اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

خطر تغییر در صف بندی اجتماعی اعتراضات  

انچه در ۵۰ روز اخیر در ایران رخداده محصول و برآیند رویارویی عقاید و منافع و قدرت هفت گروه و طبقه و طیف زیر است.
۱-اکثریت معترضین اعم از همراه و همدل با پایگاه طبقه متوسط شهری : ارمان خواهانی مه نظر سنجی ها عدد انها را حداقل ۶۰ و حداکثر ۸۵ درصد جامعه می داند.
۲-اقلیت پانزده درصدی متنعم و راضی از سیاست های جاری و طرفدار حفظ وضع موجود با پایگاه اجتماعی پراکنده و تفاوت های فرهنگی از نیاوران تا زنبیل اباد…برخی وضع موجود را پر کننده جیب شان و برخی پاسخ مثبت به عقاید و سلیقه خود می دانند اما درنهایت در کنار هم هستند … به همین خاطر هم لکسوس سوار در این طیف داریم هم مترو سوار
۳-گروه های اجتماعی متحیر و نظاره گر و فاقد قدرت فهم تحولات و نگران منافع مادی مثل قیمت دلار و سکه و زمین و خانه ….پیروان صدیق و همیشگی حزب باد…و اماده خوران فرصت طلب
۴-خشونت طلبان و اشوب طلبان هر دو طرف: گروهی درمیان معترضین که با جیره یا بی جیره رفتارهای خشن می کنند که به اغتشاش و اشوب را بجای اعتراض ترجیح می دهند و گروهی هم در میان طرفداران حکومت با مجوز و بی مجوز و با جیره و بی جیره بجای مدیریت بحران فقط به سرکوب خشونت امیز و رجزخوانی کور متوسل می شوند…نظام تا حالا نخواسته اینها را مهار کند یا نتوانسته
۵- گروههای نفوذی دشمن و تجزیه طلبان و تروریستها که مهار آنها وظیفه حکومت است اما ناتوانی سیستم از تشخیص این گروه با دسته اول به ادامه نا آرامی ها وقایع تاسف باری مثل شاهچراغ انجامیده
۶- کشورهای خارجی که فعلا مانندگروه سوم نظاره گر هستند تا در بزنگاه از اب گل الود ماهی بگیرند….و نادان کسانی که چشم انتظار حرف حق و درست از جانب انها هستند.
۷- حاکمیت که باید طبق عقل و خرد سیاسی فراتر از این دسته بندی ها ضمن شنیدن اعتراض ها و تمکین در برابر حقوق ملت و اصلاح و تغییر سیاست های شکست خورده داخلی و خارجی با تمام توان از رادیکالیزه شدن جامعه و ترور و خشونت جلوگیری کند. بجای طرفدارای از گروه دوم و تقلیل گروه اول به گروه چهارم و برجسته کردن صدای یک بخش و سانسور صدای بخش دیگر؛ صدای ملت ایران باشد.. تا امروز که حاکمیت بجای مهار و مدیریت و کنترل خود را در یک طرف نزاع قرار داده و نه تنها موفق نبوده بلکه توان و قدرت اقتدار خود را نیز کاهش داده..‌.و برخشم اجتماعی قابل توجیه و خشونت اجتماعی غیرقابل توجیه افزوده است….
بعد از پنجاه روز به نظر می رسد اگر حاکمیت با همان مدل قبلی ادامه دهد با غافلگیری های جدیدی مواجه خواهد شد و کمیت گروه های دوم و چهارم و سطح منازعات آنها بالاتر خواهد رفت.
پی نوشت:
به زودی تحلیلی درباره ریشه های خشم اجتماعی منتشر خواهم کرد…و در ادامه بحثی که در تلویزیون درباره تفاوت خشونت اجتماعی با خشم اجتماعی مطرح کردم را بیشتر تببین خواهم کرد..

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام و سپاس از جنابعالی در ارایه مطلب روشنگرانه ، بدلیل بحث و سوالی که در یکی از گروههای علمی دانشگاهی در مورد تعاریف عملی مفاهیم بکاررفته در تقسیم بندی و همچنین جمعیت و روش بکاررفته در تحقیق ، سپاسگزار میشوم اطلاعات بیشتر از متدولوژی تحقیق به ادرس واتس اپ اینجانبارسال فرمایید .
    دکتر سبحانی ، استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، تلفن ۰۹۱۱۱۳۱۵۸۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 6 =

دکمه بازگشت به بالا