اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌ها

تلنگری تکان دهنده به توهم پیشرفت در ایران

: در مسیر پیشرفت نیستیم و تغییرات ساختاری ضروری است

طبق گزارش موثق و علمی و تحقیقاتی پویش فکری توسعه، ایران از نظر توسعه یافتگی در میان ۱۵۴ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۱۷ و وضعیت هشدار قرار دارد.
در این گزارش وضع همه کشورها از ۵ منظر اقتصادی ، سیاسی ، فردی ، اجتماعی و زیست محیطی و مطالعه ۳۷۳ شاخص بررسی شده و کشورها در پنج سطح توسعه یافته، پیشرو در توسعه ، در آستانه توسعه ، در وضعیت هشدار و وضعیت اخطار دسته بندی شدند.
در صدر سطح یک توسعه یافتگی ،گ کشورهایی مثل دانمارک ‌‌و فنلاند و‌نروژ قرار دارند. حضور کشورهایی مانند سنگاپور، استونی و لیتوانی و چک و‌ایرلند هم در این سطح قابل توجه است و با تصورات عمومی متفاوت است .المان و ژاپن و انگلستان وامریکا د در این سطح قرار دارند .در سطح کشورهای پیشرو در توسعه نام قبرس،امارات،ارمنستان و بلغارستان جلب توجه می کند . در سطح سوم یعنی کشورهای در آستانه توسعه نام کشورهای قطر،گرجستان، مالزی ، کویت ، برزیل ،عمان و چین دیده می شود. در میان کشورهای در وضعیت هشدار که ایران هم در آن قرار دارد کشورهایی مانندسنگال ، آذربایجان ، کنیا، تانزانیا از موقعیت بهتری از ایران قرار دارند و کشورهایی مانندپاکستان، گینه ، اوگاندا و ونزویلا و سوریه وضع بدتری نسبت به ایران دارند .در قعر این جدول هم کشورهای یمن و چاد و افغانستان قرار دارند.این گزارش های علمی مبنای نگاه جهان به کشورهاست نه ادعا ها و آرزوهای قلبی سیاست مداران و رپرتاژ آگهی های رسانه های رسمی . این گزارش ها نشان می دهد در چه مسیر اشتباهی قرار داریم و سرمان به چه فرعیات و موهوماتی گرم است. وضعیت هشدار توسعه یعنی ضرورت اعمال تغییرات ساختاری فوری ، یعنی تغییر ریل و مسیر و گرنه مسیر کنونی رو به تباهی است نه توسعه . با مطالعه این گزارش ها می توان علت این حجم از مهاجرت به خارج از کشور و این حجم از نارضایتی داخلی را فهمید.
برای مطالعه مشروح این گزارش ۲۰۰ صفحه ای به کتاب توسعه مراجعه کنید که توسط انتشارات فرهنگ مردم در اصفهان و با نظارت علمی محسن رنانی منتشر شده است.

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا