مصاحبه و گفتگو

گفتگوی خواندنی با زنی که سالانه ۷۰ میلیون دلار می بخشد و از تجملات و میلیارد بودن بیزار است .

امیر دبیری مهر

بر خلاف این تصور که همه انسانها دوست دارند غرق در ناز و نعمت و پول و رفاه باشند برخی انسانها هم هستند که با چشم باز و منطق روشن دوست دارند زندگی کاملا معمولی داشته باشند و از لذت ارتباط عادی با دیگر انسانها محروم نباشند. دانستن دیدگاه اینطور افراد برای برخی از ما ایرانیان که در رقابت برای به دست اوردن امکانات رو به تباهی هستیم و به قول دکتر شریعتی موجودی ما جای ارزش وجودی مان را گرفته جالب و درس اموز است .

یکی از این افراد متفاوت خانم ابیگیل دیزنی (abigail disny) است .زنی ۵۹ ساله و نوه روی دیزنی بنیانگذار والت دیزنی است .اخیرا مجله ترجمان در شماره ۱۵ خود گفتگوی مجله کات با او را که در دانشگاه ایونا زبان و ادبیات انگلیسی تدریس می کند را ترجمه و منتشر کرده که حاوی نکات خواندنی و جالبی است .

خانم دیزنی با اشاره به اینکه در خانواده ای بزرگ شده که از کودکی جت شخصی و هواپیمای اختصاصی بوئینگ ۷۳۷ برای سفر در اختیار داشته اند می گوید: اگر ملکه دنیا بودم قانونی علیه جت های شخصی وضع می کردم چون استفاده از انها  زمینه ساز ان می شوند که بخشی از واقعیت زندگی را دور بزنید. تجربه هایی مثل عبور از ترمینال ؛ تعامل با دیگران ؛ صبوری در برابر ناخوشایندی ها و .در حالی که  همه این تجربه  به به ما یاداوری می کند ما هم ادم هستیم. در مقابل این تجملات کم کم این تصور را به ذهن انسان وارد می کند که از بقیه مهمتر هستیم در حالی که ما هم عضوی از نژاد بشر هستیم و پول ابدا ما را بهتر از دیگران نمی کند.اگر پول داشته باشی و این مساله ساده را ندانی و نفهمی مسیرتان به سوی جهنم ختم می شود.

خانم دیزنی در ادامه این گفتگو می گوید: ۲۰ سال پیش تصمیم گرفتم دیگر سوار هواپیما ی اختصاصی نشوم . بعد از یک پرواز به سوی کالیفرنیا به تاثیر کربنی این پرواز فکر کردم .به تعداد مهمانداران و کمک خلبانها و هزینه گزاف این سفر اختصاصی و یک نفره .حالم از خودم به هم خورد کار وحشتناک و هولناکی بود هر چند بسیاری من را بخاطر تغییر سبک زندگی ام  سرزنش می کنند.

خانم دیزنی با اشاره به اینکه از ۲۱ سالگی و برخلاف نظر پدر و مادرش با پولی که از پدر بزرگ ثروتمندش دریافت می کرده بخشش به دیگران را شروع کرده می گوید: در ۳۰ سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیون دلار از ثروتم را بخشید ه ام و به این کار افتخار می کنم. من با ثروتی زیاد خانوادگی اگر می خواستم می توانستم میلیاردر باشم اگر در اغاز راه پولی در بساط داشته باشید پول در اوردن ساده ترین کار دنیا می شود  ادمهای پولدار خیال می کنند خیلی باهوش بوده اند در حالی که نیستند.

او در ادامه می گوید: پولداری اخلاقا چیزی خنثی است .پول فی نفسه از شما ادم خوبی نمی سازد ادم بدی هم نمی سازد.شما همانی هستید که هستید و کم اهمیت ترین مشخصه شما داشته هایتان است .

منبع : فصلنامه ترجمان ، شماره ۱۵ صفحات ۲۳۰ تا ۲۳۵

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا