کتاب‌ها و پژوهش‌ها

مؤلفه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه

معرفی کتاب جدید دکتر امیر دبیری‌مهر با عنوان مؤلفه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه

نویسنده: امیر دبیری‌مهر

نوبت چاپ: اول- اردیبهشت ۱۳۹۲

قیمت:۴۵۰۰ ریال

این کتاب دستاورد پژوهشی یکی از اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده ارتباطات فرهنگی بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط دکتر امیر دبیری‌مهر و با نظارت علمی دکتر حاکم قاسمی و ارزیابی احمد سروش‌نژاد انجام شده است. هدف از انجام دادن این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های فرهنگی مقاومت اسلامی در خاورمیانه و بنیان‌های دیرپای آن و محدوده پژوهش شامل سه حوزه ایران، عراق، لبنان و فلسطین است.

کتاب حاضر درپی واکاوی مؤلفه‌های فرهنگی است که گفتمان مقاومت اسلامی بر پایه آن‌ها شکل گرفته است و حضور خود را به‌عنوان یک گفتمان از گفتمان‌های رقیب متمایز می‌سازد. بدین‌سان، پرسش اصلی این است که: مؤلفه‌های فرهنگی مقاومت اسلامی در خاورمیانه کدام‌اند؟ روش مورد استفاده در این پژوهش مبتنی بر تجزیه و تحلیل ارتباطی متون است.

در مقدمه این کتاب چنین نوشته شده است: «انقلاب عربی، بهار عربی، بیداری انسانی و بیداری اسلامی برخی از عناوینی است که برای تحولات اخیر خاورمیانه به‌کار رفته است که همگی از عمق و فراگیری آن حکایت می‌کند. تحولاتی که از تونس شروع شد و در مصر به اوج خود رسید و با استمرار در لیبی، یمن، بحرین و سوریه همچنان در اوج است و به‌نظر می‌رسد مسیری برگشت‌ناپذیر است و چهره خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد. این تحولات یک‌شبه حادث نشده و محصول و نتیجه سال‌ها انتظار و کنش توأمان است و در میان عوامل و علل گوناگون مؤثر در آن می‌توان عنصر مقاومت را به‌طور برجسته مشاهده کرده آن را از دریچه گفتمان و با تأکید بر مؤلفه‌های فرهنگی تحلیل کرد.» گفتمان مقاومت اسلامی را می‌توان گفتمانی دانست که خود را در برابر گفتمان غرب که بر زندگی مسلمانان چیره شده بود مطرح ساخت. سه مفهوم کلیدی مورد بحث در این کتاب یعنی «اسلام سیاسی»، «اعتقاد دینی» و «هویت ملی» به‌عنوان عناصر اصلی سازنده گفتمان فرهنگی مقاومت اسلامی در خاورمیانه در تحولات اخیر به‌طور آشکاری دیده می‌شوند.

کتاب «مؤلفه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه» در پنج فصل و در ۲۶۸ صفحه منتشر شده است. علاقه‌مندان به دریافت این کتاب می‌توانند به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مراجعه یا با تلفن ۸۸۹۱۹۱۷۶ تماس حاصل فرمایند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =

دکمه بازگشت به بالا