یادداشت‌ها و مقالات شخصی

عدم قطع یارانه پردرامدها سیاستی پوپولیستی است

دکتر امیر دبیری مهر پژوهشگر و مدرس علوم سیاسی در گفتگویی که در  پایگاه علمی و دانشگاهی  جهان سوم [۱] منتشرشده  گفته است  : قطع نکردن یارانه پردرامدها در لایحه بودجه ادامه همان سیاست پوپولیستی دولت نهم و دهم است که متاسفانه در دولت یازدهم نیز ادامه یافته است .

وی با تاکید بر اینکه دهکهای ۷تا ۱۰ یعنی بالغ بر حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران بخاطر درامدهای بالای ۳میلیون تومان در ماه اصلا نیازی به دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی در ماه ندارندو باید این یارانه به دهکهای ضعیف تر اختصاص یابد افزود: اساسا پرداخت یارانه  با هدف کمک به اقشار اسیب پذیر در فراینداجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمتها انجام شد و پرداخت یارانه به همه اقشار هیچ وجه و توجیهی ندارد الا عوام فریبی و ارایه تفسیری غلط از عدالت .

این استاد جامعه شناسی سیاسی گفت: برخی می گویند منابع تامین یارانه  پول مردم است و باید بین همه توزیع شود در حالی که چنین نیست و حتی پرداخت یارانه به اقشار کم درامد نیز باید با تقویت قدرت خرید انان و اصلاح رفاه عمومی به تدریج کاهش و حتی قطع شود و اگر چنین شود باید به عملکرد خود افتخار کنیم وگرنه یارانه پرداخت کردن هیچ افتخاری ندارد و منابع عمومی باید در حوزهای زیر ساختی و ملی هزینه شود که نفع ان عاید همه اقشار و طبقات و حتی نسل های اینده شود .

دکتر دبیری مهر با اشاره به اینکه از دولت تدبیر و امید انتظار نمی رفت این سیاست غلط را ادامه دهد افزود:  اینکه گفته می شود دولت نمی تواند دهکهای پردرامد را شناسایی کند به شوخی شبیه است زیرا در کشورما دولت به خصوصی ترین اطلاعات مردم دسترسی دارد حال چگونه نمی تواند دههک های درامدی را آن هم با یک هدف ملی شناسایی کند از این رو باید علت این مساله را در جای دیگری جستجو کرد

این استاد جامعه شناسی سیاسی افزود: دولت از سر وصدای اقشار پردرامد و صاحب نفوذ واهمه دارد بویژه که با قطع یارانه انها و اعتراضهایی که خواهند کرد اقشار اسیب پذیر و مستحق دریافت یارانه نیز نگران خواهند شد که مبادا دولت مدتی بعد یارانه انها را نیز قطع خواهد کرد و این نگرانی می تواند بر رای مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دور بعد تاثیر منفی بگذارد. در حالی که به نظر می رسد این نگرانی بیجاست و دولت می تواند با قطع یارانه پردرامدها و ارایه توضیحات کافی به مردم از طریق رسانه ها هم اعتماد مردم را به دولت تدبیر و امید حفظ کند و هم خود را از چاله ای به نام پرداخت یارانه به پولدارها نجات دهد. بویِژه که امسال واقعا برای تامین این هزینه هنگفت دچار مشکلات اساسی است .

این استاد دانشگاه در پایان این  گفتار ضمن تجلیل از خدمات دولت یازدهم بویژه در حوزه بهداشت و سلامت و سیاسی خارجی و مشی متعادل شخص رییس جمهور محترم ابراز امیدواری کرد این رویه در همه حوزه ها جاری و ساری شود.

  

[۱] – http://www.dabirimehr.ir/

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا