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخی از صاحب نظران بر ضرورت سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های بنیادی برای پیشگیری از این وقایع تاکید کردند.
در این خصوص با دکتر امیر دبیری مهر استاد دانشگاه و کارشناس مسایل امنیتی گفتگویی انجام دادیم که مهمترین محورهای ان به شرح زیر است .
دکتر دبیری مهر در این گفتگوی اختصاصی با رکنا ضمن ابراز تالم شدید از شهادت استوار یکم خسروی در درگیری با سارقین مسلح در شهرک غرب گفت : مظلومیت این شهدا بسیار دردناک است زیرا در اوضاع و احوال کرونایی امثال این شهید برای حفظ جان و مال مردم در اوج گمنامی و مظلومیت جان خود را تقدیم کشور می کنند و ضروری است قدردان این جوانان رشید باشیم و از ان مهمتر برای کاهش این مصیبت ها بیندیشیم .
عضو سابق کمیته امنیت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : در سالهای میانی دهه ۸۰ که سیاست های کلی امنیتی نظام در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت مطرح و مورد بحث بود یک مفهوم کلیدی مطرح بود به نام امنیت جامعه محور که قرار بود همه سیاستهای امنیتی در جمهوری اسلامی حول این مفهوم شکل بگیرد . حتی ان زمان تاکید بود که بجای امنیت ملی یا امنیت نظام بگوییم امنیت جامعه . بدین معنا که شرایط جامعه ایران و مختصات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ان به گونه ای است که بدون مشارکت فعال شهروندان امکان تامین امنیت و نظم عمومی فراهم نخواهد بود حتی اگر نهادهای متولی مانند نیروی انتظامی و دستگاههای اطلاعاتی همه امکانات و بودجه های لازم را هم داشته باشند. رویکرد کلان بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری هم در حوزه امنیت تکیه بر مردم بوده و هست .اما پرسش من اینجاست واقعا دستگاههای متولی امنیت و نظم عمومی برای جامعه محور کردن امنیت و نظم در ۱۵ سال اخیر چه اقداماتی انجام داده اند؟
دکتر دبیری مهر گفت : پلیس غیر از تلفن ۱۱۰ چه مجرا و مکانیسم های دیگری برای مشارکت مردم در تامین امنیت عمومی ایفا کرده است ؟ وی افزود: متاسفانه نیروی انتظامی هنوز از فضای مجازی برای مشارکت مردم در تامین امنیت عملا هیچ استفاده ای نمی کند و وقتی من به یکی از مقامات ارشد این نیرو از این بابت گله کردم گفت محدودیتهای اداری و ممنوعیت های ستاد کل نیروهای مسلح مانع این اقدام است که به نظر مسموع و مقبول نیست زیرا وقتی فرمانده کل قوا بارها بر استفاده اخرین فناوریها در انجام وظایف محوله سخن گفته اند حتما در اولویت ترین این فناوریها فضای مجازی است .
دکتر دبیری مهر در توضیح چگونگی مشارکت مردم درتامین امنیت و نظم گفت : در جامعه ما به همان میزان که افراد قانون شکن و نظم گریز و مخل امنیت در سطوح مختلف وجود دارند شهروندان مسئول و دلسوز و مدافع نظم و امنیت هم حضور دارند که مشارکت در تامین امنیت و نظم عمومی را وظیفه انسانی و شهروندی خود می دانند ولی مسئولان ناجا توضیح دهند چه مکانیزمی برای ایفای نقش انها جز تلفن ۱۱۰ فراهم شده است . بماند که همین ۱۱۰ هم دارای اشکالات زیادی است و گاهی اپراتورها به گونه ای با تماس گیرندگان صحبت می کنند گویی مایه زحمت هستند نه رحمت .؟۱
وی با اشاره به اینکه برخی جرایم خرد و جزیی زمینه شکل گیری جرایم بزرگتر می شود گفت در همین منطقه شهرک غرب و خیایان مهستان و منطقه پونک که بنده سالها تدریس کرده و زندگی کردم به وفور خودورهایی با پلاک مخدوش یا شیشه های دودی دیده می شود. خودروهای پرسه زن و مشکوک دیده می شود که احتمال بزه کاری و اعمال منافی عفت عمومی از انها بالاست . متاسفانه هیچ مکانیزمی برای پاکسازی معابر از این ظرفیت های بالقوه جرم طراحی نشده جز تماس با ۱۱۰ که انهم اکثرا عملا نتیجه ای ندارد و گاهی انقدر ضعیف برخورد می شود که مجرم تبدیل به مدعی می شود و هزینه امر به معروف و نهی از منکر انقدر بالا می رود که بسیاری از خیر این فریضه دینی و اجتماعی می گذرند.
دکتر دبیری مهر شکل گیری پلیس محلات ؛ گشتهای نامحسوس محلی مردمی ؛ ایجاد پلیس افتخاری با بکارگیری شهروندان علاقمند و صاحب صلاحیت ؛ ایجاد کاراگاهان خصوصی ؛ افزایش کیوسک های انتظامی در معابر و محلات ؛ ایجاد سایت اینرنتی ثبت موارد مشکوک وقوع جرم توسط مردم و حضور مستمر بازرسان نامحسوس و نصب دوربین های مدار بسته و مشاهده انلاین وضعیت معابر و حتی کوچه ها را از جمله اقدامات سهل الوصول مشارکت مردم در تامین نظم و امنیت خواند و گفت : بارها مشاهده کردم در همین منطقه شهرک غرب و پونک درنیمه های شب خودروهایی کورس سرعت می گذارند و غیر از مزاحمت برای مردم زمینه وقوع تصادفات مرگبار با عواقب جبران ناپذیر را فراهم می کنند اما علی رغم تماس های مردم حتی یکبار پلیس نامحسوس در محل حاضر نشده تا با متخلفین برخورد کند و این انفعال موجب جری شدن بیشتر متخلفان و حتی مجرمان می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به ااینکه این دست اقدامات به هیچ وجه به ازادی و حریم خصوصی شهروندان قانون مدار در تضاد نیست گفت : البته این مکانیزم ها برای فعالیت های مجرمانه قانون شکنان محدودیت ایجاد می کند و طبیعی است انها اعتراض کنند اما باید توجه کرد از قضا هر چه جامعه برای قانون شکنان نا امن تر باشد ان جامعه امن تر است.
این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد نهادهای ذی ربط بویژه ستادکل نیروهای مسلح ، وزارت کشور و نیروی انتظامی برای پایمال نشدن خون شهدای امنیت و نظم عمومی از الگوهای سنتی و ناکارامد تامین نظم و امنیت عبور کرده و روش های نوین جامعه محور و مردم مدار را بکار گیرند و اجازه دهند ظرفیت بالا و نا محدود اجتماعی بااستفاده از فضای مجازی در خدمت تامین نظم و امنیت دراید.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا