اسلایدر / مهمترین مطالبمصاحبه و گفتگو

نشست و گفتگوی مجازی با دانشجویان خوب بوشهری

دیروز با هماهنگی دانشگاه پیام نور شهرستان گناوه واقع در استان بوشهر با دانشجویان عزیز این استان نشستی مجازی داشتیم . در این نشست مجازی یک و نیم ساعته که در واتساپ برگزار شد نیم ساعتی درباره بیم و امیدهای پیش روی ایران عزیز صحبت کردم سپس دانشجویان گرامی پرسشها و نظرات خود را مطرح کردند. فایل صوتی سخنان و پاسخهای بنده در زیر این مطلب امده است . برخی از پرسشهای مکتوب دانشجویان هم اورده ام . امیدوارم فرصتی فراهم شود تا حضوری خدمت هم وطنان عزیز بوشهری ام برسم.

بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
ششم
هفتم
هشتم
نهم
دهم
یازدهم
دوازدهم
سیزدهم
چهاردهم
پانزدهم
  • سلام خدمت مهمان برنامه جناب آقای دکتر امیر دبیری مهر ‌
    یکی از موضوعات که در دولت های مختلف در این ۲۰ سال مطرح است .
    دولت ها ادعا می کنند که از اختیارات کافی برخوردار نیستند و از طرفی کشور توسط دولت سایه اداره می شود نظر جنابعالی چیست ؟
  • سلام و خیر مقدم خدمت بزرگواران
    ممنون از فرمایشات ارزنده جناب دکتر دبیری
    چگونه تصمیمات مدیریتی پایدار تری در حوزه ی اقتصاد خواهیم داشت؟
  • سلام وعرض ادب واحترام خدمت تمام بزرگواران.
    من بعنوان یک دانشجوی رشته ی جامعه شناسی که دربندرگناوه سالهاست باخانواده زندگی میکنم یک سوال بسیارجالب داشتم وان اینکه چرادرحالی که تمام اقتصادکشورازصدقه سری زمین استان بوشهراست واگراستان بوشهرجزعی ازایران نبودتمام مردم ایران گرسنه ودرمانده بودندوحتی مجبوربه پناهندگی به کشورهای همجوارمیشدندچرامردم بوشهردرفقر اقتصادی وحتی نبودامکانات بهداشتی اموزشی و…..غرق شده وحتی به مردم این استان که حکم نگهبانان خزانهی کشوررادارندبه چشم حقارت وتوهین نگاه میشه مسولین چرامردم این خطه رااینقدرضعیف کرده اند؟چرامامردم بوشهرکه خانه هایمان روی نفت خام بناشده درزمستان یک لیترنفت به راحتی برای گرم کردن خودوکودکانمان بدست بیاریم میگن گازبایداستفاده کنیددرصورتیکه گازکشی بسیارگران است وهیچ کدام ازمردم عزیزاین استان ازوضعیت مالی برخوردارنیستن که بتوانندگازرابه خانه یشان ببرند.؟
    چراهنوزکسانی هستندکه علی رغم مقعیت اجتماعی بالااستان بوشهررابعنوان واحداستادقبول ندارند؟
  • لطف بفرمایید دولت را تعریف بفرمایید. معادل بین المللی آن چیست؟ state ، government، یا گزینه دیگر
  • آنچه حضرتعالی بعنوان دولت معرفی میفرمایید اجتماع جمعی از وزرا بهمراه یک رییس برای برطرف سازی مشکلات اداری مردم ، این دولت نیست دولت تمام ارکان درگیر در اداره کشور است، که در کشور ما تمام نهادهاست نه یک نهاد
  • با عرض سلام وخداقوت خدمت همه عزیزان ؛خصوصا استاد گرانقدر؛لطفا درصورت امکان
    ویژگی‌هایِ جوانِ پیشرانِ حرکتِ کشور به سوی تمدن نوین اسلامی رو برای ما شرح دهید؛متشکرم از لطفتون
  • وقتی قوه قضاییه که باید جلو گیری از فساد را ایجاد کنه دستتش با بقیه ی ایجاد کنند گان فساد در یک کاسه هست چگونه می توان جلوی فساد ایستاد؟
  • هر چند که جهت گیری شما تقریبا مشخص است ولی متاسفانه بدون پیش فرض حمایتی صحبت نمیکردید.
    پس از این پس همین سخنان رو با تصحیح نظام بفرپایید نه دولت چون تعبیر شما کاملا روی قوی مجریه بود به ویژه در یادآوری حوادثی چون آبان ۹۸

*یکی ازمشکلات مردم استان بوشهراینکه بجایی که ازمردمان بومی این استان برای کاردرشرکتهای نفت وگازو….که دراین استان هست استفاده بشه ازافرادغیربومی استفاده میشه درصورتی که بایداول نیروی این شرکتهاازمردم ساکن دراین استان باشه وبعداگرنیازبه نیروداشتن ازنیروهای غیربومی استفاده کنندتاتمام جوانان این خطه شانس برای اشتغال داشته باشند.

  • ضمن اینکه متاسفانه این دولت بی کفایت دیواری شده که بسیاری از ارکان های بزرگتر و تاثیرگزارتر این مملکت در پشت آن سنگر بگیرند و ریشه مشکلات و صعف ها رو دولت معرفی کنند

*از ۵ بیم معرفی شده متاسفانه ۴ تای آنها و کمی از بحث پنجم بحث اتحاد اصلا ریشه دولتی ندارد متاسفانه

چاره چیست
راه حل بفرمایید

بیم ها و امیدها مشخص شد
آینده ایران به کجا می انجامد

قرار بود به آینده بپردازیم

  • یه چیز دیگه چطورزمان انقلاب جوانان که سکوت درمقابل ظلم شاه راجایزندیدن وبرخاستن اینقدرخوب ویک کارنهادین بهش نگاه میشه درصورتیکه این زمان که بیشترین فشاراقتصادی واجتماعی روی مردم ایران هست بعدازگران شدن بنزین جوانان که اعتراض وناراحتی خودرااعلام کردنند اشوبگر وغارتگرخوانده شدند؟وحتی مقام رهبری بجای حمایت ازمردم این ناراحتی رایک هیجان دوران جوانی توصیف کرددن
  • عرض سلام خدمت جناب دکتر دبیری و همه بزرگواران.
    جناب دکتر با توجه به فرمایشات شما که بخشی از نقص ها و مشکلات در اداره دولت رو فرمودید چرا شما و دیگر بزرگوارانی در حوزه علوم سیاسی فعالیت دارند برای حل این نقص ها راه حلی ارائه نداده اید ؟
    درصورتی که شما و دیگر عزیزانی که در حوزه علوم سیاسی فعالیت دارند با این مسائل آشنایی کامل دارند .
    شما و دیگر بزرگواران در عرصه علوم سیاسی قدم های بزرگی میتوانند بردارند.
  • خب چرا این اراده جدی برای تغییر سیاست های ناکارآمد نداریم این اراده تغییر ندادن از کجا می آید
    چه کسانی از تغییر این روند جلوگیری می کنند
  • مامدرسه هاروتعطیل کردیم به نشانهی اعتراض اخبارگفت بدلیل بارش باران مدارس تعطیل شد بنزین نزدیم گفتن مردم دارن صرفجویی میکنن رفتیم توی خیابان چندنفرراانداختن به جون اموال مردم که صحنه سازی بشه یعنی کارمعتراضن بوده (دولت)
    اخه شمابگین مابدبختاهاچگونه به این اقایان بفرماییم بشه ظلم نکنید ماتوان فقررانداریم داریم خفه میشیم
  • بنظرم ادبیاتتون رو تصحیح بفرمایید. اگر ساختار صحبت های شما بظاهر اخلاقی تعبیر میشود ولی بار حمایتی آن از این سیستم ناکارآمد بیشتر است.
  • به نظر شما در این ساختار حتی با بازنگری اساسی امکان تصحیح و بهبود متصور است یا خیر؟

شما احتمالا برخلاف بسیاری از اندیشمندان بیطرف پاسختون بله است، توضیح بفرمایید به شفاف
چگونه کدام اصلاح مدنطر شماست و با چه کیفیتی

  • به نظر شما دین همراه سیاست باید باشد یا دین از سیاست جدا باید باشد
    دین همراه اقتصاد یا دین بدون اقتصاد؟
  • بیان کردید اعتراض ابان ۹۸ اقتصادیی سیاسی نبوده بلکه اعتراض اقتصادیی بود در صورتی که اقتصاد و سیاست تو جز جدانشدنی از هم هستند اگر راجب این موضوع که بیان کردید بیشتر توضیح بدید ممنون می شم
  • یچیزدیگراینکه چطوردولت میگه ازکالای خارجی استفاده نکیدوچشمتان دنباله خارجی هانباشه چطوریکی ازپاسخهای که درسوال دلیل گرانی بنزین شدگفتن کشورهای دگربنزینشان گران است چراماگران نکنیم.
    اون کشورهابنزینشدن وارداتیه وبایدگرون باشه ولی مابنزین خودکفاهستیم چرابایدگران شه
  • خب افرادی برای منافع شخصی یا هدف دیگر که باعث ایجاد موانع میشوند چرا مورد مواخذه قرار نمیگیرند طبق فرمایشات شما که با خیلی از این افراد ارتباط دارید چرا شما اینها را مورد نقد در رسانه قرار نمیدهید.
    تا با افرادی باعث و بانی این موانع هستند رو امثال بنده و مردم بشناسند و لااقل در این زمینه دستگاه قضایی کشور با آنها سریع تر مقابله کند. به هرحال افراد نالایق و خائن که باید چهره واقعیشان در عام دیده شود
  • درود و عرض ادب
    به نظر جنابعالی نظام فعلی جمهوری اسلامی ایران دین سیاسی دارد یا سیاست دینی را به معنای واقعی کلمه اجرا می کند؟
  • درود و عرض ادب جناب دکتر دبیری مهر بزرگوار بابت ارائه مباحث خوب شما سپاسگزارم
    سه راه حل ارائه فرمودید برای برون رفت از وضعیت موجود
    اول : طغیان گری و انقلاب
    دوم: نپذیرفتن مشکلات و خیال پردازی و
    سوم: پذیرش بیماری و اصلاحات و درمان
    جامعه فعلی ایران به روایت واقعیات موجود در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و روابط بین الملل نماد بارز یک جامعه آنومیک است . به نظر شما میزان جراحات به گونه ای هست که قابلیت درمان وجود داشته باشد؟
    آیا حاکمیت انتقادات را پذیرا است و اگر چنین نیست آیا راه کار چهارمی وجود دارد یا در نهایت جامعه با راه کار اول مواجه می گردد؟

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا