اسلایدر / مهمترین مطالبمصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

پرسش و پاسخ

در ۲ روز گذشته دو پرسش مهم از اندیشکده خرد مطرح شده که پاسخ اجمالی انها را تقدیم می کنیم . تفصیل ان مجال مناسبی در فضا و زمان مناسب می خواهد.

۱- پرسش جاری: بسیاری از جوانان اهل علم و فرهنگ و هنر در این اوضاع اقتصادی و حاکمیت مافیا و سوداگری و دلال بازی احساس شکست و ناکامی و عقب ماندن از رقابت های اقتصادی می کنند و اینده انها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است . ایا باید عطای زندگی فرهنگی را به لقای ان بخشید و کاسب شد؟

پاسخ اندیشکده خرد: به هیچ وجه . البته نمی توان ابراز تاسف عمیق نکرد ازوضعیت غیر فرهنگی حاکم بر کشور که اغلب واکثرا از نظر مادی و رفاه به کام بی سوادان و قانون شکنان و بی بهره گان از علم و فرهنگ و هنر است ونظام تصمیم گیری و سیاست گذاری در کشور در این حوزه کارنامه شرم اوری دارد اما اولا باید به فراخور دور اندیش بود و فکر معاش فردا بود ثانیا همه زندگی معاش و مادیات و درامد و سرمایه گذاری نیست که اگر بود ارزش زیستن نداشت از این رو اهل فرهنگ و دانش و هنر هیچ گاه نباید قدر و منزلت داشته های گرانسنگ خود را کم بدانند بلکه باید به انها بنازندو برای ارتقای زندگی از این سرمایه های واقعی بهره گیرند. فراموش نکنیم سرمایه داری بی فرهنگ و متوحش جهانی تلاش می کند جهان را یک شکل و هم شکل کند یعنی همه مانند حیوانات از بامداد تا شام به دنبال ارضای غرایز خود باشند و مجالی برای خودسازی و افرینش زیبایی ها باقی نماندو مایه تاسف است که در ایران و کشور ما این جریان بیشترین جولان را می دهد و برخلاف شعارها و ادعاها بواسطه تصمیمات و ریل گذاری های گذشته تا امروز اکثریت ۹۵ درصدی جامعه فقط برای زنده ماندن تلاش می کنند . اما تسلیم شدن در برابراین وضعیت همان چیزی است که مخالفان دانش و فرهنک می خواهند.

۲- پرسش جاری : ایا پیروزی بایدن در امریکا بر وضع روابط با ایران تاثیر خواهد گذاشت
پاسخ اجمالی اندیشکده خرد: در کوتاه مدت و میان مدت حتما تاثیر مثبت خواهد گذاشت واز شدت تحریم ها و تهدیدها خواهد کاست . تاثیر بلند مدت به کنش نظام تصمیم گیری در ایران بستگی دارد. کسانی که بین دمکراتها و جمهوریخواهان در امریکا تفاوتی قایل نیستند هیچ اشنایی با نظام تصمیم گیری در امریکا ندارند یا بخاطر ملاحظات داخلی سیاسی چنین ادعای پوچی را مطرح می کنند @andishkadeye_kherad توضیح : متخصصین همکار اندیشکده خرد برای پاسخ های تفصیلی و مشروح به پرسشهای مطرح و جاری امادگی دارند . در صورت نیاز برای هماهنگی لازم به ادمین پیام بدهید

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا