کتاب‌ها و پژوهش‌هامصاحبه و گفتگو

وقتی شکاف طبقاتی فریاد فیلسوف ایرانی را در می اورد

ا

امیر دبیری مهر

فقط مردم کوچه و بازار نیستند که بخاطر فشارهای اقتصادی اه و فریاد می کنند این شکوه به جامعه نخبگان و صاحب نظران و فلاسفه هم سرایت کرده است البته از منظری دیگر . این قشر از جامعه نه لزوما بخاطر فشار بر زندگی فردی و خانوادگی خود بلکه از منظر درمعرض خطر دیدن ارمانهاو ارزشهایی که برای انها سالها کار فکری و نظری کردند معترض هستند.

سید یحیی یثربی استاد ۷۸ ساله فلسفه و عرفان اسلامی اخیرا در گفتگویی با ماهنامه عصر اندیشه با این پرسش مهم به نقد اوضاع و احوال زمانه پرداخته که چرا بعد از چهل سال به ارمان هایمان نرسیدیم .

دکتر یثربی با اشاره به شکاف بین ارمانهای ابتدای انقلاب و واقعیات امروز کشور با تاکید بر اینکه ریشه ناکامی های کشور در این ۴۰ سال دانایی و و توان مدیریتی بوده می گوید :شعارهای ابتدای انقلاب برای فریب مردم نبود شعارها و ارمانها کاملا جدی بود. اسلام و ایمان مردم هم مجموعه ای از امکانات بود مثل چاه نفت و گاز .که از انها به درستی استفاده نشد و نباید این ناکامی ها را به دین ربط داد . اشاره دکتر یثربی به کسانی است که دین را فاقد امکانات برای پیشرفت اجتماعی می دانند .

دکتر یثربی که پیشتر در دو کتاب با عنوان “ماجرای غم انگیز روشنفکری ” و “خودکامگی و فرهنگ ” دغدغه ها و گلایه های خود را درباره مدیریت کشور بیان کرده در این گفتگو و در پاسخ به مخالفان نقش دین در جامعه می افزاید : مشکل از دین نیست مشکل اینجاست که ما در دنیای مدرن اما با ذهنی مدرن نشده زندگی می کنیم ما به مشاغل و مسئولیتها نه برای خدمت بلکه برای استفاده و برخورداری از مواهب ان نگاه می کنیم . به مناصب و مصادر و مسئولیت ها نگاه تصرف گونه داریم که ان را به چنگ اوریم نه اینکه ان مسئولیت را فرصتی برای ابادانی و سازندگی قرار دهیم .

دکتر یثربی با نقد اقدامات فرمایشی و فرمالیته برای اسلامی سازی علوم انسانی که منجر به تضعیف علوم انسانی شده می گوید:همین علوم انسانی است که کشوری مثل المان را ساخته است انگلا مرکل دزدی نمی کند اگر هم بدزدد معلوم می شود.. شمایی که می گویید که علوم انسانی غربی بد است باید چیزی درست کنید و جانشین داشته باشید.مشکل ما این است که ان را نمی خواهیم و تا خرخره هم غرقش می شویم .و در راه ایجاد آنی که می خواهیم حتی یک قدم بر نمی داریم .

گفتنی است چند سال قبل طرحی در شورای انقلاب فرهنگی با بودجه قابل توجهی برای اسلامی کردن سرفصل های علوم انسانی تصویب شد اما به نتیجه نرسید و عملا شکست خورد.

دکتر یثربی در این خصوص گفت :کدام علوم انسانی را توانستیم درست کنیم .علوم انسانی انها به ما گفته بیا اختلاس کن ؟یا بیا اموزش و پرورش را طبقاتی کن ؟یکی مدرسه میلیونی  و میلیاردی برود و یکی هم در یک خرابه درس بخواند؟ علوم انسانی غرب به ما می گوید که مقامات شما این همه باید حقوق نجومی بگیرند؟ الان در جامعه ما میلیاردی خرج می کنند تا به شغل برسند در حالی که پیامبر فرمودند هر کس داوطلب شغلی شد به او شغل ندهید. ایا علوم انسانی غرب به ما می گوید قبرستان طبقاتی باشد.در حالی که قبرستان وقف و مال عموم است و ایجاد قبر رایگان برای متوفیان تکلیف شرعی است . اخیرا شنیدم که زندان هم طبقاتی شده است یک عده از دزدهای بزرگ را در جاهای مخصوص نگه می دارند.

دکتر یثربی در ادامه با اینکه از ابتدای انقلاب بجای نظارت به اشتباه گزینش را در اولویت قرار دادیم می گوید:هر کافری ممکن است مسلمان شود چرا مهر رد می زنید؟ اما هر مسلمانی که امروز مسلمان است ممکن است فردا کافر شود چرا مهر قبول می زنید؟بسیاری از مفاسد و رانت ها به سبب همین جدی نگرفتن نظارت است . چرا خودمان را الکی توجیه می کنیم .

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه هر گونه نقد در کشور تفسیر و تعبیر به سیاه نمایی می شود با ذکر خاطراتی که بارها به او بخاطر این انتقادها پرخاش شده گفت : در حوزه فرهنگ ما فقط موعظه کرده ایم یا سیلی زده ایم . مگر فرهنگ جوان با سیلی زدن درست می شود.سیلی ویرانگر فرهنگ است .جالب است که این کارها در کشوری انجام می شود که خود را پیرو امام علی می داند امامی که می گفت اگر یک نفر را هدایت کنی بهتر از این است که جهان را فتح کنی .مسئولان فرهنگی ما به دنبال کاسبی رفتند نه هدایت و برنامه ریزی .

منبع : ماهنامه عصر اندیشه شماره ۲۳ تیرماه ۹۹ صص۱۳۹- ۱۴۲

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا