کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

خوشبختی کجاست ؟ و خوشبخت کیست ؟

امیر دبیری مهر

پیری دانا که از جان دوست داشتنی تر است به من گفت خوشبختی نه به دست آوردنی است و نه اعطا کردنی . بلکه شنیدنی و احساس کردنی و دیدنی و بوییدنی است پس اگر کسی لمس خوشبختی را به امر دیگری موکول کرد بدان شیاد و رمال یا نادان است .این جاهلان به مردم می گویند اگر فلان مدرک را بگیری فلان خانه را بخری فلان پست را بگیری فلان ماشین را بخری و به فلان کشور مهاجرت کنی ، فلان جا ویلا بخری ، با فلانی ازدواج کنی ، بهمان مسافرت را بروی و به فلانی رای بدهی یا فلان دولت بر سر کار اید آنگاه خوشبختی را در آغوش خواهی کشید اما تو باور نکن زیرا اینها همه سراب است و عجبا که اکثر مردم به این سراب خیالی دل خوش هستند و با ساده دلی با لمس شیشه عسل حس شیرینی می کنند!
خوشبختی نه در گذشته است که حسرت آن را بخوری ‌‌نه در اینده که انتظار آن را بکشی خوشبختی در حال و اکنون توست و در طرز نگاه تو به خود و پیرامون توست .
در لحظه ای است که از خواب بیدار می شوی که ایا او را به خلوت و زندگی خودت دعوت می کنی یا نه ؟ ایا با خوبی ‌‌و نیکی به دیگران ،روی ماه خوشبختی را می بوسی یا نه ؟ ایا با دانش و‌حکمت دست بر زلف دوتای سعادت میکشی یا نه ؟ ایا با کاستن از رنجی از دیگران هر چند اندک در درون خود حس پیروزی می کنی یا نه ؟

پیر دانا وقتی شوق شنیدن این گنج معرفت رادر چشمان من دید افزود پس هیچگاه غصه ی کسی را نخور که دایم در غم و غصه و ترس و نگرانی زندگی می کند اینها همه انتخابهای اوست . انانکه که خوشبختی را به خطا تعلیق به موهومات می کنند نصیب شان از زندگی غم و اضطراب و ترس و نگرانی و بد اندیشی و خشم و خصومت است . اینها مولد و خود شقاوت و بدبختی اند اینها خواهان خوشبختی نیستند و از آن گریزانند . تو با رستگاران و سعادتمندان باش که نگاهی مثبت و درخشان به خود ، خدا و طبیعت و دیگران دارند و در لحظه زندگی
می کنند و نقد امروز خود را
به نسیه ی فردای تضمین ناشده نمی فروشند .اینها در همه حال خوشبو و خوشفکر و خوشبین و ارام و صبور و مهربان هستند اینها خود خوشبختی اند. چه فقیر باشند چه غنی چه علامه باشند چه امی و عامی در همه حال خوشحال و خوشبختند
زیرا سعادت در نگاه و باورهای آنان است در کردار های روزمره آنهاست گلها به عشق اینها
می شکفند و بادها به ناز اینها می وزند و خورشید هر روز به شوق دیدارشان می تابد
پس خوشبختی همیشه کنار ماست اگر او را ببینیم و لمس کنیم

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 3 =

دکمه بازگشت به بالا