اسلایدر / مهمترین مطالب

خاطره‌ ای از مرحوم  دکتر ایت الله زاده شیرازی رییس ایکوموس در ایران 

سالها پیش در دهه هفتاد مرحوم اقای دکتر ایت الله زاده شیرازی از چهره های ماندگار معماری و نوه مرحوم میرزای شیرازی رهبر جنبش تنباکو رییس ایکوموس شد. از من دعوت کرد بعنوان مدیر ارتباطات بین المللی این موسسه با ایشان همکاری کنم. دو دلیل برای پذیرش دعوت ایشان داشتم یکی شخصیت والای اقای دکتر که ترکیبی جذاب از دانش ‌و اخلاق و‌تواضع بود و دیگری محل استقرار موسسه در عمارت مسعودیه در میدان بهارستان واقع بود و یک دلیل هم‌ برای  عدم همکاری که آن زمان مشغله فراوان من در سازمان صداوسیما و دانشگاه و ….بود.همیشه بخاطر انتخاب نادرست خود در ان زمان پشیمانم که بخاطر مسوولیت های رسمی و‌حاکمیتب توفیق همکاری با ایشان را در بخش خصوصی دست دادم . کار اصلی موسسه ایکوموس همکاری با یونسکو و‌ دیگر سازمانهای بین المللی در بازسازی بناهای تاریخی ایران است به عبارت دیگر حفظ میراث فرهنگی و معماری تاریخی ایران. 

واقعا باعث تاسف است که بعد از این همه سال دولت حاضر تصمیم گرفته  از این  سازمان بین المللی خارج شود. مجلس هم  بعید می دانم کمترین آشنایی با ایکوموس داسته باشد که با پیشنهاد دولت مخالفت کند. الان ظاهرا مهمترین اولویت آقایان تار موی  دخترکان و روسری زنان است . میراث فرهنگی و تاریخ و‌هویت و معماری کیلو چند!!!!!

ایران عضویتش را در سه سازمان بین المللی لغو کرد.

بر این اساس، ایران از عضویت در «شورای بین‌المللی موزه ها» و «شورای بین‌المللی محوطه ها و بناها» (‌ایکوموس) و همچنین «شبکه سازمانهای علمی جهان سوم» انصراف داده است.

دلایل اعلام شده درباره این تصمیم اهمیتی ندارد باید به دلایل و پیامدهای واقعی آن توجه کرد. با آشنایی مختصری که با این فرایندها دارم دلیل اصلی این قطع همکاری نبود منابع ارزی  برای پرداخت حق عضویت و عدم تمایل دولت  حاضر به همکاری های بین المللی و‌ ناتوانی در بهره برداری از سازمانهای بین المللی در راستای منافع ملی است . نتیجه این تصمیم هم در صورت تایید مجلس وکیل الدوله چیزی نخواهد بود جز انزوای بیشتر در نظام بین الملل و حذف از فرایند تصمیم سازی های جهانی .

https://t.me/andishkadeye_kherad

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نه =

دکمه بازگشت به بالا