اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

فلسفه ماشین در ایران و پیوستگی فرهنگ و اشیا

همه وسایل و ادوات در فرهنگها معنا پیدا می کنند. خودرو در ایران معنای متعارف خود در جهان را ندارد. اگر داشت ، در یک روز تعطیل این حجم خودرو از بزرگراه همت عبور نمی کرد اگر داشت قیمت خودرو اینگونه سرسام اور نبود. در همه جای جهان خودرو صرفا و صرفا و‌هزار بار صرفا وسیله ای است برای تردد و‌جابجایی امن و راحت و سریع و تمام.  اما در ایران خودرو کارکردهایی اساسی تر دارد و اخرین کارکرد آن جابجایی است از این رو چیستی خودرو در ایران با همه جهان متفاوت است. برای مثال خودرو در ایران 

۱- کالایی است برای گرانفروشی به مردم و‌تامین کسری هزینه های حاکمیت تحت عناوین مختلف 

۲- ابزاری است برای باج به خودروسازان از طریق ممنوعیت واردات خودرو که مبادا کارگران جاده قدیم کرج را ببندند

۳- ابزاری است برای  دلالی و سفته بازی و کسب درآمدهای افسانه ای بی حساب و کتاب و احتکار و رانت خواری 

۴- بهانه ای است برای اینکه هر سوراخی در شهر بشود نمایشگاه ماشین بدون اینکه منطقی برای ایجاد نمایشگاه در آن منطقه و لوکیشن باشد دقیقا عین بنگاههای املاک که وقتی یک توریست در تهران می چرخه می پرسه در این شهر همه دلال ملک هستند ظاهرا  

۵- وسیله ای است برای فخر فروشی به دیگران و فریاد زدن که بله ما این هستیم عرضه !!داشتیم ماشین خریدیم . و ارزش شهروندان به خطا و باطل با مدل ماشین سنجیده می شود

۶- خانه متحرک خیلی هاست با مقداری دودی کردن شیشه ها در آن موسیقی گوش می کنند می رقصند اختلاط می کنند قلیان می کشند مواد می کشند مشروب الکی می خورند جوجه کباب درست می کنند مواردی مشاهده شده که چون خانواده نشسته از بیان آن معذورم 

۷- وسیله ای است که در آن می شود با رفتارهای نادرست و‌خطرناک همه عقده ها و‌کمبودهای انباشته از کودکی را با زیر پا گذاشتن حقوق دیگران و تجاوز به ارامش و‌حقوق انها را جبران کرد ‌و به ارامش موقت رسید مانند لایی کشیدن ، صدای ضبط را بلند کردن ، به ناموس مردم متلک انداختن ،زباله ازماشین به بیرون پرتاب کردن ، سرعت و سبقت غیر مجاز و خلاصه با رانندگی روی اعصاب دیگران اسکی رفتن

۸- خلاصه خودرو در ایران به جهت فقدان فضاهای زیست عمومی زندگی و اقتصاد فشل و دلال مابانه کالایی برای جبران کمبودها و نقص ها و‌نارسایی هاست 

به همین هشت دلیل ساده می توان فهمید سایه فرهنگ بر همه چیز سنگینی می کندو اشیا و کالاها در سایه فرهنگها معنا و مفهوم پیدا می کنند. 

@andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا