کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

چرایی تفاوت اربعین امسال با سالهای گذشته

شاید این پرسش در ذهن خیلی از مردم جهان شکل بگیرد که چرا مراسم اربعین حسینی امسال بسیار متفاوت تر از سالهای گذشته بوده است . از سویی بالغ بر ۲۰ میلیون مسلمان حول مزار مطهر امام حسین  (ع) همچون  پروانه چرخیدند و از دو هفته قبل از اربعین نیز راهپیمایی بزرگ عاشقان حسین از  نجف تا کربلا در مسافتی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر برگزار شد . فقط از ایران بالغ بر ۵/۱ میلیون نفر در این کنگره بزرگ شرکت کردند و شهرداری کربلا نیز به علت پیچیدگی برگزاری این مراسم به اقای قالیباف شهردار تهران واگذار شد و بالغ بر ۳۰۰۰نفر از کارکنان شهرداری تهران برای خدمت گزاری به زائران حسینی راهی این شهر شدند. به گفته مسئولان ذی ربط در چند روز اخیر  برای نخستین بار ۵۰۰هزار گذرنامه برای ایرانیان صادر شده است .

البته سنت حسنه بزرگذاشت اربعین حسینی که یادگار امامان معصوم علیهم السلام است صدها سال است که با شکوه برگزار می شودو حتی موانع و تهدید ها و سنگ اندازیهای حاکمان جبار عراق نیز در گذشته مانع از این این کنگره بزرگ نشده است . می دانیم که متوکل عباسی ملعون اعلام کرده بود هر کس می خواهد به زیارت کربلا برود باید یک دستش به بهای این زیارت قطع شود اما باز هم خیل شیعیان برای زنده نگه داشتن نام حسین ترسی به دل راه نمی دادند .

اما امسال دست کم از دو جهت مراسم اربعین حسینی از عظمت و شکوه زیادی برخوردار شد  و به همت  و تلاش دست اندرکاران و از همه مهمتر زوار معزز حسینی دستاورد بزرگی نصیب مسلمانان و جهان اسلام شد .

۱-   در درجه نخست این کنگره و اجتماع بزرگ میلیونی نشان داد جریانهای تکفیری و سلفی و اختلاف افکن و تند رو و خشن اولا پایگاه و جایگاهی در عراق ندارند و در برابر اقیانوس مسلمانان حقیقی این کشور اعم از شیعه و سنی همچون اب گندیده و الوده ای از پیکره عراق قابل زدودن هستند و کشورهایی اختلاف افکن و واپسگرای منطقه نیز به عینه درک کردند که اکثریت مردم عراق چه می خواهند و ثانیا علی رغم اراده ننگین تروریستها  برای ترور و وحشت افکنی در میان ملت عراق انها  از توان لازم برخوردار نیستند .از این رو می توان اربعین امسال را اغاز هزیمت و نابودی این جریان خشن و تندرو و وابسته یعنی داعش در عراق دانست  و همچنین نقطه عطفی در ناامیدی دولتهای واپسگرای منطقه برای تغییر معادلات منطقه به نفع خود می باشد.

۲-   مساله دوم قدرت نمایی مشترک دولتهای ایران و عراق در برابر امریکا در موضوع امنیت بود . در حالی که امریکا با این همه دبدبه و کبکبه نتوانست از مردم یک شهر کوچک مانند بوکانی در برابر تروریستهای داعشی محافظت کند و پروازهای متعدد جنگنده های امریکا و متحدانش نتوانست کوچکترین ضربه ای به قدرت داعش وارد سازد .. بعد از مشورتهای راهگشای ایران به ارتش و نیروهای مردمی عراق ضربات جبران ناپذیری بر داعش وارد شد و پروژه تضعیف و نابودی داعش رقم خورد . در اربعین امسال نیز با هدایت و حمایت ایران و مشارکت و همکاری دولت عراق امنیت زوار به بهترین شکل تامین شد و به تروریستهای اجازه دادده نشد که در خاک نجف و کربلا ترکتازی کنند . امریکا بیشتر از هر کشور دیگری مخاطب این پیام است که نقش موثری در تامین امنیت عراق ندارد و برای برقراری امنیت کامل در عراق نیازمند همکاری با ایران و عراق و اتخاذ رویکردی واقع بینانه در عراق است.

بنابر این می توان گفت اربعین امسال غیر از معنویت بالا و فراگیری که در جهان اسلام ایجاد کرد دستاوردهای ارزشمند سیاسی و امنیتی بالاتری نیز برای دو ملت ایران وعراق داشت که امید است استمرار یابد .

منبع : http://tahlileiran.ir/a/178.html

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا