اسلایدر / مهمترین مطالب

باید با اشراف کامل بر برنامه ها شکافهای موجود با وضع مطلوب شناسایی و رفع شود

بعد از گذشت چند هفته از دیدار رییس و مدیران مرکز نظارت و ارزیابی صدا وسیما با اقای دکتر سرافراز رییس سازمان ، ایشان صبح  دوشنبه هجدهم خرداد ماه با حضور در ساختمان مرکز نظارت و ارزیابی در بازدیدی که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید از نزدیک در جریان  فرایند کار نظارت و ارزیابی در سازمان  قرارگرفتند و ضمن طرح پرسشهای دقیق از مدیران و کارشناسان ذی ربط رهنمودهای لازم را ارایه دادند.

دراین  بازدید که بدون اعلام قبلی انجام گرفت اقای خاشعی رییس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان و مدیران کل مرکز رییس سازمان را همراهی کرده و در صورت نیاز توضیحات لازم را ارایه می دادند اما اقای دکتر سرافراز ترجیح دادند با حضور در همه اتاقهای مرکز بیشتر بطور مستقیم با کارشناسان و کارمندان مرکز نظارت و ارزیابی گفتگو کنند  وبا نکته سنجی از ظرایف و حساسیتهای کار در حوزه نظارت و ارزیابی در مراحل مختلف سخن گفتند.

اقای دکتر سرافراز در این بازدید که از ادارات و مدیریت های مختلف ادارات کل سیما ، صدا ، برنامه های نمایشی  صورت گرفت بر نکات مهمی تاکید کردند از جمله اینکه ایشان مرکز نظارت و ارزیابی سازمان یک مرکز حساس در سازمان صداو سیما خواندند که باید بر محتوا، پیامها و فرایند برنامه سازی در شبکه های مختلف رسانه ملی در ابعاد محلی و ملی و بین المللی اشراف کامل داشته باشد و شکافهای موجود با وضع مطلوب را شناسایی و رفع کند.

رییس سازمان با اشاره به اینکه امروز هم مردم و هم دستگاههاو نهادهای مختلفی با حساسیت برنامه های صدا وسیما را رصد و پایش می کنند گفت : از این رو باید بهتر و بیشتر و دقیق تر از هر جایی خودمان بر برنامه های صدا وسیما نظارت داشته باشیم و بدانیم در شبکه های چه می گذرد و چه باید انجام شود.

ایشان با تاکید بر  ثبت اطلاعات کامل برنامه های رسانه ملی اعم از دست اندرکاران ، نقاط ضعف و قوت انها ؛ ساعت پخش یا تکرار ، تناسب با ماموریت شبکه ، تناسب با برنامه های قبلی و بعدی ؛ تناسب با اهداف و ماموریتها ی سازمان و … در مرکز نظارت و ارزیابی افزودند: با باید با استفاده از فناوریهای نوین این اطلاعات پایه   جمع اوری و بر اساس آن گزارش های نظارتی و ارزیابی کاملی تدارک گردد و در این صورت می توان تحولات مهمی را در سازمان در حوزه محتوا که ماموریت اصلی ماست رقم زد .

رییس سازمان با تاکید بر اینکه مرکز نظارت صرفا مامور ثبت اشکالات و ضعفهای برنامه های صدا وسیما نیست هر چند این کار مهم است و دریافت گزارشهای به موقع و سریع آن مورد انتظار ریاست سازمان است گفت : گزارش از موفقیت برنامه ها ، گروهها و شبکه ها نیز در تحقق ماموریتهای محوله مساله مهمی است و مرکز نظارت باید همانطور که درخصوص اصلاح یا حتی قطع یک برنامه نظر کارشناسی بدهید درباره ضرورت  استمرار یا حمایت از برنامه های نیز نظرات خود را ارایه دهد.

اقای دکتر سرافراز ضمن تشکر مجدد از اقدامات انجام شده در مرکز نظارت و ارزیابی در چند ماه اخیر به وجود نواقص در فرایند کار از گذشته اشاره کرده و خواستار رفع انها با برنامه ریزی دقیق تر مانند روان تر نمودن فرایند کارها در مرکز با تسلط کارشناسان به مهارتهای مختلف از طریق اموزش و تشویق ،بهره گیری از نیروی انسانی توانمند موجود در سازمان ؛ تجیهز بیشتر فنی و نرم افزاری و تعامل و همکاری همه  معاونت ها و حوزه های سازمان با مرکز نظارت و ارزیابی شد .

رییس سازمان همچنین از اقای دکتر خاشعی رییس مرکز خواست برای تحقق ماموریتهای ۹ گانه مندرج در حکم انتصاب رییس مرکز جلسات کاری تشکیل داده و اقدامات لازم بعمل اید برای مثال در خصوص ماموریت مهم “رصد و پایش محیط و اطلاع از پیام‌های القایی دشمن، ارزیابی دقیقِ اهداف، برنامه‌ها و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، قومی، و مذهبی این برنامه‌ها و میزان تاثیر پذیری مخاطبان بالفعل و بالقوه رسانه از این برنامه ها”  تاکید کردند باید خروجی دیگر بخشهای سازمان مانند مرکز مونیتورینگ در اختیار مرکز قرار گیرد .

اقای دکتر سرافراز همچنین خواستار نظارت و ارزیابی بیشتر مرکز بر حوزه خبر و برنامه های سیاسی و ارسال گزارشهای سریع آن برای ایشان به منظور تصمیم گیرهای لازم شد  و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر از اداره کل نظارت و ارزیابی خبر و برنامه های سیاسی که در سایت جام جم متسقر است نیز بازدیدی داشته باشد.

در انتهای این بازدید رییس سازمان در جمع مدیران مرکز نیز حضور یافته و اقای دکتر خاشعی رییس مرکز ضمن  تشکر از حضور صمیمی اقای دکتر سرافراز در مرکز و طرح پرسشهای دقیق و موشکافانه ایشان از فرایندکار در مرکز این حضور را نشان دهنده توجه و حساسیت رییس سازمان به فرایند نظارت و ارزیابی دانسته که می تواند نقطه عطفی در سابقه کاری مرکز نظارت و ارزیابی باشد.

در پایان این بازدید تعدادی از کارکنان مرکز نظارت و ارزیابی در گفتگوی صمیمی با رییس سازمان به طرح مشکلات اداری و مالی و استخدامی و بیمه ای خود پرداختند که رییس محترم سازمان دستورات لازم را صادر کرد.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا